Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Hvilke dårlige superhelt filmer har kommet til nå egentlig?

 

The Hulk, The Punisher, Spiderman II & III, Fantastic Four I & II og Superman Returns kommer raskt til mente, og da har jeg sikkert glemt noen.

Håper du har armert deg med en kryptonittsverd, den vil du trenge når Dotten ser det der. :!:

 

Superman Returns var jo en liten skuffelse. Lyspunktet var Routh, men han kunne ikke redde et tidvis crappy manus. Det var Supermann med løfte-fetisj.

 

Spider-Man II er av de aller fleste regnet som en av tidenes beste superheltfilmer sammen med Supeman: The Movie, Batman, Batman Begins og X-Men II. Ifølge kritikerne kan visst Iron Man bli del av den klubben, min mening vil jeg nå gjøre opp i kveld.

 

Ellers er jeg glad jeg kan gå fra å kose meg med Ikiru og Harold and Maude til å ha det gøy med Transformers og Blade. Litt horisont er bra for enhver som seiler i filmuniverset :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel hadde ikke sett så mange av de filmene dere ramset opp da :p men Spiderman 2 syns jeg faktisk var bedre enn 1'eren. 3'eren var også ganske kul. Daredevil var jo ikke dårlig, syns det var en finfin popcorn film jeg^^ Hulken kan jeg være enig med :p Resten har jeg ikke fått sett.

Lenke til kommentar

Har man sett så og si samtlige superheltfilmer så vil nok ikke mange hevde at filmer som Daredevil og Fantastic Four(den fra vårt tiår) er makkverk og blant det dårligste. Slike beskrivelser passer best for filmer som Elektra, Catwoman, Superman IV og ikke minst Captain America. Problemet er jo at det ofte er enten-eller her, hvor man glemmer det som er midt i mellom. Rent personlig syntes jeg de fleste superheltfilmene er middelmådige, så er det ca like mange gode som dårlige. Den siste superheltadapsjonen jeg kan huske å ha kost meg godt med var X-Men: The Last Stand, men den falt jo ikke i så alt for god jord hos flere av fansen til Singer sine filmer.

 

Fantastic Four er en fantastisk film å se sammen med ungene. Der treffer den blink. Men så er ikke de små gjennomsyret av kynismen til voksne (den er ikke særlig å se uten ungene....).

 

Når det kommer til tegneserieadapsjoner så er det kommet flere gode filmer og jeg er sterk i troen at det vil komme flere i fremtiden. Spesielt siden Marvel har tatt litt mer kontroll over egne verk. Det store spørsmålet er jo om WB vil skjerpe seg, de drepte jo nesten hele sjangeren med sine to siste Batman-filmer på 90-tallet. Heldigvis fikk vi Spider-Man, X-Men, Sin City, V for Vendetta og Batman Begins som alle bidro til at sjangeren lever som aldri før.

Lenke til kommentar
Problemet er jo at det ofte er enten-eller her, hvor man glemmer det som er midt i mellom.

 

Med tanke på hvor store ressurser, hvilke skuespillere/regisører som deltar, osv. er det ikke urimelig å kreve at filmene skal ha høyere kvalitet enn filmer med mer moderate budsjett. Sammen med hvor mye de gjennom markedsføring blir hypet opp på forhånd blir denne polariseringen rettferdiggjort.

 

At svært mange av filmene bærer store preg at det er markedsanalytikere som har skreddersydd den til Average Joe gjør ikke saken bedre.

Lenke til kommentar

Polarisering kan aldri rettferdiggjøres. Jeg skal ikke nekte noen å lukke sinnet. Men det fungerer ikke særlig bra, det blir som med fallskjermen. Den bør være åpen for å funke. Koppen er for min del som oftest halvfull og den kyniske innfallsvinkelen gidder jeg rett og slett ikke ha når det kommer til film. Liker man ikke en film så er det et tap, ikke en seier. Så spørs det hvilken filmer man har evnen til å like eller ikke. Smaken er ikke alltid så lett å gjøre noe med, men smaksløkene kan tilpasses. Om noen utelukker en hel sjanger, gjerne også før man ser filmen, så er det deres tap. Jeg er bare glad jeg ikke befinner meg i de skoene. Jeg anser det som trangsynt :)

Lenke til kommentar

Har kommet ut et par anmeldelser av Iron Man og de lover jo bra.

