Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt en av de beste filmopplevelsene på veldig lenge. Så Into the Wild. Rett og slett en nydelig film, ren og kjær klasse over denne. Gripende film. Anbefales på det aller varmeste til alle og enhver.

 

Som Dotten påpekte, en fantastisk film. Jeg satt i et lite emosjonelt vakum når rulleteksten rullet. Musikken er vakker, men kanskje det som imponerer meg mest er alle de fine birollene, for eks. Jan og Rainey, og Ron.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Into the Wild er en glitrende film, men jeg kan ikke unngå å bli irritert over dårskapen til Alex. Som man reder ligger man. Jeg er på mange måter enige med de som sier det blir feil å glorifisere en slik historie.

Lenke til kommentar

Syntes det er elskbart med en som prøver å gå ut av saueflokken og leve et ærlig liv. Jakten på absolutt frihet blir jo en umulighet, da det samtidig er en flukt fra alle rammene og normene som "fanget" tidligere. Men det er kjekt å se noen prøve. Alex gjorde et opprør mot reguleringssamfunnet og han slo et slag for å kunne få lov til å være seg selv. Om han da bare klarte å finne ut hvem han var da.

 

Filmen har både midtlivskrise, ungdomsopprør og en gammal manns nostalgi, alt illustrert ved Alex. Det er noe befriende ved å se en mann stille seg på sidelinjen av samfunnet. Rent symbolsk var det mange likheter med Into the Wild og Modern Times.

 

De fleste mennesker lever jo som en mutter i et maskineri, med 5-års planer, følge normene og gjøre det meste utifra en eller annen allment akseptert fasit. Rutinemenneskene tror jeg fort kan gå glipp av hva filmen dreier seg om og bare tro det er en film om en eller annen bortskjemt tulling som reiser på tur.

 

Når det kommer til glorifisering så er jeg absolutt for å glorifisere at folk bør slutte å oppføre seg som del av en saueflokk. Men folk er forskjellige, noen ønsker å være vanedyr og ha tryggheten det medfører, mens andre gjerne vil prøve å leve fritt og oppleve villskapen det medfører. Into the Wild-tittelen er i så måte en metafor og er ikke bare billedlig. :)

Lenke til kommentar
There will be blood var for meg en kjedelig film.

Lang og sær. No Country for Old Men var en av mine favoritter, men jeg setter In to The Wild først.

Vanvittig bra film. og som andre har påpekt, så er det birollene som løfter filmen.

 

For meg var det litt omvendt egentlig. No Country For Old Men syns jeg var litt uinterresant og overvurdert, mens There Will Be Blood var knall nesten bare på grunn av Daniel Day Lewis. Men Into The Wild slår dem begge for min del. Jeg rangerer filmer etter hvor klistret jeg blir til skjermen og hvor mye de underholder meg, og der var Into The Wild en sikker vinner.

Lenke til kommentar
Men Into The Wild slår dem begge for min del. Jeg rangerer filmer etter hvor klistret jeg blir til skjermen og hvor mye de underholder meg, og der var Into The Wild en sikker vinner.

 

Jeg synes den var bra, men kanskje litt treg på en måte.

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet nå, så hadde filmen kuttet ut et viktig poeng.

 

 

At det var en bro/taubane over elva, ikke langt unna bussen. Hadde han ikke droppet kartene hadde han visst om denne broa, og kommet seg over elva uten større problemer. Er i hvertfall slik jeg husker det fra boka, selv om det er noen år siden jeg leste den .(Mulig jeg husker feil).

 

Lenke til kommentar

Om Into The Wild:

 

Forfatteren mente at han i stedet for å finne et sted som ikke var utforsket av mennesker, "lagde" sin egen villmark ved å ikke ta med kart. Men han valgte jo likevel å bo i en buss, så valget av bosted var jo litt merkelig sånn sett.

 

Lenke til kommentar
Om Into The Wild:

 

Forfatteren mente at han i stedet for å finne et sted som ikke var utforsket av mennesker, "lagde" sin egen villmark ved å ikke ta med kart. Men han valgte jo likevel å bo i en buss, så valget av bosted var jo litt merkelig sånn sett.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tror nok enhver ville ha valgt å bo i bussen istedet for under åpen himmel. Han gjorde jo bussen til sin egen på en måte også.
Lenke til kommentar
Ja, birollene var fantastiske. Særlig Hal Holbrook som spilte Ron imponerte meg stort!

 

Han ble jo faktisk Oscar nominert, ganske stort for en så smal rolle :)

 

Akkurat det øyeblikket der han:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Spør om han kan adoptere Chris er helt utrolig. Fantastisk å få så mye ut av så lite.
Lenke til kommentar
Ja, birollene var fantastiske. Særlig Hal Holbrook som spilte Ron imponerte meg stort!

 

Han ble jo faktisk Oscar nominert, ganske stort for en så smal rolle :)

 

Akkurat det øyeblikket der han:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Spør om han kan adoptere Chris er helt utrolig. Fantastisk å få så mye ut av så lite.

 

Utrolig fin scene det ja. Den scenen alene dekker vel oscarnominasjonen.

 

 

jeg ble sur når han ikke sa ja

 

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Folkens, tenkte jeg skulle smelle til med en filmkveld denne uken, men blir nok tid til bare en dessverre, har tenkt å gå for enten Big Fish eller Into the Wild, begge er visst feel good filmer eller tar jeg feil? Hvilken vil dere anbefale å se først?

Lenke til kommentar
Folkens, tenkte jeg skulle smelle til med en filmkveld denne uken, men blir nok tid til bare en dessverre, har tenkt å gå for enten Big Fish eller Into the Wild, begge er visst feel good filmer eller tar jeg feil? Hvilken vil dere anbefale å se først?

 

Jeg ville ikke kalt de to nevnte filmene for feel-good filmer, heller utrolig gode dramaer med en utrolig dybde. :) (men nå elsker jeg både Big Fish og Into the Wild)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...