Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey, nå har veldig lyst til å se en film, problemet er bare at jeg ikke husker hva den heter. Det eneste jeg husker om filmen er følgende: En fyr som kommer seg inn i dop produksjon etter å ha funnet ut at de smugler inn hasj på en strand. Han blir omtrent partner med "The Boss" men det går til helvete for de. Når de kommer hjem til huset deres så er politet der. De har blitt forrådt. Dermed begynner de å leve på gata, og ser ut som søppel. De treffer på to kvinner og sjefen husker at de engang sa at de ville ha pult partnern hans for 1000 dollar. Dette går også til helvete, så de stjæler bilen deres. Etter dette prøver de å finne ut en måte på å komme seg inn i det tidligere huset deres for å få tak i pengene. Det ender med at han ene av de må krabbe gjennom kloakken for å komme seg inn i huset. Han blir grådig, får tak i pengene, og dreper sjefen, kaprer en bil å kjører.

 

Noe med slutt sitatet jeg husker er noe sånt som "Once you have it all you want more, and I wanted more" noe som det.

 

Er det noen som kan hjelpe med tittelen til filmen?

Lenke til kommentar

Noen som pleier å lese anmeldelsene til Roger Egbert? Han er jo ansett som en av de fremste filmkritikerne, i hvert fall i USA. Syntes det som oftest er fin lesing, selv om han ofte går langt i å greie ut om filmens handling. Men enkelte "blemmer" har han jo, om man skal se på filmer som i det store og hele er ansett som suksess eller fiasko. Blue Velvet og Die Hard fikk hard medfart i sin tid, mens Speed 2 fikk skryt for å nevne noe.

 

Men må jo uansett være kos for mannen å ha blitt kjendis på å skrive om film og kunne leve av den interessen. Hvilken favorittanmeldere har folkene her?

Lenke til kommentar
Hvilken favorittanmeldere har folkene her?

Det blir som å spørre hvilken kjønnssykdom jeg foretrekker, men jeg må sette Neill Cumpston over alle andre. Han er den eneste som ikke tar jobben seriøst, ikke tror at han faktisk bidrar til kulturverden fordi han kritiserer og i tillegg har en karriere utenom.

 

Ebert er flink, og kan utrolig mye, men jeg får ikke like mye ut av anmeldelsene hans som resten. Ta David Bordwell f eks, som skriver essays om film. Det er så utrolig mye mer å få ut av dette enn at man vurderer én spillefilm av gangen og forteller om man likte den eller ikke. I tillegg er Ebert sin stil småkjedelig å lese hvis man har sett filmen og avslørende hvis man ikke har sett den. Jeg merker i mini-anmeldelse-tråden at jeg hopper over anmeldelsene som har et eget avsnitt til handlingen. Det klarer vi fint å IMDBe selv. Jeg hadde dog hatt mye mer respekt for Ebert hvis han klarte å holde seg til anmeldelsene og de positive tingene, f eks bøkene om de gode og glemte filmene, eller filmfestivalene som setter opp ukjente filmer. Han tabbet seg ut for min del med I Hated, Hated, Hated This Movie, en bok han rettferdiggjøre med at han har vunnet en Pulitzer for kritikk.

 

Jeg vet ikke om det kun er meg, men jeg har mer respekt for Verhoeven, Boll, Jason Friedberg og Xavier Gens som faktisk lager film, enn alle kritikerne i verden til sammen. Det eneste unntaket blir David Bordwell, som med den utrolige erfaringene og det enorme antallet sette filmer, ikke er falt i "Hollywood er for idioter"-fellen, men kan sette pris på alle typer filmer. Jeg liker spesielt godt det James Mangold sa om Bordwell: He finds the meaning in movies, instead of putting it there.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Basic Instinct fikk en del slakt da den kom ut, og basert på intervjuer med Joe Eszterhas var det ikke bare slakt, men alt fra boikott, drapstrusler og det som verre er. Siden har den jo fått respekten den fortjener, men da den kom ut var det ingen mangel på anmeldere som så på den som en bottom-of-the-barrel, mannssjåvinistisk drittfilm. En ting er RottenTomatoes, der positivt er positivt og negativt er negativt, men jeg tenkte mer på hvor dårlig de dårlige anmeldelsene var.

 

Det var først og fremst det som skjedde etter så mange begynte å mislike Verhoeven at det gikk dårlig for ham hos kritikerne, med Showgirls, Starship Troopers og Hollow Man på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Starhsip Troopers er jo uber. En veldig undervurdert film. :)

Støttes, og så kom 2'ern. Begriper ikke hvorfor den ble engang kalt Starship Troopers 2, jeg måtte skru av etter et par minutter ut filmen. 3'ern er snart ute forresten, men bør heller ikke ha høye forventninger til den selv om Rico er tilbake. :)

Lenke til kommentar
Starhsip Troopers er jo uber. En veldig undervurdert film. :)

Støttes, og så kom 2'ern. Begriper ikke hvorfor den ble engang kalt Starship Troopers 2, jeg måtte skru av etter et par minutter ut filmen. 3'ern er snart ute forresten, men bør heller ikke ha høye forventninger til den selv om Rico er tilbake. :)

 

Ut i fra traileren virket det som de skulle gå tilbake til røttene i treern, så man trenger vel ikke å redusere forventningene sine så alt for mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er manusforfatteren til både 1ern og 2ern som gjør sin regidebut med 3ern. Det er mulig han ble forbanna når han så hvor dårlig 2ern ble og dermed ønsker å rette opp inntrykket. Men det faktum at 3ern er rett på video sender ikke akkurat gode signaler.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det kun er meg, men jeg har mer respekt for Verhoeven, Boll, Jason Friedberg og Xavier Gens som faktisk lager film, enn alle kritikerne i verden til sammen.

Ebert har nå levert originalmanus til tre filmer, hvorav jeg personlig mener Beyond the Valley faktisk er basert på et godt manus.

Og jeg vil hevde at å skrive originalmanus til en film er en del av å 'faktisk lage film'.

 

Sjøl kan jeg ikke si jeg har noen faorittanmeldere, men det er en del jeg leser med en viss interesse, ikke fordi jeg nødvendigvis vil være enig med dem, men fordi jeg vet noenlunde hvor jeg har dem i forhold til egen smak og egne interesser, som i noen grad gjør at jeg kan anta om ros eller slakt angår meg.

Lenke til kommentar

Liker spesielt når det kommer litt tilleggsinfo i anmeldelser. Det kan godt være det er fordi anmelder ønsker å briefe med sine kunnskaper om film, men jeg setter pris på å bli foret den. Har en stygg tidkrevende uvane å lese mye om filmene jeg ser, spesielt de som jeg likte. Mye blir jo fort glemt uansett. Kaller det uvane, fordi det går veldig mye tid med til det som kanskje burde gått til andre ting. Som å lære ungene opp til å bli profesjonelle fotballspillere, slik at pensjonen min er sikret ^^

 

Å skrive manus vil jeg absolutt si har noe med filmskaping å gjøre, anser det som en av de mest essensielle delene av jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...