Awesome X Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Tidens tann??? filmen er 12-13 år gammel, er en kongefilm og vil for alttid være en kongefilm... Ja, 12-13 år er urgammelt i dag. T.eks. klarer ikke en ca. 5 å gammel mobil i dag å sende eller motta SMS. Jeg syntes den var spektakulær da den kom ut, men da jeg så den for en til tilbake imponerte den lite. Jeg måtte presse megselv for å komme meg igjennom filmen. Alt som holder filmen på listen er nostalgi, og notalgi varer ikke evig. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Otth, seie du at du ikkje likar filmen fordi den er gammal? -.^ Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Jeg mistet jomfrudommen min til Braveheart gående i bakgrunnen. Filmen gir i hvertfall meg en god følelse. Der måtte jeg nesten le ass Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Otth, seie du at du ikkje likar filmen fordi den er gammal? -.^ Jeg sier at denne, som de fleste filmer, ikke har overlevd tidens tann. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja, 12-13 år er urgammelt i dag. T.eks. klarer ikke en ca. 5 å gammel mobil i dag å sende eller motta SMS. Ti år gamle mobiler klarer fint å sende SMS. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Otth, seie du at du ikkje likar filmen fordi den er gammal? -.^ Jeg sier at denne, som de fleste filmer, ikke har overlevd tidens tann. Og det vil si? At den var bra når den kom ut men nå av en eller annen grunn så er den dårlig? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ja, 12-13 år er urgammelt i dag. T.eks. klarer ikke en ca. 5 å gammel mobil i dag å sende eller motta SMS. Dette var en snodig analogi... og lite vellykket. Alt som holder filmen på listen er nostalgi, og notalgi varer ikke evig. Det som holder filmen på listen er glimrende regi, strålende skuespill, fete kampscener, god filmmusikk og gåsehudfaktor. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Otth, seie du at du ikkje likar filmen fordi den er gammal? -.^ Jeg sier at denne, som de fleste filmer, ikke har overlevd tidens tann. Og det vil si? At den var bra når den kom ut men nå av en eller annen grunn så er den dårlig? Kort sagt, ja. Hvorfor tror du det bare er et par håndfull gode filmer fra hvert år før, la oss si 70-tallet, men en ca. 50 og oppover gode filmer fra i år? Svært mange filmer er gode i den samfunnsettingen de er laget, men overlever ikke på lang sikt. Braveheart er en av disse filmene. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er då kjempemange kjempebra filmar som er gamle. Det kjem meir drit no fortida. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er då kjempemange kjempebra filmar som er gamle. Det kjem meir drit no fortida. De fleste gode filmene er jo gamle. Hollywood spyr ut mye søppel nå for tiden. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Otth, seie du at du ikkje likar filmen fordi den er gammal? -.^ Jeg sier at denne, som de fleste filmer, ikke har overlevd tidens tann. Og det vil si? At den var bra når den kom ut men nå av en eller annen grunn så er den dårlig? Kort sagt, ja. Hvorfor tror du det bare er et par håndfull gode filmer fra hvert år før, la oss si 70-tallet, men en ca. 50 og oppover gode filmer fra i år? Svært mange filmer er gode i den samfunnsettingen de er laget, men overlever ikke på lang sikt. Braveheart er en av disse filmene. Å sammenligne filmer fra før 70-tallet og en film fra 1995 som henter inspirasjon fra historiske hendelser blir litt teit. På hvilken måte framstår Braveheart som en film som ikke har tålt tidens tann? Konkret! Bakke: Fjås og tull. Hadde du levd på 70-tallet hadde du sagt akkurat det samme. Faktumet er at det kun er de gode filmene (med små unntak) som vil bli husket fra hvert år. 30 år fra nå vil man ikke huske Jumper, I Am Legend, men derimot There Will Be Blood f.eks Endret 19. mars 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Det er då kjempemange kjempebra filmar som er gamle. Det kjem meir drit no fortida. Folks meninger endres over tid. Om en film er god på ett tidspunkt betyr ikke at den er god på en annen. Og det er ikke i bare i dag det kommer ut dritt. Forskjellen på dagens drittfilmer og fortidens drittfilmer er at fortidens drittfilmer allerede har blitt sortert ut. