Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Sett dem alle jeg(minus FF:ROSS har ikke hatt baller til det enda :p)

Er en tegneserie-nut. Samler på filmene men mest tegneseriene(Hovedsaklig på Avengers)

Er en tegneserie nut sjøl, men har vel strengt tatt fokusert mer på Vertigo og "seriøse" tegneserier, det er kun i det siste at jeg virkelig har begynt å lese superhelt serier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv Batman og Jack Bauer mener jo de absolutt ikke er noen man skal idolisere :D

 

Batman Begins var litt interessant da Bruce Wayne gikk fra å bli en som var oppslukt av hat, så nær at han nesten ble til det han hatet. Så reiste han rundt og hele affæren i østen endte med at han gjorde en enorm nobel ting, på lik linje med Supermann. Så endte det hele med at han ikke var så "nobel" allikevel.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han reddet en av sine fiender fra å dø i østen. Men i slutten av filmen så lot han sin fiende dø uten å prøve å redde han, i sterk kontrast til hva han gjorde i østen hvor han risikerte sitt eget liv for å redde sin fiende.

 

Det er en slik scene som slutten av Batman Begins som ville gjort at han og Supermann hadde gått i tottene på hverandre (deres motsetninger har alltid vært det mest interessante med Justice League). Jeg er spent på hvor de tar batmankarakteren i The Dark Knight. Han balanserer alltid på grensen til å bli hva han bekjemper, noe som er spennende med han.

 

Men prøv å lev en dag som Supermann. Ingen vil klare det. Og om man er nær ved å lykkes så ikke forvent å bli sett på med høye tanker fra alle rundt. Hadde Supermann eksistert i vår verden så ville han vært forhatt av veldig mange (som i tegneserien blir illustrert av Lex Luthor, som er en karakter folk flest faktisk kan relatere til...). I tillegg blir jo fallhøyden stor om man utgir seg for å være en levende helgen, om man da snubler. Det er av en eller annen merkelig grunn mer akseptabelt at en som ofte lyver serverer en løgn, enn at en som stort sett er ærlig leverer en løgn.

 

Dagens helter skal helst ha akkurat de samme feilene som alle oss andre. Ellers blir man fort avfeid som skinnhellig og/eller endimensjonal. Noe som er trist egentlig. Syntes det er langt mer spennende å se på en som prøver å leve som "Supermann" enn en som lever som alle andre her i verden. Det er personligheten hans som fascinerer meg sånn. :)

 

Ellers må jeg si Serenata er fantastisk stykke musikk. Den klarer jo nesten å heve Brandon Routh til Christopher Reeve nivå i denne her:

 

 

Routh uttalte for ordens skyld i intervju for et par dager siden at såvidt han visste så ville innspillgen av Superman: Man of Steel starte i januar 2009. Får håpe de treffer litt bedre denne gang.

Lenke til kommentar
Dagens helter skal helst ha akkurat de samme feilene som alle oss andre. Ellers blir man fort avfeid som skinnhellig og/eller endimensjonal. Noe som er trist egentlig. Syntes det er langt mer spennende å se på en som prøver å leve som "Supermann" enn en som lever som alle andre her i verden. Det er personligheten hans som fascinerer meg sånn. :)

 

Problemet til Supermann er at han aldri greier å ta et valg mellom to onder. Og hvis han blir satt i en slik situasjon oppstår det plutselig et tredje alternativ som gjør alt bra. Selv om universet Supermann lever i ikke er utopisk, er det utopisk fra Supermanns perspektiv. Det ligger i menneskets natur å finne avsky i det som er for perfekt, og Supermann er akkurat det.

 

Dette er også grunnen til at Batman er folkefavoritten. Batman tar de harde valgene og har en pragmatisk fremgangsmåte. At han ikke trenger superkrefter for å vinne over det onde er også et gode. Mens Batman signaliseres at alle kan vinne over det onde om man ofrer litt, signaliserer Supermann at man må være et overmenneske for å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Hei! Om litt under 2 uker skal jeg på inntaksprøve til dramalinjen på Nissen, og må da fremføre noe selvvalgt på max 2 min. Og ettersom jeg er filmfanatiker er det naturlig for meg er å fremføre noe fra film. Har sett en bunke filmer i dag og i går, og har prøvd meg på "Gold Watch"-monologen fra Pulp Fiction, som er for lang(omlag 4-5 min), og på "I like the smell of napalm in the morning"-monologen, som jeg føler er for kort (ca. 40-50 sek). Og jeg klare ikke finne andre som er gode å spille på. Noen som har tips? Behøver ikke være fra film, men er som sagt det jeg engasjerer meg mest for. Takk!

Lenke til kommentar
Atticus Finch

Gregory Peck er helten! Maddox summerer opp ganske bra: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=real_men

 

Filmen om Atticus Finch er også favorittfilmen til Supermann :wee:

 

(han ligner jo skremmende mye på Clark Kent).

