Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De mest inspirerende karakterene jeg liker der ute fra filmverden er Supermann, Cool Hand Luke, The Tramp, Atticus Finch og jurymeldem nr. 8. Watanabe er også en inspirerende karakter (eller, en jeg mer kan relatere til).

 

 

Jurymedlem nummer 8 i 12 Angry Men?

Lenke til kommentar
Supermann har ofte tatt valget mellom to onder han.

...

Batman ble jo i sin tid skapt for å være en slags motvekt til Supermann.

 

Å si at Supermann ofte tar valget mellom to onder er vel en overdrivelse. For oss som ikke er tegneseriefanatisker, altså oss vanlig folk, gjør han aldri det, noe som underbygger argumentet mitt.

 

Off-topic: Utrolig irriterende at du konstant burker ironi feil. (engelsk forklaring, men kan overføres til norsk)

 

Gratulerer med å måtte gå fra å argumentere til å rette fokus et helt annet sted. Fristelsen for grisespill ble vel rett og slett for sterk, eller hva? ;)

 

Point being, Supermanns hovedoppgave er å være en inspirasjon. Og ironi ble brukt riktig det, men du skjønte den rett og slett ikke. Så gjerne prøv igjen.

 

Olum: Jepp, det stemmer. En av de største heltene jeg har sett i filmverdenen. :)

Lenke til kommentar
Noen som vet hva som er galt med twofifty.org, har ikke kommet inn på flere dager. Vil legge inn noen nye filmer jeg har vært så flink og sett :hrm:

 

Det har vært 0/250 de siste dagene. Ble posta en tråd på twofifty-forumet, under "bugs" om det. Merkelig at ingen admins elns kommer med noe info om problemet, da det virker som om det er slik for alle.

 

edit: http://twofifty.org/forum/viewtopic.php?id=129

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
Jeg håper The Dark Knight gjør The Knight så Dark som mulig. Med det som ser ut til å være den beste filmskurken noensinne, så kan Batman slippe unna med MYE og fortsette være helten.

 

Ja, men Batman klarer å holde seg vekke fra å virkelig bli det han bekjempet. I Batman Begins var de utrolig flinke til å vise tilfeldighetene her, han har sine prinsipper som han holder seg til. Men som kjent var det kun tilfeldigheter som gjord at han ikke ble en ren kaldblodig hevner. Han har ikke den ulempen at det å bevege seg inn i gråsoner ikke vil gi så alt for mye skade da han ikke er en inspirasjon på linje med Supermann. De to karakterene utfyller hverandre veldig og de holder hverandre litt på plass. Kontrastene og det forholdet til to har seg imellom ville kunne blitt en flott filmatisering.

 

Supermann er kanskje mektigere, men han kan ikke tillate seg å gjøre ting som Batman kan i kampen mot det onde. For det vil gi ringvirkninger som til syvende og sist vil tjene ondskapen. Noe som også gjør Supermann handlingslammet til tider. Han kunne strengt talt bare utslettet land om han ønsket, om en "Gud" beveger seg inn i en gråsone så trenger man ikke være "fanatiker" for å skjønne at konsekvensen blir katastrofal.

Lenke til kommentar
Gratulerer med å måtte gå fra å argumentere til å rette fokus et helt annet sted. Fristelsen for grisespill ble vel rett og slett for sterk, eller hva? ;)

Det var vel latskapen, mer enn fristelsen. ;)

 

Så over tilbake til den første debatten.

 

Eksemplet du kommer med underbygg akkurat poenget mitt. Det aktuelle valget har for Supermann igjen reele konsekvenser for Supermanns univers. Uten at jeg er kjent med historien, brukes vel denne leksen til å unngå at det samme skjer i orginaluniverset uten at noen trenger å dø. Denne turen til det alternative universet, gjør at Supermann som vanlig får et tredje alternativ til de to onder han ellers skulle stått foran.

 

Poenget mitt var uansett at Supermann er for god og vet det selv. Da er han som du skrev opplev som skinnhellig og overlegen, men han er det rent per definisjon. Dette gjør også han til den minst menneskelige superhelten; han minner mer som en følelsesløs robot enn noe levende. Han er på mange måter den gylden kalv. At hans nivå av godhet er så uoppnåelig gjør at ham til en dårlig inspirasjonskilde.

 

Og til slutt jeg skjønte så absolutt poenget, og det var artig/snedig det, men det var ikke ironisk.

Lenke til kommentar

Heyh filmfolk !!! Hvilken film skal jeg se for å ikke kjede meg til døds i kveld ?

 

Alternativene:

Indiana jones triliogien ...

BORAT

Ben Hur

Fjorten suger

 

 

 

 

Hvilken Extended versjon av LOTR: Fellowship of the Ring og LOTR: The Two Towers er best? Skal se en av dem ikveld, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken.

 

Nå har jeg riktig nok bare sett Fellowship i extended, men den er den beste imo både med og uten extended.

 

Jeg har alle tre i extended :dribble:

Lenke til kommentar
Poenget mitt var uansett at Supermann er for god og vet det selv. Da er han som du skrev opplev som skinnhellig og overlegen, men han er det rent per definisjon. Dette gjør også han til den minst menneskelige superhelten; han minner mer som en følelsesløs robot enn noe levende. Han er på mange måter den gylden kalv. At hans nivå av godhet er så uoppnåelig gjør at ham til en dårlig inspirasjonskilde.

