Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Musikken var også veldig bra, spesielt den irkse musikken på starten. Jeg har virkelig fått sansen for "irsk-amerikanske" filmer i det siste. Kan noen anbefale noen som ligner mer på Gangs of New York. Jeg synes Road to Perdition egentlig var litt for lite irsk. Med unntak av dansingen på begynnelsen, ble omtrent ikke Irland nevnt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den er fantastisk. Et eksempel på helt strålende cinematografi.

 

Musikken var også veldig bra, spesielt den irkse musikken på starten. Jeg har virkelig fått sansen for "irsk-amerikanske" filmer i det siste. Kan noen anbefale noen som ligner mer på Gangs of New York. Jeg synes Road to Perdition egentlig var litt for lite irsk. Med unntak av dansingen på begynnelsen, ble omtrent ikke Irland nevnt.
Se Miller's Crossing du.
Lenke til kommentar

Da var A Clockwork Orange endelig sett. En veldig spesiell, men fryktelig bra filmopplevelse. Jeg syns den var bedre enn både The Shining og Full Metal Jacket, faktisk den nest beste Kubrick-filmen jeg har sett. Jeg elsket bruken av musikk, og hvordan det billedlige sammen med den dramatiske musikken gir seeren ett skremmende innblikk i Alex's sinn. Tolkbar / åpen slutt er alltid like moro.

 

 

Det blir kinotur i kveld, Iron Man. Logg følger.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Da var A Clockwork Orange endelig sett. En veldig spesiell, men fryktelig bra filmopplevelse. Jeg syns den var bedre enn både The Shining og Full Metal Jacket, faktisk den nest beste Kubrick-filmen jeg har sett. Jeg elsket bruken av musikk, og hvordan det billedlige sammen med den dramatiske musikken gir seeren ett skremmende innblikk i Alex's sinn. Tolkbar / åpen slutt er alltid like moro.

Og den beste klassifiserer du da som?

 

God kinotur!

Lenke til kommentar
Synes S/H-filmene er mest interessante historiemessig. Fargefilmene blir mer enn opplevelse enn en "film". Noen med på den?

 

Jau. Har aldri sett en SH-film som har vært underholdende, de har vært mer kunsteriske kan man si. Fargefilm kan selvsagt være kunsterisk det og, men mange er underholdende.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

Så Jet Li's Fist of Legend igår. Må si at den var veldig underholdenes selv om slossinga ikke var så realistisk hele veien. Hadde tenkt jeg skulle se flere av Jet Li sine filmer, holder på å skaffe Kiss of the dragon nå. Har sett starten av den før og syns den ser spennende ut^^ Noen som kan anbefale noen andre Jet Li filmer?

 

Er det Jet Lee eller Jet Le egentlig? har sett begge deler^^

Lenke til kommentar
Synes S/H-filmene er mest interessante historiemessig. Fargefilmene blir mer enn opplevelse enn en "film". Noen med på den?

 

Jau. Har aldri sett en SH-film som har vært underholdende, de har vært mer kunsteriske kan man si. Fargefilm kan selvsagt være kunsterisk det og, men mange er underholdende.

Uhm.. Hva?

Lenke til kommentar
Ifølge Shompy, er det 2001 ;)

 

Ang. slutten på Clockwork. Har ikke fått lest Burgess' bok, men mener å huske at det siste kapittelet fra den amerikanske utgaven ikke var på den britiske, og dermed har ikke filmen med siste kapittel?

 

Skal pusse opp Shompy snart, da blir vel Clockwork også tatt inn i varmen :yes:

Stemmer forøvrig dette med bokens siste kapittel, som ikke var inkludert i boken Kubrick baserte filmen på.

 

Jau. Har aldri sett en SH-film som har vært underholdende, de har vært mer kunsteriske kan man si. Fargefilm kan selvsagt være kunsterisk det og, men mange er underholdende.

 

Jeg syns det er motsatt, at farger gir nye og større "kunstneriske muligheter." Se Hero, hele sulamitten er et fargefyllt maleri.

 

Jeg vil ikke påstå at kunstnerisk og underholdende er motsetninger, men jeg blir underholdt av en kunstnerisk film på en litt annen måte. Hvis dere skjønner.

 

Edit: Nå som jeg pusler rundt på Shompy fikk jeg meg en stor overaskelse når jeg fant ut at jeg er en av kun to brukere som har ranket Shine, og jeg har den som nr 2 på listen. Hva syns diskusjon.no om filmen? I mine øyne er dette det perfekte drama.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Suspiria (Dario Argento) er også et mesterverk fargemessig. Han bruker bevisst forskjellige lysfarger til forskjellige settinger, og det funker svært bra. En 70-talls skrekkfilm som fortsatt kan gi frysninger på ryggen bare av atmosfæren og musikken.

 

Tilogmed åpningsscenene med pøsende regn klarer å skape uhygge, fordi han bruker lyset så bevisst sammen med regnet,

der man ser hovedpersonen sitte i en drosje i regnet og det klippes sporadisk til ei halvnaken hysterisk jente som springer gjennom skogen i nærheten (som hun inni drosja ser)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Så Jet Li's Fist of Legend igår. Må si at den var veldig underholdenes selv om slossinga ikke var så realistisk hele veien. Hadde tenkt jeg skulle se flere av Jet Li sine filmer, holder på å skaffe Kiss of the dragon nå. Har sett starten av den før og syns den ser spennende ut^^ Noen som kan anbefale noen andre Jet Li filmer?

 

Er det Jet Lee eller Jet Le egentlig? har sett begge deler^^

 

Once upon a time in China 1-3 er fantastiske filmer og anntagelig Li's beste...

Fong Sai Yuk

The Tai-Chi Master

The Bodyguard from Beijing

Danny the Dog

 

Og det skrives Jet Li...

Lenke til kommentar

Ser det ble litt annen vinkling på hele siden. Jeg snakker i alle fall om Kubricks filmer. Hva som kan kalles kunstnerisk er opp til filmen (uansett regissør/forfatter etc) selv. Det var i alle fall et stort skille mellom SH-filmene og fargefilmene hans, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...