 

Dagens helter skal helst ha akkurat de samme feilene som alle oss andre. Ellers blir man fort avfeid som skinnhellig og/eller endimensjonal. Noe som er trist egentlig. Syntes det er langt mer spennende å se på en som prøver å leve som "Supermann" enn en som lever som alle andre her i verden. Det er personligheten hans som fascinerer meg sånn. :)

 

Problemet til Supermann er at han aldri greier å ta et valg mellom to onder. Og hvis han blir satt i en slik situasjon oppstår det plutselig et tredje alternativ som gjør alt bra. Selv om universet Supermann lever i ikke er utopisk, er det utopisk fra Supermanns perspektiv. Det ligger i menneskets natur å finne avsky i det som er for perfekt, og Supermann er akkurat det.

 

Dette er også grunnen til at Batman er folkefavoritten. Batman tar de harde valgene og har en pragmatisk fremgangsmåte. At han ikke trenger superkrefter for å vinne over det onde er også et gode. Mens Batman signaliseres at alle kan vinne over det onde om man ofrer litt, signaliserer Supermann at man må være et overmenneske for å gjøre det samme.

 

Supermann har ofte tatt valget mellom to onder han. spoiler fra tegneserien:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han hadde valget mellom å bli en morder eller å la Lex bli president. Han valgte det siste (i et alternativ univers tok han livet av Lex, etter at The Flash ble drept, som igjen medførte at Justice League ble tyranner da folk som Batman osv mistet sin store inspirasjon (Supermann)).

 

Det er nok av tilfeller hvor Supermann sin prinsippfaste holdning har fått store konsekvenser. I tegneserien husker jeg også at en av hans beste venner døde av den grunn.

 

Supermann er i en situasjon hvor han ingen noen omstendighet kan tillate seg selv å trå over grensen, slik som Batman har "luksusen" til å gjøre i ny og ne. For om Supermann gjør det så har det særdeles større ringvirkninger enn om en vanlig dødelig gjør det. Derfor han også kan gå med på å la sine verste fiender vinne kampen. Om Bruce Wayne hadde hatt Supermann sine krefter og opptrådt slik han til tider gjør, så ville det vært katastrofalt. Noe Bruce Wayne også vet, som også er grunnen til at han er glad Supermann er der. Og Bruce Wayne er der for å passe på at Supermann aldri går over streken, for hans største frykt er ironisk nok at de med superstyrker skal gå over streken slik som han selv gjør. Noe som også var kjernen i den kommende Justice League filmen (som ifølge ryktene er kansellert). Batman som sørget for å ha en plan for å ta seg av både Supermann og de andre, om de noensinne skulle vike fra sine prinsipper og krysse grensen. Kort oppsummert så alt ondskapen som skjer er et resultat av Batmans handlemåte (spesielt hvordan han opptrådte mot slutten av Batman Begins).

 

Det er ironisk nok dette som er Batmans viktigste rolle i Justice League. Han må passe på at Supermann aldri gjør som han selv. Noe som også ofte medfører at Batman foretar noen tvilsomme ting, for å minske risikoen for at Supermann gjør det. En herlig dynamikk og kontrast som jeg gjerne skulle sett på film.

 

Batman ble jo i sin tid skapt for å være en slags motvekt til Supermann.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jackie Chan mimrer om Bruce Lee :

 

 

Noen som la merke til at PB Hansen hadde hodet til Bruce Lee på veggen i Halvseint ?

 

Loooooooooolllll *humrer*

Lenke til kommentar
Men prøv å lev en dag som Supermann. Ingen vil klare det. Og om man er nær ved å lykkes så ikke forvent å bli sett på med høye tanker fra alle rundt. Hadde Supermann eksistert i vår verden så ville han vært forhatt av veldig mange (som i tegneserien blir illustrert av Lex Luthor, som er en karakter folk flest faktisk kan relatere til...). I tillegg blir jo fallhøyden stor om man utgir seg for å være en levende helgen, om man da snubler. Det er av en eller annen merkelig grunn mer akseptabelt at en som ofte lyver serverer en løgn, enn at en som stort sett er ærlig leverer en løgn.

Lest Red Son? I den tegneserien havner Superman i Sovjet og ender opp som en diktator og det er Lex Luthor som blir den store frihetskjemperen.

Lenke til kommentar
Hei! Om litt under 2 uker skal jeg på inntaksprøve til dramalinjen på Nissen, og må da fremføre noe selvvalgt på max 2 min. Og ettersom jeg er filmfanatiker er det naturlig for meg er å fremføre noe fra film. Har sett en bunke filmer i dag og i går, og har prøvd meg på "Gold Watch"-monologen fra Pulp Fiction, som er for lang(omlag 4-5 min), og på "I like the smell of napalm in the morning"-monologen, som jeg føler er for kort (ca. 40-50 sek). Og jeg klare ikke finne andre som er gode å spille på. Noen som har tips? Behøver ikke være fra film, men er som sagt det jeg engasjerer meg mest for. Takk!