 

Det er din oppfattelse av det, men jeg er fullstendig uenig. Supermann symboliserer alle som stiller seg opp mot gruppepress og forsvarer mobbeofferet ingen liker. Eller taler for at man skal være snill og grei mot jenter, ikke stjele, ikke lyve osv. Prøv å gjør slikt konsekvent og du vil oppleve at du blir hengt ut som skinnhellig og overlegen, spesielt av de som foretar mobbingen, lyver, stjeler og behandler jenter som dritt (som blir symbolisert av Lex Luthor).

 

Og ja, Supermann er "for god" (akkurat som Atticus Finch og jurymedlem nr. 8). Det finnes ingen mennesker i vår verden som er i nærheten av å ha en like "super" personlighet. Men det er jo nøyaktig det som gjør at han er interessant og viktig å ha som karakter. For hans oppgave er å være en inspirasjon. Ikke en du kan relatere deg selv til.

 

Når jeg kommer opp i en vanskelig situasjon så spør jeg ikke meg selv hva Punisher eller Batman ville gjort. Da spør jeg meg selv hva Supermann eller Optimus ville gjort. Om jeg gjør det jeg kommer frem til er jo langt fra sikkert, jeg er tross alt bare et menneske og like svak som de fleste andre. Men å ha karakterer som Supermann i kulturverdenen kan kanskje hjelpe til å bli litt mindre svak. Å ha han klistret i avataren gir meg lettere dårlig samvittighet for hver bidige gang jeg gjør noe "slemt". De har en viktig funksjon i så måte, det ville ikke vært det samme om Batman var der. Da ender man fort opp som Alonzo og ikke Jake.

 

Det viktigste er at man trenger både Batman og Supermann for å få de beste kontrastene og nyansene frem i livet. Og gjerne i en og samme film. Liker man helter man kan relatere til er Batman best, liker man helter som kan inspirere så er Supermann den rette.

 

Og til slutt jeg skjønte så absolutt poenget, og det var artig/snedig det, men det var ikke ironisk.

 

Du har helt rett og jeg er sjeleglad for at du i det opplyste innlegget viste meg hva ironi var for noe. For ironi har jeg så absolutt ikke peiling på, spesielt norsk er mitt svake område. Jeg bør nok holde meg til fysikk, som jeg virkelig mestrer.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tok du den da? :p Tror for ordens skyld du oppfattet det mer som et paradoks fremfor ironisk. Men man må kanskje være "tegneseriefanatiker" for å se ironien?
Lenke til kommentar

Dotten, jeg husker ikke hvilket av jurymedlemmene som var nummer 8. Gidder du minne meg på det og legge det i spoiler?

 

Indiana Jones 1 og 3 er knallfilmer, 2ern er også helt grei, selv om den inneholder visse irriterende (!!) elementer.

 

Det virker som du tenker på noen spesielle hendelser. Hvilke irriterende elementer tenker du på da?

Lenke til kommentar
Dotten, jeg husker ikke hvilket av jurymedlemmene som var nummer 8. Gidder du minne meg på det og legge det i spoiler?

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Henry Fonda sin karakter. Egentlig ikke noen stor spoiler, men men. Mannen tok i praksis opp kampen mot all grunnleggende ondskap her i verden. I løpet av en times tid. :)
Lenke til kommentar

Takker for svaret. Husker hvem han er nå og han er en av de snilleste og mest gode mennesken jeg noen gang har sett i en film. Så på IMDb og han har spilt i mange filmer. Jeg skjønner ikke hvordan de har tid til det. Bare for moro skyld, er det noen som veit hvilken skuespiller som har spilt i flest filmer, eller bare i veldig mange filmer?

Lenke til kommentar
Dotten, jeg husker ikke hvilket av jurymedlemmene som var nummer 8. Gidder du minne meg på det og legge det i spoiler?

 

Indiana Jones 1 og 3 er knallfilmer, 2ern er også helt grei, selv om den inneholder visse irriterende (!!) elementer.

 

Det virker som du tenker på noen spesielle hendelser. Hvilke irriterende elementer tenker du på da?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
shortround.jpgwillie-scott.jpg

 

Skrekk og gru!

Lenke til kommentar

Jeg tenker på selve personene, som begge, i mine øyne, er fryktelig irriterende! Likte godt begge de kvinnelige bi-rolleinnhaverne (riktig ord?) i de to andre filmene, men "Willie" var fæl. Og "Short Round" var enda verre, det gikk frysninger ned over ryggen min hver gang han åpnet kjeften og kom med en idiotisk kommentar. Han er antageligvis bare med i filmen for å gjøre den mer barnevennlig, men for oss som er litt eldre blir han en totalt unødvendig karakter.

 

Edit: Og som Addan sier, så er det alt for mye insekter og ekle scener for min smak. Jeg orker ikke se på det, så det fører bare til at jeg må snu meg vekk fra skjermen frem til det er over... :hrm:

Endret av magnusK*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...