 

Fra Joblo, 9/10:

 

Finally! A summer blockbuster that lives up to the hype! IRON MAN is one heck of an entertaining film, and the best popcorn film to come out in ages. While I wouldn't call myself an avid comic book reader- I know a good super hero movie when I see one, and IRON MAN is one of the greats.

 

Får ta og gjøre opp min egen mening i morgen når jeg skal på kino for første gang på nesten et år :)

 

Det har dukket opp en ny trailer til The Incredible Hulk også, snek seg inn under radaren. Eller så går bare alle og venter til den nye TDK traileren skal komme på søndag :)

Lenke til kommentar

Velkommen etter Manx :p

 

Er ny Indy tv-spot. Ikke noe nytt i forhold til traileren da.

http://downloads.paramount.com/mp/indianaj...rrev30_480p.mov

 

Moriarty og Harry elsket begge Iron Man.

http://www.aintitcool.com/node/36560

http://www.aintitcool.com/node/36559

Marvel Studios makes a hell of a debut with this film, and if they can put together creative teams that take their characters this seriously each and every time they make a film, then they could very well eclipse the work they did with the other major studios, proving that they were right to step back and take control of their own properties once again.

[...]

By the time the actual title appears onscreen, you will be sure that you’re not seeing “just another superhero film.”

[...]

This is the very first time in film history that a Comic Book movie wasn’t made by a Hollywood Studio, but by a Comic Publisher that decided to make movies on their own properties. MARVEL COMICS made IRON MAN. Paramount has done a fantastic job selling the movie, but MARVEL COMICS developed it, paid for it and made the film.

 

They have made the very first 100% uncompromised perfect SUPERHERO movie.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Liker man ikke en film så er det et tap, ikke en seier. Så spørs det hvilken filmer man har evnen til å like eller ikke. Smaken er ikke alltid så lett å gjøre noe med, men smaksløkene kan tilpasses. Om noen utelukker en hel sjanger, gjerne også før man ser filmen, så er det deres tap. Jeg er bare glad jeg ikke befinner meg i de skoene. Jeg anser det som trangsynt :)

 

Lurer på hvor mange ganger du har kommet trekkende med "det er ditt tap"-argumentet. Liker man ikke noe, så er det ikke noe tap å gå glipp av det. Det lages så mye film at det er umulig å få med seg alt. Å være selektiv utifra sine smaksløker er hverken seier eller tap.

Lenke til kommentar
Liker man ikke en film så er det et tap, ikke en seier. Så spørs det hvilken filmer man har evnen til å like eller ikke. Smaken er ikke alltid så lett å gjøre noe med, men smaksløkene kan tilpasses. Om noen utelukker en hel sjanger, gjerne også før man ser filmen, så er det deres tap. Jeg er bare glad jeg ikke befinner meg i de skoene. Jeg anser det som trangsynt :)

 

Lurer på hvor mange ganger du har kommet trekkende med "det er ditt tap"-argumentet. Liker man ikke noe, så er det ikke noe tap å gå glipp av det. Det lages så mye film at det er umulig å få med seg alt. Å være selektiv utifra sine smaksløker er hverken seier eller tap.

 

For meg er det et tap å bruke timer av mitt liv på noe jeg ikke liker. Spesielt om jeg misliker det grunnet fordommer/forhåndsdømming. Hva dine preferanser er får så være.

Lenke til kommentar
For meg er det et tap å bruke timer av mitt liv på noe jeg ikke liker. Spesielt om jeg misliker det grunnet fordommer/forhåndsdømming. Hva dine preferanser er får så være.

