Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BR2 suger som en våt hamster ift BR1. Det er bare en videreføring av konseptet bortsett fra at det er mere "krig" enn det var før. Jeg så BR1 på kino, faktisk. Den ble satt opp på Saga Kino.

Det var ikke akkurat historien som gjorde Battle Royale så bra. Da sier det seg selv at en oppfølger som bygger videre på denne historien ikke kommer til å bli noe suksess. Men at filmen kunne bli så mye dårligere enn originalen overrasket nok de fleste.

BR2 er BR1 hvor man tar ut alt som gjorde den til en god film, legger til en enda teitere historie og blander inn litt latterlig USA-kritikk.

Jeg skjønner at du må se den. Det samme tenkte jeg. Men det er lett den dårligste filmen jeg har stående i hylla.

Lenke til kommentar

Jeg så Mars & Venus i går, uten å helt vite hvorfor. Det var midt på dagen, jeg orket ikke krangle meg til Goldfinger og jeg hadde laptop, men filmen var overraskende engasjerende. Pia Tjelta er som kjent verdens mest ubrukelige skuespiller, men det var herlig at de hadde klart å lage en film hvor jeg var så uenig med jentene jeg så den med om hvem som var skurken. Jeg mente at kvinnen tok helt feil, var irrasjonell og overreagerte, mens de mente at han ikke var omtenksom nok og fortjente det han fikk. Morsomt.

Lenke til kommentar

Da har jeg nettopp sett Taxi Driver. Må si jeg ble litt skuffet. En god film, men ikke mer enn 7/10 i min bok. Kan noen forklare meg hvorfor den har så skyhøy rank på imdb?

Kan legge til at slutten var veldig merksnodig.

Etter å ha tydelig begått flere mord, går fortsatt Travis rundt som en fri mann? Og hva var det siste blikket i speilet?

Lenke til kommentar

Mine tanker om Touch of Evil:

(spoilere, altså)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Var det bare jeg som ble skuffet over denne filmen? Etter å ha sett hva Orson Welles får til i The Third Man og CK, så kan jeg ikke legge skjul på at jeg ble en smule skuffet.

Godt spill av Welles som den korrupte Quinlan, det samme går for den Charles Heston som en meksikansk etterforsker, herlig kinematografi og det er en rekke scener som virkelig er minneverdige. Problemet mitt med filmen er at i det nokså intrikate plottet, som tidvis fungerer bra, virket Susies (Janet Leigh) sub-plott virkelig unødvendig, da en helt fint kunne laget filmen uten denne karakteren. Janet Leigh er en "more-than-able" skuespiller, men akkurat karakteren hennes i denne filmen fungerer absolutt ikke. Sleng på litt komplett ulogisk oppførsel, så har du Susan 'Susie' Vargas.

I tillegg er det mye dialog som er ikke fungerer, og filmen varierer utrolig i kvalitet, fra det geniale, til det heller middelmådige.

Lenke til kommentar
Venter på at jeg får min første CC, Seven Samurai, og gleder meg veldig. Er restaureringen like bra som på MoC-utgavene?

Criterions siste restaureringsjobb på "Seven Samurai" må nok regnes for å være den definitive. Har bare en ting å si: Gled deg!

Apropos MoC, lurer jeg på om noen har gått til innkjøp av deres utgave av Sansho dayu.

Jeg har nemlig hørt at den skal være hakket bedre enn Criterionutgaven. Noen innspill?

Criterion'en har en rundt 80-siders bok, men er windowboxed (og trolig litt manipulert sortnivå), MoC'en har minst like bra bilde, og er en 2-disk-utgave med Gion Bayashi på disk 2 (ikke like bra bilde som Sansho).

Ellers har de jo ganske forskjellig ekstramateriell ved siden av boka vs en film til.

Jeg droppet dilemmaet, og kjøpte begge (vurderte også den ene av de franske Mizoguchi-boksene som visstnok skal ha engelske undertekster, men slo det fra meg).

Lenke til kommentar
Mine tanker om Touch of Evil:

(spoilere, altså)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Var det bare jeg som ble skuffet over denne filmen? Etter å ha sett hva Orson Welles får til i The Third Man og CK, så kan jeg ikke legge skjul på at jeg ble en smule skuffet.

Godt spill av Welles som den korrupte Quinlan, det samme går for den Charles Heston som en meksikansk etterforsker, herlig kinematografi og det er en rekke scener som virkelig er minneverdige. Problemet mitt med filmen er at i det nokså intrikate plottet, som tidvis fungerer bra, virket Susies (Janet Leigh) sub-plott virkelig unødvendig, da en helt fint kunne laget filmen uten denne karakteren. Janet Leigh er en "more-than-able" skuespiller, men akkurat karakteren hennes i denne filmen fungerer absolutt ikke. Sleng på litt komplett ulogisk oppførsel, så har du Susan 'Susie' Vargas.

I tillegg er det mye dialog som er ikke fungerer, og filmen varierer utrolig i kvalitet, fra det geniale, til det heller middelmådige.

Må si jeg deler mye av oppfatningen, nå som jeg tenker tilbake til filmen. Må ellers si at Heston er en finurlig kar, spiller jo alt fra jøde til mexicaner.

Lenke til kommentar
Noen her som har sett Dykkerklokken og Sommerfuglen? Følte meg ganske alene der jeg satt og så på den med en haug 40-åringer i Vika kino. :p

Beste filmen jeg har sett hittil i år, jeg var såpass imponert at jeg slo til med 10/10. Men det var ikke mange andre under 40 i salen, nei.

Lenke til kommentar
Er det ein norsk film?

Nei, fransk.

Le Scaphandre et le Papillon er originaltittelen. (tatt etter hukommelsen og litt etter vgs franskkunnskaper)

Sier meg enig med athorb angående filmen da den virkelig var en perle av de sjeldne :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...