Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Det er en ting å "boikotte" en film fordi man ikke liker hvordan skuespilleren fremfører rollen (og her kan utseendet spille inn). Men det er i mine øyne ignorant å ignorere kunst fordi man ikke liker etikken til karen som spiller. For kunstelskere så burde det også være litt flaut.

 

Det er akkurat slik tankegang som førte til McCarthyismen.

 

Jeg skal banne på at om man sjekket etikk og politisk ståsted til samtlige skuespillere og så boikottet dem som "var over grensen" så kunne ingen av oss se en eneste film, fordi en eller annen i filmen var "over grensen". Men jeg regner jo ikke med at folk er konsekvente i denne saken her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det er i mine øyne ignorant å ignorere kunst fordi man ikke liker etikken til karen som spiller. For kunstelskere så burde det også være litt flaut.

 

Det er akkurat slik tankegang som førte til McCarthyismen.

 

 

McCarthyismen dreide seg vel om en mann som vil tvinge andre til å tenke slik han selv gjorde?

Blir ikke det litt annerledes enn det at folk på eget grunnlag vil boikotte en film?

 

Jeg synes det er bra når folk på eget initiativ viser at de er uenige i noe, enten det gjelder sport eller kultur.

Lenke til kommentar
McCarthyismen dreide seg vel om en mann som vil tvinge andre til å tenke slik han selv gjorde?

 

I praksis gikk det ut på (relatert til kultur) å presse ut skuespillere og regissører som man anså som "politisk ukorrekte". Eksempelvis Chaplin. Svartelisten er jo det mest ekstreme eksempelet på slik tankegang.

 

Hollywood Blacklist:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_blacklist

 

Skulle ikke forundre meg om mange var for en slik politikk, bare at man setter Cruise og co. på svartelisten. Får virkelig ikke håpe det er tilfellet, men retorikken er klin lik.

Lenke til kommentar
Jafs

 

Skjønner hva du mener og er enig i at slikt er skremmende. Men på den annen side er det også skremmende å se hvordan Tom Cruise og andre skuespillere bruker den makten og kjendisstatusen de har til å reklamere for det mange mener er en autoritær, mektig og antidemokratisk organisasjon. Personlig ser jeg ikke noen gode grunner til å gi denne organisasjonen enda mer penger og makt ved å støtte en av dens fremste talsmenn, men om andre ikke bryr seg så respekterer jeg det.

Jeg synes ikke man skal legge alle prinsipper til side bare fordi det dreier seg om kultur eller sport (f.eks. OL 1936).

 

Men nå skal jeg ikke sende denne tråden enda mer off-topic. :)

Lenke til kommentar
Jafs

 

Skjønner hva du mener og er enig i at slikt er skremmende. Men på den annen side er det også skremmende å se hvordan Tom Cruise og andre skuespillere bruker den makten og kjendisstatusen de har til å reklamere for det mange mener er en autoritær, mektig og antidemokratisk organisasjon.

 

Nøyaktig hvordan mener du han bruker sin status og makt for å "reklamere" for scientologi? Det er heller USAs svar på Se&Hør og lignende som finner detaljer om scientologiens merkelige regler (det får nå være) gjennom intervjuer med ansatte i husholdningen, bekjente og så videre.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Noen her som har sett Aeon Flux? Er den noe bra?

Filmen var ganske kjedelig, det skjer egentlig ingenting interessant eller spennende, action sekvensene er middelmådig og historien er idiotisk. Anbefaler deg å bruke tiden på noe annet. :)

 

Får vel droppe den da :p

Lenke til kommentar
Noen her som har sett Aeon Flux? Er den noe bra?

Filmen var ganske kjedelig, det skjer egentlig ingenting interessant eller spennende, action sekvensene er middelmådig og historien er idiotisk. Anbefaler deg å bruke tiden på noe annet. :)

 

Får vel droppe den da :p

 

 

Eller så kan du se den og gjøre deg opp en egen mening.

 

 

Men konklusjonen blir nok den samme :p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...