 

Det var rettet mot at du skrev at det er et tap for noen om de utelukker en sjanger FØR de ser en film. Det er like lite et tap for dem å kaste vekk tid på noe de ikke liker.

 

Å påstå hva som er tap for noen er å sette seg i en posisjon over dem. Hva som er tap for noen får være opp til personen selv å avgjøre.

Endret av _crs_
Lenke til kommentar
For meg er det et tap å bruke timer av mitt liv på noe jeg ikke liker. Spesielt om jeg misliker det grunnet fordommer/forhåndsdømming. Hva dine preferanser er får så være.

 

Det var rettet mot at du skrev at det er et tap for noen om de utelukker en film FØR de ser den.

 

Nå var det ikke akkurat det jeg skrev, men jo det vil jeg også påstå. En filmelsker bør ikke stole på at man klarer å filtrere vekk filmer. For erfaringsmessig vil man bomme, en lærdom som selv ble gitt meg av en 65 år gammel filmelsker som jobbet med film store deler av sitt liv.

 

Derfor ser jeg også filmer jeg aldri ville ha plukket ut om jeg skulle brukt mitt "minne" til å filtrere vekk. Og takket være den systematiske fremgangsmåten fremfor å kun forholde meg til min egen dømmekraft så har jeg så mange ganger blitt overasket og forelsket meg i filmer jeg aldri ville sett ellers. Det har utviklet mine smaksløker og jeg har ikke hjernevasket meg selv til å bli fordømmende mot enkelte sjanger. Selv om jeg fortsatt har en del korrigering å gjøre for den innfallsvinkelen jeg hadde i utvelgelsen av filmer frem til jeg rundet 20.

 

Rent vitenskapelig så er ikke hjernen vår i stand til å forutse nyskapinger. Vi bruker minner til å forme hvordan vi tror ting vil bli og da er det våre minner som snevrer dette inn. Det er rett og slett ikke smart å bruke slikt til å prøve å forutse ting, fordi man vil bomme. For det er noe hjernen ikke er kapabel til å klare. Man ender kun opp med å stigmatisere og bli unyansert. Derfor er det bedre å supplere med en mer systematisk form for utvelgelse av film, fremfor å kun se filmer man tror man vil like. Ellers lurer man bare seg selv og man utvikler i hvert fall ikke sine smaksløker. Men det er avhengig av hvilken preferanser og mål man har når man ser film, jeg gjør nå i hvert fall rede for mine og forventer ikke at alle skal ha samme innfallsvinkel.

 

Hadde jeg kun valgt filmer utifra hva jeg tror jeg liker så ville jeg hatt et langt mer snevert og trangsynt inntrykk av filmverden og hva jeg syntes om forskjellige sjanger.

Lenke til kommentar

Så nettopp Sweeney Todd. Veldig bra film, kanskje den nest beste musikalen jeg har sett. (nå har jeg ikke sett spesiellt mange)

 

Som vanlig godt spilt av Depp - egentlig var hele rollebesetningen veldig bra. Jonny imponerer også med stemmen sin. :)

Lenke til kommentar

Er også svært imponert over Sweeney Todd, synes alle gjorde en god jobb med å synge i filmen. Har nå anskaffet meg soundtrack i tillegg, blir mer og mer fascinert desto mer jeg hører på den. Filmen får nok en god 8/10 fra meg hvertfall. Synes ikke filmen var helt grei første gang jeg så den, men den gror på deg med tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Dette så jo Meget bra ut. Har lite sansen for Mark Ruffalo,men Danny Glover veier opp for han, liker 98% av alt han gjør egentlig.

 

Kommer sikkert til å slå an med en gullfrase som

-Im too blind for this shit

:D

Lenke til kommentar
bla bla bla

 

Kjenner mange som er filminteressert og som ser mye film, men som allikevel har mange sjangre de ikke kan fordra selv om jeg har vist dem mange av det ypperste innen disse filmene. Noen er bare umulig å få til å åpne seg for noe nytt. Men jeg ville aldri si til/om dem at det er deres tap. Det er å snakke nedsettende til/om dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...