Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Ja kan si meg litt enig med dette. Liker ikke å se film med andre jeg heller, men selve opplevelsen du får ved å være der. Storskjerm, glimrende lyd og gode seter. Det er noe for seg selv det ja. Hvis man kunne funnet opp en kino hvor hver enkelt person fikk en hel sal for seg selv, hadde jeg nok kjørt på med litt hyppigere kinobesøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Judgment at Nuremberg burde alle som likte Schindler's List se. Den rørte meg minst like mye, var ondt å se på. Selv om rettssaken er en fiksjonell hendelse så hadde den sitt utspring i krigens grusomheter. Sjeldent en film gjør meg så emosjonelt som det der.

 

Helt enig, begge filmene er på min topp 20-liste :)

 

Veldig, veldig bra om ansvar og skyldsspørsmålet under andre verdenskrig og hvor langt "ut" i systemet de egentlig skulle gå når det gjaldt å dømme de som var del av systemet etter 2. VK.

 

Nürnberg-prosessen bidro også sterkt til å skape FNs menneskerettighetserklæring (1948) og Geneve-konvensjonen.

 

Les mer her.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett Darjeeling Limited (2007) og Hotel Chevalier (2007) (Short) for tredje gang i går, fikk jeg lyst til å sjekke ut flere filmer av Wes Anderson: Men er litt usikker på hvor jeg bør begynne.

 

Bottle Rocket (1996)

The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)

Rushmore (1998)

The Royal Tenenbaums (2001)

 

Er alle filmene omtrent like gode, eller er det litt forksjell på de? Og hvilken film er eventuelt mest lik DL?

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Det er kun én skolefilm jeg har hatt glede av å se. Det å se film på generell skole er en uting.

Nei. Ikkje i eit skikkeleg auditorium med greie stoler, og lerret. Sjølvsagt er det drit å sjå film i eit vanleg klasserom på ein gammal katodeskjerm, men dei fleste skular har vel eit "film" auditorium no for dagen. Vår vidaregåande skule er eldgammal, men sjølv vi har eit :)

"Generell" hinter til ye olde 24-28" 4:3 TV + VHS. Aldri opplevd noe annet i grunnskolen.

 

Mana; du kan jo ta en kjapp tur innom anmeldelse av siste sette film. Life er litt rotete, men grei. Rushmore er beste synes jeg. Royal har jeg ikke sett.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Ja kan si meg litt enig med dette. Liker ikke å se film med andre jeg heller, men selve opplevelsen du får ved å være der. Storskjerm, glimrende lyd og gode seter. Det er noe for seg selv det ja. Hvis man kunne funnet opp en kino hvor hver enkelt person fikk en hel sal for seg selv, hadde jeg nok kjørt på med litt hyppigere kinobesøk.

Ville ikke det vært litt stusselig da? For min egen del så drar ikke jeg på kino bare for filmopplevelsen. Jeg drar fordi det er fint å dele den filmopplevelsen med noen, slik at man kan diskutere og se tilbake på den senere. For det blir ikke det samme om man er 'isolert' under filmopplevelsen (enten slik som Movieheart skriver, eller hver for seg hjemme), når man diskuterer filmen i ettertid. Da har man bare sett den samme filmen, men ikke hatt den samme opplevelsen, fordi man ikke var sammen da.

 

Dessuten så tror jeg det å dra på kino er noe sosialt for de aller fleste (ihvertfall for alle jeg kjenner til). Og da tenker jeg ikke i form av sosialt ved å snakke sammen under filmen; som jeg leser svært mange her klager over, men som jeg nærmest aldri har blitt plaget av selv. Det er sært få som ville dratt på kino hadde det ikke vært for det sosiale: For hvor mange er det som faktisk drar ut alene?

 

(Og er man veldig redd for å litt sosialt samvær så kan gjøre som skjeggnissen bak meg på Colosseum under Spider Man 3 premieren: Han bestilte like så godt tre seter, og plasserte seg i det midterste...)

Endret av manamind
Lenke til kommentar
(Og er man veldig redd for å litt sosialt samvær så kan gjøre som skjeggnissen bak meg på Colosseum under Spider Man 3 premieren: Han bestilte like så godt tre seter, og plasserte seg i det midterste...)

