Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Det er jo mer fred å få hjemme til tider, noe som sier sitt da jeg har to unger i prime-time rampealder (5 og 8 år). :)

Dette er vel typisk, da jeg har inntrykk av at de fleste foreldre er immun mot lyden deres egne barn lager. Du har her en glimrende mulighet for skikkelig opplæring av den kommende generasjons kinogjengere. Et par "Sitt ned og hold kjeft når det er film, ellers er ikke pappa glad i dere" burde gjøre nytten ;)

Noen som faktisk har sagt ifra til disse bråkete folka i kinoen før? Får lyst til og gjøre som han hovedpersonen i Californication og knuse telefonen dems når de snakker i den :p

Vel, jeg har aldri kastet noen ut, men jeg er gammel og gretten nok til å ha hysjet på flere.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som faktisk har sagt ifra til disse bråkete folka i kinoen før? Får lyst til og gjøre som han hovedpersonen i Californication og knuse telefonen dems når de snakker i den :p

Sist gang jeg og noen kompiser var på kino (Colosseum) så sa jeg og han ene ifra til en gjeng som satt på raden foran oss, bråka og styra som faen, kommenterte i hytt og pine og oppførte seg rett og slett helt jævlig. Vi sa i fra på en høflig måte og tydeligvis så var det nok for å få dem til å holde kjeft. Dette er dessverre ikke fullt så enkelt andre ganger.

Endret av SynSwitch
Lenke til kommentar
Jeg digger kino. Forstå meg rett her... Jeg digger kino som egeulf ordlegger seg så flott om her som filmens ypperstetempel. Jeg vil heller se filmer på det store lerretet som en aktivitet for kvelden heller enn en måte å kaste bort et par timer hjemme

Idioter i kinosalen har jeg ikke irritert meg så mye over, men det er en del annet jeg har tenkt på:

- Prisene : Det å eie en versjon av en film koster mindre enn å "spleiser" med en hel sal for å se filmen er en forvirrende tanke. Og da "må" man se reklame først". Jeg forstår ikke hvordan de kan si at de nesten ikke får det til å gå rundt. Noen må sitte et sted med en haug med penger. Og hvis man regner med prisen på det nødvendige popcornet blir hele stykket absurd.

- Bare nye filmer : Sånn sett er jo tilbudet bedre på DVD. Men allikevel er det flere filmer jeg gjerne ville sett i en kino. Tenk deg 2001: A Space Odyssey i Colosseum.

2001 storsalen (vel, den gangen var det bare én sal der, før de lagde multiplex) på Colosseum: Vært der, gjort det. 70mm relativt nytt print. :thumbup:

Apocalypse Now og Lawrence of Arabia samme sted.

Når det gjelder priser:

Et sett filmruller (en film) er DYRE å produsere, og skal den holde en anstendig kvalitet holder den ikke all verdens mange visninger (de som er vokst opp med/har opplevd bygdekinoer med de avlagte kopiene de stort sett fikk tilsendt for lavere pris, lenge etter at filmen var 'ferdig' i byene, vet at det ikke er all verdens gøy). Distributørenes utleiepris per film er tilsvarende.

En kino legger beslag på ganske stort areal (for ikke å snakke om volum, ville glatt gått inn minst to etasjer på alt annet enn de aller minste salene), leiekostnadene er i byene ganske store i forhold til hvor mange timer per døgn/uke det er nok publikum til at det lønner seg (strøm, ansatte, renhold, slitasje på print ved ekstra visning) å holde åpent.

Slett ikke alle filmer har i nærheten av fulle (eller halvfulle) saler noen gang i løpet av tiden de går. Personlig synes jeg systemet i Norge der de filmene som går med overskudd støtter visning av smalere filmer (som av og til blir publikumsmagneter) er en god ting.

Du finner faktisk ikke mange byer på Oslos størrelse rundt om i verden med et i nærheten så bredt filmtilbud (særlig hvis du tar med filmfestivalene), og så vidt jeg vet gjelder det tilsvarende i de andre byene av noe størrelse.

Salget av popcorn er det helt sikkert noen som tjener godt på, men tror ikke det er kinoene direkte (i hvert fall ikke i Oslo), så vidt jeg vet er det driftet av et eksternt selskap mot leie (var i hvert fall slik for noen år siden da jeg kjente noen i som jobbet der).

Lenke til kommentar
Fin start på ein filmblogg Badering :)

Takker =D

--

Så netopp Seven Samurai. Jeg simpelthen elsket filmen, spesielt første halvdel.

Er derfor meget hypp på mer samurai cinema. Noen forslag? Har notert ned det meste av Akira Kurosowa, og Masaki Kobayashi samt Hiroshi Inagaki ser ut til å være interessante regissører innen sjangeren. Noen forslag til filmer?

Lenke til kommentar
Er derfor meget hypp på mer samurai cinema. Noen forslag? Har notert ned det meste av Akira Kurosowa, og Masaki Kobayashi samt Hiroshi Inagaki ser ut til å være interessante regissører innen sjangeren. Noen forslag til filmer?

En av mine favorittsjangre - her er det mye å ta av. For bare å nevne noen høydepunkt (om vi ser bort fra de regissørene du allerede har nevnt):

Mibu gishi den (2003),

Ronin-gai,

Samurai Assassin (1965),

Lone Wolf And Cub: Sword of Vengeance,

Lone Wolf And Cub: Baby Cart At The River Styx,

Lone Wolf and Cub: Baby Cart to Hades,

Kiru (1968)

Tasogare Seibei,

The Hidden Blade,

Bushi no ichibun,

Kedamono no ken,

Kiba Okaminosuke,

Dai- bosatsu toge. I tillegg kan du jo spe på med "Zatoichi"- filmene - her kan det være greit å starte med Kitanos 2003 utgave. Regner med dette burde være nok for en stund i alle fall. :!:

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Fin start på ein filmblogg Badering :)

Takker =D

--

Så netopp Seven Samurai. Jeg simpelthen elsket filmen, spesielt første halvdel.

Da har du sikkert fått med deg Harakiri, men gode ting kan vel ikke nevnes for mange ganger...

Lenke til kommentar
Hvordan er The Punisher fra 2004? Har lenge tenkt meg å se den men har ikke fått surret meg til det. Ser også at det finnes en Directors Cut som er 20min lengre, hvem av dem burde jeg se?

Digget Thomas Jane i The Mist så håper denne lever opp til forventningene.

Helt fryktelig. Se heller den med Dolf.

Lenke til kommentar
*snip*

Den fantastiske Musashi Miyamoto (Vagabond) trilogien av Hiroshi Inagaki må du få med deg.

- Del 1.

- Del 2.

- Del 3.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...