Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye snakk om CC utgaven av Salò o le 120 giornate di Sodoma, og at den er den eneste DVD utgaven som fortsatt er å finne, og derfor svært ettertraktet.

Men jeg så nettopp denne filmen på min lokale Free Record Shop til 99 kr, ikke CC men en annen Collectors Edition, ganske så snasen utgivelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2001 går derfor ut av listen over filmer som bør regnes med? Godt å høre...

EDIT:

Og hva er greia med at CC ikke har gitt ut Citizen Kane?

Det å kjøpe filmer for å utgi koster mye penger, Criterion konsentrerer seg vel helst om utgivelser det er billig å få rettighetene til.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Venter på at jeg får min første CC, Seven Samurai, og gleder meg veldig. Er restaureringen like bra som på MoC-utgavene?

Criterions siste restaureringsjobb på "Seven Samurai" må nok regnes for å være den definitive. Har bare en ting å si: Gled deg!

Apropos MoC, lurer jeg på om noen har gått til innkjøp av deres utgave av Sansho dayu.

Jeg har nemlig hørt at den skal være hakket bedre enn Criterionutgaven. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Den eneste verdt å eie. Jeg spytter i trynet på alle som ser på filmer fra før 1994.

Criterion-utgaven av Armageddon er ikke den beste. Den har ikke 16:9-optimalisert bilde. Den britiske eller tyske 2-disc R2-utgaven har langt bedre bilde.

Criterion er forøvrig ikke bare fryd og gammen, de kjører fremdeles med et par pussige særegenheter som ikke alle er like fornøyd med. Bl.a. har de brukt "windowboxing" på bildet på endel restaurerte titler, for at de som har skjermer med overscan skal kunne se hele bildet og ikke gå glipp av bildeinformasjon. Problemet er at mange filmentusiaster sitter (selvsagt) med 1:1 fremvisningsutstyr og får dermed en sort ramme rundt bilde, oppløsning som heller kunne vært brukt til bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...