Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt fra melkekyr. Spesielt de hvor man har vært tro mot originalmaterialet. De filmene Fox og Sony begynner å spy ut nå minner om melking, men det er nok av gode tegneserieadapsjoner. Et par av dem vil jeg også karakterisere som mesterverk og nyskapende innen film.

 

Iron Man er 11 års grense. Regner med de fleste filmene far Marvel Studios vil være det, da de ønsker å lage familiefilmer. Og flott er det. Jeg er litt lei meg for at eldstegutten ikke vil få lov å se TDK, da han elsket Batman Begins.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Kynisk (og håpløs) generalisering. Med tanke på at de fleste filmene har flere tiår med historie man ønsker å få ut på film, samt at endel av dem har virkelige kunstnere som regissør så er jeg sterkt uenig. En film er i de fleste tilfeller langt fra nok til å fange historien. Det virker mer som et ønske til å generalisere hele sjangeren på en lite gjennomtenkt måte. Men alle har jo krav på sin mening.

Lenke til kommentar

Nå er det ingen direkte motstridighet mellom at filmen er kunstnerisk solid og en melkeku. Det er heller ikke noe som tilsier at kvalitet og melking er motstridende. Pga. økt informasjontilgang kan man lett i dag sette kvalitet som et premiss for melking.

 

Nå er tegneseriebransjen særdeles godt kjent for å melke. Dette med plakater, dukker, leker, kort osv.. Denne tradisjonen har de helt klart også tatt med seg når de går over til det hvite lærretet.

Lenke til kommentar
Nå er tegneseriebransjen særdeles godt kjent for å melke. Dette med plakater, dukker, leker, kort osv.. Denne tradisjonen har de helt klart også tatt med seg når de går over til det hvite lærretet.

 

Det blir en langt mer utbredt definisjon på melking. At et produkt er aktuelt på flere områder kan være naturlig det. De fleste filmer får filmplakater, det er ikke nødvendigvis melking av den grunn. De fleste filmer er bygget på noe som er skapt andre steder. Spesielt teater og bøker, de senere år adapsjoner fra andre medier. Filmene er ikke nødvendigvis melking av den grunn.

 

Jeg har et langt mer snevert bruk av begrepet, da jeg ikke ønsker å vanne det ut. Når man lager noe som ikke er kunstnerisk ønske, men kun for profitt, så blir det melking. Når pengene blir motivasjonen for skaperne så går jeg med på at det er melking, dvs at det er hovedmotivasjonen. X-Men 1 ser jeg på som langt mer melking enn X-Men 2. I den første blandet investorene seg inn i den kreative prosessen for å "tilpasse verket" for økt inntjening. I oppfølgeren fikk regissøren full kreativ frihet og ingen innblanding for å gjøre det mer "kommersielt". Så den oppfølgeren er langt mindre melking enn den første i så måte. Kanskje en av de få tingene Fox presset ut som ikke var melking.

Lenke til kommentar
PG13 med en ekstra advarsel a la "intense sequences of violence and menace". Tror nok filmen ganske sikkert vil få 15 års aldersgrense her til lands. Må vel Rambo til for at 18 års-grensen skal komme.

 

 

jeg har sagt det før og sier det igjen generell alders grense på filmer og spill er noe tull, det er foreldrene og ungenes egent ansvar. kjenner du ungen din og vet at han ville tåle å se TDK så skal ikke noe eller annen anonym kar på kinoen sperre ungen utenfor.

 

unger er forskjellinge, og det er foreldrene og ungen selv som vet hva de tåler best

Lenke til kommentar

Nå er alle disse filmene, som de fleste blockbusterne, utelukkende laget med tanke på profitt. Det kunstneriske er bare et virkemiddel for å oppnå profitten. Det er ikke et krav for melking at produsentene blander seg inn i den kunstneriske prosessen dirkete. Dette er som oftest ikke nødvendig, det meste kommer på plass når de setter rammene for filmen.

 

Nå var det ikke plakatsalg jeg tenkte mest på, men slag av leker, dukker, klær og andre slike produkter. Produktplassering må vel heller ikke glemmes.

 

En blockbuster er en melkeku i seg selv; det er dens eneste hensikt. Når man så legger til melkeområdene til tegneseribransjen begynner det å bli ganske mye.

Lenke til kommentar
Nå er alle disse filmene, som de fleste blockbusterne, utelukkende laget med tanke på profitt.

 

Dette gjelder så og si alle filmer. Investorene vil som regel også gå inn med penger når det kommer til filmen om den iranske gutten som har gått seg vil, funnet en brukket blomst og begynner å gråte, hvor han da blir ansett som homofil og steinet ihjel.... Det er ikke mange filmer som blir laget uten at de som betaler for det ønsker profitt. Merkelig at du når det kommer til tegneserieadapsjoner mener "det kunstneriske bare er et virkemiddel". Det kan jeg hevde om There Will be Blood også det om jeg skal føre en slik retorikk. Ordet "melking" blir da fryktelig utvannet om det skal benyttes om enhver film hvor det er en investor ute etter profitt involvert. For det er i praksis det du sier her.

 

 

Nå var det ikke plakatsalg jeg tenkte mest på, men slag av leker, dukker, klær og andre slike produkter.

Når det kommer til tegneseriadapsjoner så fant det sted lenge før filmene kom. Det selges bøker av No Country for old men. Og plakater og klær. Jeg vil ikke kalle filmen et melkeprodukt av den grunn, selv om jeg godt kan karakterisere t-skjortene som melking.

 

At det dukker opp en leke basert på en film gjør ikke filmproduktet til et "melkeprodukt". Men man kan spekulere om leken er det.

 

En blockbuster er en melkeku i seg selv; det er dens eneste hensikt.

 

Gratulerer for ukens mest unyanserte påstand. Gud jeg er så lei absoluttene og svart/hvitt synet. Eneste hensikt? Den har flere hensikter enn profitt og melking. Var melking Jaws sin eneste hensikt når den kom? Var det melking som var Spielberg sin motivasjon, var det den eneste hensikten han og filmselskapet hadde? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

At alle filmer lages med tanke på profitt er jeg ganske uenig i. For dere får det til å høres ut som om alle de involverte kun ønsker å tjene penger på det, noe som ikke er sant. De som investerer ønsker så klart å unngå tap (samt tjene litt), men mange regissører (spesielt uavhengige) ønsker bare å "fortelle sin historie" for å si det på en klisjèfull måte.

 

Jeg hadde mistet troen på verden om alle filmer var pengemaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...