Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke enig med deg. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som var så fantastisk med den filmen. Det var jo bare et rot av en middels bra historie med elendig skuespill.
Nei ikke vet jeg. Hun leverte ikke noe særlig bra hun rødhårete damen til hovedpersonen men historia fenget meg ganske godt.

Og peter stormare med noe norsk-lignende dialekt var bare helt totalt WTF :p

Lenke til kommentar

Holder på med å velge ut et nytt dusin filmer som skal kjøpes inn og har en plass igjen som jeg ønsker skal gå til en Kurosawa-film. Jeg har sett Ikiru, Ran, Shichinin no samurai, Yojimbo og Rashômon. Ikiru er den soleklare favoritten min. Noen som har noen gode forslag? Gjerne kom med spesiell utgave om man vet om det.

Lenke til kommentar
Holder på med å velge ut et nytt dusin filmer som skal kjøpes inn og har en plass igjen som jeg ønsker skal gå til en Kurosawa-film. Jeg har sett Ikiru, Ran, Shichinin no samurai, Yojimbo og Rashômon. Ikiru er den soleklare favoritten min. Noen som har noen gode forslag? Gjerne kom med spesiell utgave om man vet om det.

Akahige.

Best.

Bare best.

Tro meg.

 

Dessverre siste Mifune (og siste S/H).

 

Forresten.. Sanjuro er "Yojimbo 2"

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Holder på med å velge ut et nytt dusin filmer som skal kjøpes inn og har en plass igjen som jeg ønsker skal gå til en Kurosawa-film. Jeg har sett Ikiru, Ran, Shichinin no samurai, Yojimbo og Rashômon. Ikiru er den soleklare favoritten min. Noen som har noen gode forslag? Gjerne kom med spesiell utgave om man vet om det.

Jeg anbefaler deg "Kagemusha" i Criterions utgave. Red Beard er heller ikke noe dårlig valg akkurat! Om du ikke er så begeistret for historiske periodedrama, vil jeg anbefale deg hans utmerkede High and Low.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Holder på med å velge ut et nytt dusin filmer som skal kjøpes inn og har en plass igjen som jeg ønsker skal gå til en Kurosawa-film. Jeg har sett Ikiru, Ran, Shichinin no samurai, Yojimbo og Rashômon. Ikiru er den soleklare favoritten min. Noen som har noen gode forslag? Gjerne kom med spesiell utgave om man vet om det.

Jeg anbefaler deg "Kagemusha" i Criterions utgave. Red Beard er heller ikke noe dårlig valg akkurat! Om du ikke er så begeistret for historiske periodedrama, vil jeg anbefale deg hans utmerkede High and Low.

Støtter alle foreslåtte (kanskje bortsett fra High and Low, ikke pga filmen, men fordi Criterion kommer med ny utgave seinere i år), og vil i tillegg slenge ut Dersu Uzala. I mine øyne er den like god som hvilken som helst annen film han har gjort (dog tragisk at det ikke finnes noen virkelig god DVD-utgave).

Lenke til kommentar
God dammit, jeg skal kun ha en og nå ble jeg bare enda mer usikker ^^

 

Men vil nok gå for en av Criterion-utgavene, syntes de er ganske greie. Får grave litt her for å se hva det blir til. Dersu Uzala kan jeg få lånt av bekjent, men det blir på VHS.

Med mindre VHSen er letterboxet foreslår jeg du lar være, komposisjonen er ganske viktig for filmen IMO.

Om noen kan låne deg Ruscico-utgivelsen (eller den fra Kino/Image) vil det være bedre (selv om den som sagt ikke er en særlig god DVD).

Lenke til kommentar
God dammit, jeg skal kun ha en og nå ble jeg bare enda mer usikker ^^

 

Men vil nok gå for en av Criterion-utgavene, syntes de er ganske greie. Får grave litt her for å se hva det blir til. Dersu Uzala kan jeg få lånt av bekjent, men det blir på VHS.

Med mindre VHSen er letterboxet foreslår jeg du lar være, komposisjonen er ganske viktig for filmen IMO.

Om noen kan låne deg Ruscico-utgivelsen (eller den fra Kino/Image) vil det være bedre (selv om den som sagt ikke er en særlig god DVD).

Ble den ikke sluppet på laserdisc av Criterion for en god stund tilbake? Synes å huske at bildet her skulle være bedre enn både Ruscico og Kino utgaven... Uansett burde Criterion eller MoC f.eks. gi ut en restaurert versjon av denne perlen snarest mulig!

Lenke til kommentar
God dammit, jeg skal kun ha en og nå ble jeg bare enda mer usikker ^^

 

Men vil nok gå for en av Criterion-utgavene, syntes de er ganske greie. Får grave litt her for å se hva det blir til. Dersu Uzala kan jeg få lånt av bekjent, men det blir på VHS.

Med mindre VHSen er letterboxet foreslår jeg du lar være, komposisjonen er ganske viktig for filmen IMO.

