Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt og tenkte litt morsomt her oppe i hodet mitt. Hvilken film tror dere er den mest populære noensinne? Det vil si den flest forskjellige personer har sett, ikke bare salgstall. F.eks. om en film har enorme seertall på alle kontinentene. En så kjent film at jeg kunne sittet her og fortalt alle spoilere uten å ha ødelagt for noen, fordi så godt som alle her har sett den.

 

Jeg ønsker ikke en oppramsing av ekstrempopulære filmer. F.eks. nevn en film som har hatt, som tidligere nevnt, enorme salgstall på alle kontinentene.

Lenke til kommentar
Satt og tenkte litt morsomt her oppe i hodet mitt. Hvilken film tror dere er den mest populære noensinne? Det vil si den flest forskjellige personer har sett, ikke bare salgstall. F.eks. om en film har enorme seertall på alle kontinentene. En så kjent film at jeg kunne sittet her og fortalt alle spoilere uten å ha ødelagt for noen, fordi så godt som alle her har sett den.

 

Jeg ønsker ikke en oppramsing av ekstrempopulære filmer. F.eks. nevn en film som har hatt, som tidligere nevnt, enorme salgstall på alle kontinentene.

 

 

Om man skal tenke kinosuksess og "ettermæle" så vil jeg si Gone With the Wind og Star Wars. Banker nok flere andre storfilmer ned i støvlene.

 

Inflasjon er viktig å tenke på. En film fra rundt 1920 ville måtte selge 100 ganger så mange billetter som en film fra 2008. Inflasjon og økende pris på kinobilletten er et viktig moment. Guinnes m.m. holder Gone With the Wind som tidenes mestselgende på kino. Gone With the Wind tok inn 390 millioner dollar i 1939. Til sammenligning tok den mestselgende filmen i 1938 inn 5 millioner dollar... Det tok over 20 år før en film igjen krysset 100 millioner dollars grensen og rundt 35 år før en film tjente inn mer penger. Sett bort fra inflasjon.

Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg det der. Synd man ikke måler antall solgte billetter fremfor dollar. Er vel mer ønsket i kapitalistisk sammenheng å se på inntjening fremfor hvor mange billetter som ble solgt. Er jo billettantall som blir målt her i Norge, syntes det er langt mer treffende.

 

Ved å google fant jeg denne listen.

 

1 Gone with the Wind 283,100,000

2 Snow White & the Seven Dwarfs 225,300,000

3 Star Wars Fox 176,900,000

4 E.T. 158,000,000

5 101 Dalmatians 143,100,000

6 Bambi 140,800,000

7 Titanic 130,900,000

8 Jaws Universal 128,600,000

9 The Sound of Music 119,300,000

10 The Ten Commandments 117,800,000

 

Men så var jo folketallet lavere den gang, så der kan jo også mattematikere leke seg litt.

Lenke til kommentar
Hva synes folket om Kakushi-toride no san-akunin? ( http://www.imdb.com/title/tt0051808/ )

 

Klarer ikke helt bestemme meg om den filmen. Det er noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. Fin film, men noe er det..

Det er en fantastisk film, og er vel den der Mifune (og også en del andre) best viser at de faktisk er trent i klassisk japansk våpenkamp.

Og så er det jo det at de fleste i vesten i stor grad har sett historien før (siden de som oftest vil ha sett Star Wars først. At SW er inspirert av, for å si det mildt, kan det vel ikke være mye tvil om, selv om Lucas har forandret mening om hvor mye han har vært inspirert av/lånt opp gjennom årene).

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett en "skrekkfilm" som heter Hack?

 

Det er det absolutt, uten tvil, DÅRLGISTE filmen jeg noensinne har sett. Sjangeren var skrekk/thriller, men den virker mer som en dårlig komediefilm. Dårlige skuespillere, håpløse replikker og elendig handling gjorde dette til en mildt sagt latterlig film.

 

Var enda bra vi hadde Snatch og Lock Stock & Two Smoking Barrels i bakhånd..

Lenke til kommentar
Men så var jo folketallet lavere den gang, så der kan jo også mattematikere leke seg litt.

 

På den annen side var film og ikke minst Kino bred folkekultur, mens det i dag snarere har blitt en ungdomskultur, og kultur for en filminteresert gruppe. Folk flest over 35 går sjeldent på kino men ser gjerne filmer hjemme på tv, i tiden før tv kom gikk gjerne hele lokalsamfunn på kino to tre ganger i uken, og hele befolkningen i bygda hadde kinoen som et slags samlingsted, særlig i Sør Europa, men sikkert også til en viss grad i USA. I Norge hadde vi en sterk protestantisk bedhus kultur som hindret at kino og film ble et like bredt folkefenomen, som i katolske land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...