Hvor gammel er du? At du tar noe engelsk kan være en drawback.

Lenke til kommentar
Men prøv å lev en dag som Supermann. Ingen vil klare det. Og om man er nær ved å lykkes så ikke forvent å bli sett på med høye tanker fra alle rundt. Hadde Supermann eksistert i vår verden så ville han vært forhatt av veldig mange (som i tegneserien blir illustrert av Lex Luthor, som er en karakter folk flest faktisk kan relatere til...). I tillegg blir jo fallhøyden stor om man utgir seg for å være en levende helgen, om man da snubler. Det er av en eller annen merkelig grunn mer akseptabelt at en som ofte lyver serverer en løgn, enn at en som stort sett er ærlig leverer en løgn.

Lest Red Son? I den tegneserien havner Superman i Sovjet og ender opp som en diktator og det er Lex Luthor som blir den store frihetskjemperen.

 

Har lest den ja. Akkurat som i Justice League hvor Supermann i et alternativ univers er en tyranisk leder sammen med Batman og co. Grunnet at han krysset grensen og ble mer "pragmatisk".

 

Lex Luthor er jo inkarnasjonen av "oss". Vi er Lex Luthor på mange måter. Kritikken Lex Luthor har mot Supermann er den samme som man eksempelvis vi hører når noen forteller at Batman er bedre enn Supermann. Spesielt i de første sesongene av Smallville syntes jeg de var flinke til å få frem den grunnleggende psykologien til Luthor (Michael Rosenbaum gjør en veldig god jobb i en middels tv-serie).

 

Som påpekt i en episode. Supermann er så "snill" fordi Lex Luthor er så "ond" og vice versa. I Red Sun er det også et element som er såpass sterkt tilstede.

Lenke til kommentar
Supermann er i en situasjon hvor han ingen noen omstendighet kan tillate seg selv å trå over grensen, slik som Batman har "luksusen" til å gjøre i ny og ne.

Nja, Batman har jo også noen grenser som han absolutt ikke under omstendigheter kan krysse (selv om han kom farlig nær i Hush). Batman ville nok heller ikke drept Luthor uansett hvor farlig eller mektig han ble.

Lenke til kommentar
Hei! Om litt under 2 uker skal jeg på inntaksprøve til dramalinjen på Nissen, og må da fremføre noe selvvalgt på max 2 min. Og ettersom jeg er filmfanatiker er det naturlig for meg er å fremføre noe fra film. Har sett en bunke filmer i dag og i går, og har prøvd meg på "Gold Watch"-monologen fra Pulp Fiction, som er for lang(omlag 4-5 min), og på "I like the smell of napalm in the morning"-monologen, som jeg føler er for kort (ca. 40-50 sek). Og jeg klare ikke finne andre som er gode å spille på. Noen som har tips? Behøver ikke være fra film, men er som sagt det jeg engasjerer meg mest for. Takk!

Hvor gammel er du? At du tar noe engelsk kan være en drawback.

Er 16.

Lenke til kommentar

Dere som ikke har noe i mot youtube formatet, og ikke har sett så mye av Hong Kong sine spektakulære actionfilmer, sjekk ut denne brukeren - http://www.youtube.com/profile_videos?user=mskrider&p=r

 

Han har lagt ut noen av de aboslutt beste filmene som finnes, de fleste er enten 9/10 eller 10/10 i mine øyne:

John Woo

-The Killer (1989)

-Hard-Boiled (1992)

-Bullet in the Head (1990)

-Once A Thief (1991)

 

Jackie Chan

-Dragons Forever (1988)

-Police Story (1985)

-Police Story II (1988)

-Police Story III (1992)

 

Jet Li

-Once Upon A Time in China (1991)

-Once Upon A Time in China II (1992)

-Once Upon A Time in China III (1993)

 

Andre

-Iron Monkey (1993) (Ufattelig bra kung fu, Woo-Ping er en gud)

-Infernal Affairs (2002) (Orignalen som The Departed er en remake av)

-Infernal Affairs II

-Infernal Affairs III

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Supermann har ofte tatt valget mellom to onder han.

...

Batman ble jo i sin tid skapt for å være en slags motvekt til Supermann.

 

Å si at Supermann ofte tar valget mellom to onder er vel en overdrivelse. For oss som ikke er tegneseriefanatisker, altså oss vanlig folk, gjør han aldri det, noe som underbygger argumentet mitt.

 

Off-topic: Utrolig irriterende at du konstant burker ironi feil. (engelsk forklaring, men kan overføres til norsk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...