Om noen kan låne deg Ruscico-utgivelsen (eller den fra Kino/Image) vil det være bedre (selv om den som sagt ikke er en særlig god DVD).

Ble den ikke sluppet på laserdisc av Criterion for en god stund tilbake? Synes å huske at bildet her skulle være bedre enn både Ruscico og Kino utgaven... Uansett burde Criterion eller MoC f.eks. gi ut en restaurert versjon av denne perlen snarest mulig!

Det er riktig at Criterion ga den ut på laserdisc (den forhåndsbestilte jeg i sin tid, har den fremdeles), tror ikke den er bedre enn Ruscico-utgivelsen (uten at jeg har sammenlignet direkte), annet enn muligens fargebalanse mot hvitt (Ruscico'en har så vidt jeg husker boostet kontrast, som har ført til unaturlig/unyansert hvitfarge, litt dumt i en film med mye snø).

Criterion mistet/fornyet ikke rettighetene til den, om de er 'up for grabs' i USA innen alt for lenge vet jeg ikke.

I England er det vel Artificial Eye som har rettigheter, og har brukt Ruscico-masteren, hvis jeg ikke tar feil?

Så sannsynligheten for en ny remaster i nær framtid er vel ikke alt for stor (det er vel dessuten Ruscico som eier og sitter på de beste filmelementene til filmen, så ikke sannsynlig at andre har mulighet til å gjøre så mye bedre jobb uten å betale mye for tilgang til disse).

 

EDIT: En rask sjekk forteller meg at den britiske AE-utgivelsen (som er basert på og i praksis er identisk med Ruscico'en) er på salg @Amazon UK, £10.37 med frakt. Det er den vel verdt, selv om utgaven kunne vært bedre.

Endret av Njål
Lenke til kommentar
Har akkurat sett ferdig No Country for Old Men, for andre gang.

Har noen en formening om Javier drepte Carla Jean på slutten?

 

 

Det er jo soleklart at han drepte henne. I det han kommer ut, kikker han under støvlene sine for å sjekke at det ikke er blod på de. I en tidligere scene trekker han til seg bena pga det samme, det er tydelig han ikke liker blod på støvlene evt. ikke vil sette fotspor.

 

Lenke til kommentar
Det er riktig at Criterion ga den ut på laserdisc (den forhåndsbestilte jeg i sin tid, har den fremdeles), tror ikke den er bedre enn Ruscico-utgivelsen (uten at jeg har sammenlignet direkte), annet enn muligens fargebalanse mot hvitt (Ruscico'en har så vidt jeg husker boostet kontrast, som har ført til unaturlig/unyansert hvitfarge, litt dumt i en film med mye snø).

Criterion mistet/fornyet ikke rettighetene til den, om de er 'up for grabs' i USA innen alt for lenge vet jeg ikke.

I England er det vel Artificial Eye som har rettigheter, og har brukt Ruscico-masteren, hvis jeg ikke tar feil?

Så sannsynligheten for en ny remaster i nær framtid er vel ikke alt for stor (det er vel dessuten Ruscico som eier og sitter på de beste filmelementene til filmen, så ikke sannsynlig at andre har mulighet til å gjøre så mye bedre jobb uten å betale mye for tilgang til disse).

 

EDIT: En rask sjekk forteller meg at den britiske AE-utgivelsen (som er basert på og i praksis er identisk med Ruscico'en) er på salg @Amazon UK, £10.37 med frakt. Det er den vel verdt, selv om utgaven kunne vært bedre.

Sitter selv på AE utgaven og for øyeblikket er vel det den beste som er å oppdrive.

Mens vi diskuterer utgaver, hvilken er best av Imamuras Vengeance Is Mine (1979), Criterion eller MoC (tenker da særlig på bildeoverføring)?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Har akkurat sett ferdig No Country for Old Men, for andre gang.

Har noen en formening om Javier drepte Carla Jean på slutten?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det gjorde han garantert, siden han både er totalt skruppelløs og usentimental, og i tillegg ikke er typen til ikke å fullføre noe han har planlagt å gjøre. Legg også merke til når han kommer ut av huset; han sjekker under begge skoene. Jeg antar at det er for å se om det er blod under dem. Fantastisk detalj (ikke den eneste i filmen heller).
Lenke til kommentar
Mens vi diskuterer utgaver, hvilken er best av Imamuras Vengeance Is Mine (1979), Criterion eller MoC (tenker da særlig på bildeoverføring)?

Nå har jeg ikke (!) Criterion-utgaven selv*, og har heller ikke sett den(!!!), så kan ikke komme med en egen vurdering, men de fleste mener vel Criterion'en ser best ut med god margin (selv om C kanskje har 'fikset opp' noe som var meningen skulle se litt matt ut?), men det er noe uenighet mht aspect ratio, der flere kilder hevder ~~2.00:1 AR som original, mens Criterion har ~1.66:1.

 

*Har dog denne på Criterion laserdisc også, også forhåndsbestilt (såvidt jeg husker på den første bestillingen jeg gjorde direkte hos Criterion, mens de fremdeles sendte ut av Nord-amerika).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...