Dorian Gray Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Var nok bare trykkfeil, hadde nesten vært imponerende å bomme med nøyaktig ett år på alle tre. =D Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg ser selv på 1968 som det beste filmåret i historien. I tillegg til de du nevnte kan jeg slenge inn The Good, the Bad and the Ugly, Planet of the Apes, Night of the Living Dead og Bullitt. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 GBU er vel '66, med mindre du tenker internasjonal premiere elns. Lenke til kommentar
modin Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg ser selv på 1968 som det beste filmåret i historien. I tillegg til de du nevnte kan jeg slenge inn The Good, the Bad and the Ugly, Planet of the Apes, Night of the Living Dead og Bullitt. 1968 var et stort år men, det er ikke akkurat som om du tar med de mest kjente filmene fra det året. 2001 en romodysee, Rosemarys Baby, The Producers blant annet, som tidligere nevnt er ikke engang The Good Bad.... fra 1968. Men generelt er 1939-1947 interesante perioder, og 1965-1975 interesant når det kommer til film, toppen av hollywoods to store eraer. Hvis man skal trekke fram et enkelt år, tror jeg 1941 kan være interesant, Citizen Kane, How green was my valley, Malteese falcoon osv. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 For de nyere generasjonene er 94' et spennende år. The Shawshank Redemption, Forrest Gump, Pulp Fiction, Léon, The Lion King, Ed Wood og Clerks viser sterke kandidater innen flere sjanger. Fjoråret var vel muligens det beste filmåret siden 1994 (selv om flere av godbitene først kom i år her i Norge). 300, Transformers, There Will be Blood, The Bourne Ultimatum, No Country for old men, Juno, Sweeney Todd, Into the Wild (min favoritt), Enchanted, Atonement, Ratatouille og American Gangster regnes alle som solide filmer innen sin sjanger, endel av dem ender nok også opp som klassikere. Tiden vil vise. Så jeg føler at Hollywood faktisk også spyr ut mye kvalitet for tiden også. Rullebåndet er ikke alt for ensidig fokusert Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 1994 var et vanskelig år på Oscar-utdelingen ja. Utrolig mange sterke filmer. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) 1994 var ett godt år ja, men jeg har nå "alltid" følt at 1999 er ett av de sterkere årene vi har hatt, ta titler som: Fight Club, Man on The Moon, Being John Malkovich, American Beauty, Lock Stock and Two Smoking Barrels, Magnolia, Office Space, The Boondock Saints, og The Sixth Sence. Jeg kan også nevne titler som: Attack The Gas Station, Blare Witch Project, og Audition. Edit: Skrev om litt. Endret 20. mars 2008 av Bruckiania Lenke til kommentar
Jan Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (...) Favorittfilmen (2001: A Space Odyssey) min kom ut i 1969, andre filmer som kom ut det året inkluderer Rosemary's Baby og Once Upon a Time in the West - tre filmer som regnes som klassikere i dag. (...) Bare for å klarne opp: De kom i 1968, ikke '69. Regner med at det bare var en skrivefeil fra tin side, Dorian Gray, går ut ifra at du kan sånt. Jeg tviler ________sterkt______. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Når vi er inne på GBU. Er den engelske versjonen dubbet eller noe? Da jeg så den syntes jeg alltid stemmene virket litt "lagt" på, og litt seine i forhold til munnen. Og på slutten så sto det "Special English Language" eller noe. Og isåfall da; snakker Eastwood italiensk eller noko annat? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Når vi er inne på GBU. Er den engelske versjonen dubbet eller noe? Da jeg så den syntes jeg alltid stemmene virket litt "lagt" på, og litt seine i forhold til munnen. Og på slutten så sto det "Special English Language" eller noe. Og isåfall da; snakker Eastwood italiensk eller noko annat? Mener å huske at de som var italienere snakket italiensk, de som var engelske snakket det. I den italienske versjonen ble de som snakket engelsk dubbet. I den engelske versjonen, omvendt. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 ja, alle skuespillerne snakket det de kunne, tror det var alt fra italiensk og engelsk til tysk og spansk Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Er vanlig i italiensk-produserte filmer fra 60 og 70-tallet. F.eks. den geniale horrorfilmen Suspiria. Hovedrolle-skuespilleren er amerikansk, og snakker engelsk, men flere av motspillerene hennes var italienske og snakket det. Så dubba de over hele filmen til slutt, også hovedrollen. De snakker om det i bakomfilmen på DVD-en, at filmene ble laget på en merkelig måte. All form for lyd utenfra ble bare ignorert, fordi alt skulle dubbes etterpå uansett så det var ikke farlig om et jetfly kom med på opptaket. Regissøren (Argento) pleide også å spille filmmusikken kjempehøyt på settet for å få skuespillerne litt ekstra på tåhev i skumle scener. Så de kunne ta opp ting midt i byen med bilbråk og alt mulig rundt, lydsporet ble bare erstattet likevel. Endret 20. mars 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 de tok ikke en gang opp lyden under GBU, så det på ekstramatrialet, folk drev å spilte fottball og alt mye rart mens camra gikk, ingen brydde seg om å være stille, da de ikke tok opp noe lyd Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Er en del av sjarmen i italienske filmer. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Noen som vet om noen litt sånn urealistiske action skytefilmer sånn som det ser ut som filmen Wanted kommer til og bli? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Nå er jo de fleste Hollywood-filmer også dubbet nesten fra ende til annen, så det er ikke akkurat unikt for italienerne. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Ikke på en så 'slurvete' måte som italienerne gjorde det, og de fleste skuespillere i Hollywood filmer snakker engelsk under filmningen, mens italienske filmer har tysk, spansk, fransk osv. Dubbingen du snakker om er mer for å få et klart og rent lydspor. Og kanskje for å forrandre litt på uttalelsen. Men hvor ofte gjør de egentlig dette i Hollywood filmer. LOTR dokumentarene på DVD-ene får det til å virke som noe spesielt for disse filmene når de snakker om det. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Braveheart passer inn på top 250 synes jeg. Den er kanskje ikke ekstremt bra som film, men den er en såpass reinspikka eksempel på sjangeren sin at den tilhører der. Mange filmer, North by Northwest er et eksempel jeg kommer på nå som jeg ser på lista, er kanskje ikke rasende originale og har mange geniale virkemidler (selv om akkurat den filmen kan ha det, lenge siden jeg har sett den nå), men de er rett og slett fasiten på hvordan en film i den sjangeren skal være. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Men hvor ofte gjør de egentlig dette i Hollywood filmer. LOTR dokumentarene på DVD-ene får det til å virke som noe spesielt for disse filmene når de snakker om det. Jeg har lært at de fleste storproduksjoner gjennomgår omtrent 80% dialogdubbing, uten at jeg har kilder på det. Uansett så er det ganske vanlig å se på making of-featurettes at scener blir spilt inn uten lyd. Tenk typiske action- og bilscener; det er nesten umulig å få bra dialog uten å dubbe. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Jeg har også ofte sett i bakomfilmer at skuespillerne bare lager høye klappelyder e.l., spesiellt i bilscener. Lurer på hva det er for. Det er nok VELDIG mye innen filmmaking vi vanlige folk ikke aner et døyt om. Skjer så mye mere enn å bare peke kamera mot skuespillern og la dem prate ivei. Endret 20. mars 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå