Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-D7I5Gr2

Unger skal vel ikke se Gudfaren vel?

 

Søndagsfilmen har blitt byttet til lørdagsfilmen pga Tippeligaen iår(og ifjor)

så ser ingen grunn til klaging

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hver gang jeg ser Gudfaren, kommer ønsket om å vokse opp i mafia-miljøet frem.

Interessant siden det nettopp er det motsatte av hva Gudfaren prøver å få deg til å tenke. Hele poenget med trilogien er jo hvordan Michael Corleone blir korrumpert av mafia-miljøet og blir stadig mer isolert og paranoid.

Til slutt ender han jo opp som en gammel stakkar som dør helt alene

 

 

Utsiktene for verdens hester er ikke de lyseste om barna våre skal bli som Gudfaren :ninja:

Kanskje like greit. Hest er best kids er uansett rimelig plagsomme.

Lenke til kommentar

La nå meg leve i min lille boble med en illusjon om at mafialivet er glamorøst, da. Det har alltid vært en guttedrøm å bli en 'made man', så jeg tror egentlig bare de store mediene fabrikkerer historier om gudfarer som lever på rømmen. Uansett, Gudfaren 2 er en herlig film som jeg ikke har sett siden jeg så alle 3 sammenhengende i fjor sommer. Detaljene flyter litt om hverandre, så får vel sette meg ned og friske opp hukommelsen snart.

Lenke til kommentar

Paradokset med mafialivet er vel at en gruppe prøver å fjerne seg fra samfunnets regulering (som oftest lovene), men medlemmene av gruppen ender opp med gruppens regulering som ofte langt mer fulgt opp. Man blir også langt strengere straffet for brudd på gruppens lov enn hva tilfellet er i samfunnet ellers. Man blir i enda større grad en mutter i et maskineri og jeg kan ikke tenke meg at det er særlig frihet i praksis, annet enn for dem som er øverst i hierarkiet. At gruppen også konstant er målet for samfunnets "voktere" (myndighetene) gjør det hele ikke særlig bedre. Mafiosoene er jo like reguleringskåte, om ikke mer, enn hva den jevne politiker er. Summa sumarum har man kanskje enda mindre frihet grunnet dette. Ungdomsopprør går veldig mye ut på å rive seg løs fra foreldrene og bli selvstendig. Jeg kan forestille meg at mafialivet er et konstant ungdomsopprør og et forferdelig liv for alle med en liten Alexander Supertramp i magen. :)

Lenke til kommentar
Hver gang jeg ser Gudfaren, kommer ønsket om å vokse opp i mafia-miljøet frem. De gutta har stil og klasse, kombinert med drapsinnstinkter. Fikk dessverre ikke sett den på tv2, da jeg så Ratatouille med dama, som forøvrig var en fin liten film. Ikke noe stor fan av animasjon, men jeg ble virkelig bergtatt av de detaljrike bildene!

 

Det anbefales å se GoodFellas etter man har sett Gudfaren. I Gudfaren tas man med opp i skyene, og GoodFellas bringer en tilbake til jorda. Så er du sikker på at en liten fisejobb i norges trygge omgivelser er det beste alternativet. :wee:

 

EDIT: That is, med mindre du følger opp Gudfaren med del 2 og 3. Da blir vel bildet litt mer klart.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Husker også at jeg ble veldig søvnig, også at jeg sovna :/ tror ikke sånne filmer er helt lagd for meg, synd egentlig siden de skal visst være grådig bra.

 

Egentlig ikke synd i det hele tatt. Smak er forskjellig og det er ingen vits i å presse seg igjennom filmer man finner kjedelig.

 

Slike filmer får ganske ofte et forholdsvis kunstig høyt snitt. De som finner den kjedelig, og dermed ikke bra, gidder ikke å se den ferdig. Siden de ikke ser den ferdig stemmer de heller ikke. De som stemmer er da bare være de giddet å se ferdig filmen, som mest sannsynlig vil bety at de fant den bra.

 

Siden en person letter tvinger seg igjennom en film på en halvannen til to timer enn tre til fire timer, kan snittet av disse filmene ikke direkte sammenlignes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...