Då har han i alle fall større sjanse for å unngå å hamne bak "den høgaste mannen i bygda". Dette skal eg gjere neste gong eg er på kino ;)

Lenke til kommentar
Etter å ha sett Darjeeling Limited (2007) og Hotel Chevalier (2007) (Short) for tredje gang i går, fikk jeg lyst til å sjekke ut flere filmer av Wes Anderson: Men er litt usikker på hvor jeg bør begynne.

 

Bottle Rocket (1996)

The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)

Rushmore (1998)

The Royal Tenenbaums (2001)

 

Er alle filmene omtrent like gode, eller er det litt forksjell på de? Og hvilken film er eventuelt mest lik DL?

Av de fire filmane du ikkje har sett, tykkjer eg dei blir betre og betre med Life Aquatic på toppen. Eg ville ha sett dei frå 1996 til 2004. :p

Lenke til kommentar
Etter å ha sett Darjeeling Limited (2007) og Hotel Chevalier (2007) (Short) for tredje gang i går, fikk jeg lyst til å sjekke ut flere filmer av Wes Anderson: Men er litt usikker på hvor jeg bør begynne.

 

Bottle Rocket (1996)

The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)

Rushmore (1998)

The Royal Tenenbaums (2001)

 

Er alle filmene omtrent like gode, eller er det litt forksjell på de? Og hvilken film er eventuelt mest lik DL?

Jeg har ikke sett de nyeste, men sammen med to ganske diehard Wes-fans kom vi frem til en enighet om hva vi sånn ca mente om filmene hans:

Bottle Rocket er en interessant film, en artig liten greie som ikke forandrer filmverden og sannsynligvis ikke forandrer livet ditt, men artig hvis man liker de involverte. Ikke den man begynner med.

Rushmore synes vi er særdeles svak og uinteressant, men en hovedrolle som er totalt usympatisk og vanskelig å bry seg om. Dette gjelder for vår del karakteren og skuespilleren, jeg har aldri vært fan. Den fikk knallgode kritikker en gang i tiden og er nok godt likt enda, men for vår del var dette det svakeste.

The Royal Tenenbaums er den "offisielle" Wes-filmen. Aquatic ble mer kommersiell, og derfor mer interessant for de som ikke faller helt for den sære humoren til Wes men samtidig ser de smågeniale vendingene han tar en gang i blant. Liker du denne så kan du trygt kalle deg en fan av filmene hans, da dette var for oss den representative filmen for karrieren hans (sålangt).

The Life Aquatic er en knallgod Wes-film, men den er også en enda bedre Bill Murray-film. Her styrkes filmen enormt av Bill og ikke minst Willem Dafoe, som gjør at selv om humoren fra RT ble litt for sær, så vil man fortsatt kose seg om man likte Broken Flowers eller Lost in Translation, hvor Bill Murray får utfolde seg på samme måte. Folk som ikke har likt noe av Wes før faller ofte for denne, og ser kanskje mer på den som en sær Murray-film, mens Wes-fans sannsynligvis ser på den som en knallgod, men litt mer kommersiell Wes-film.

 

Jeg anbefaler enten Royal eller Aquatic først, men hvis du begynner med Royal og ikke liker den så fortjener fortsatt Aquatic en sjanse.

Lenke til kommentar

Mkay. Da tenker jeg vi begynner med Royal, noe som ikke minst vil glede en kopis av meg da det er hans yndlingsflim, han hittil uten hell har prøvd å få meg til å se i lang tid nå. Får håpe den er like interessant og morsom, samt har like mange sære karakterer som DL.

Lenke til kommentar

The Royal Tenenbaums skal jeg også se. Jeg har tidligere sett The Life Aquatic, Darjeeling Limited og Bottle Rocket. Sitnevnte likte jeg ikke og fullførte heller aldri. Kanskje jeg skal ta den opp igjen.

 

De to andre var veldig gode, spesielt The Life Aquatic som jeg elsket. Glimmrede humor i den filmen uten at jeg klarer å sette fingeren på hva som var så fornøyelig. Den var bare veldig artig og klistret meg fullstendig til skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...