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hmm.. skjønner hva du snakker om nå Otth, har ikke sett Braveheart, men jeg trodde da denne filmen var regnet som en klassiker. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Å sammenligne filmer fra før 70-tallet og en film fra 1995 som henter inspirasjon fra historiske hendelser blir litt teit. På hvilken måte framstår Braveheart som en film som ikke har tålt tidens tann? Konkret! Mye av Bravehearts vekt ligger i slagene og jeg synes ikke disse er særlig imponerende lengre. Humoren i filmen synes jeg heller ikke er artig lengre, osv. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Humoren? Åssen kan det at filmen er eldre, påvirke humoren? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Å sammenligne filmer fra før 70-tallet og en film fra 1995 som henter inspirasjon fra historiske hendelser blir litt teit. På hvilken måte framstår Braveheart som en film som ikke har tålt tidens tann? Konkret! Mye av Bravehearts vekt ligger i slagene og jeg synes ikke disse er særlig imponerende lengre. Humoren i filmen synes jeg heller ikke er artig lengre, osv. Det blir litt annerledes når man ikke har kameraer som sveiper over slagmarken bestående av flere titusner, jmf LOTR. Slagene er naturligvis mindre i Braveheart, men de er likefullt svært intense og fremstår fortsatt i dag som noe av det bedre og mer troverdige innen hånd-til-hånd-kamp. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (endret) Det er då kjempemange kjempebra filmar som er gamle. Det kjem meir drit no fortida. De fleste gode filmene er jo gamle. Hollywood spyr ut mye søppel nå for tiden. Og folk flest ble født før i tiden. Det er klart at hvis det produseres 500+ filmer hvert år bare i Hollywood, og filmindustrien er over 100 år gammel, så er det naturlig at de fleste filmer som regnes som gode kom ut fra 1900-1990, framfor fra 1991-2008. Favorittfilmen (2001: A Space Odyssey) min kom ut i 1969, andre filmer som kom ut det året inkluderer Rosemary's Baby og Once Upon a Time in the West - tre filmer som regnes som klassikere i dag. Hvor mange andre filmer kan du nevne som huskes fra 1969? 4-5 hvis du er spesielt flink og ikke googler? For hver klassikere fra 1935 og 1969 og 1982 og 2008, så finner du en haug med dritt som glemmes. Forskjellen er at disse filmene allerede var glemt da du og jeg begynte å interessere oss for gammel film, vi satt heldigvis igjen med "the cream of the crop", takket være respons, IMDb, Oscar-utdelinger, kinosalg, kritikere, nåtidens filmfolk sine inspirasjoner og DVD-utgivelser. edit: Mens man snakker om humoren, så kan jeg nevne at The Abyss sannsynligvis var morsom i sin tid, men herregud så trasig den er å se i dag. Utrolig spennende, helt til noen sier "kiss my butt" eller "you were always a weiner". Hvorfor lage en så intens, spennende, nervepirrende sci-fi/thriller og gi den dialogen til en 3 Ninjas-film? Endret 20. mars 2008 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Muhahaha! Hele familien sover. Det er midt på natta og helt mørkt i alle rom. Nå skal jeg se Ôdishon (1999) Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det blir litt annerledes når man ikke har kameraer som sveiper over slagmarken bestående av flere titusner, jmf LOTR. Slagene er naturligvis mindre i Braveheart, men de er likefullt svært intense og fremstår fortsatt i dag som noe av det bedre og mer troverdige innen hånd-til-hånd-kamp. Tenkte ikke på LOTR i det hele tatt, og hånd-til-hånd-kampene var aldri troverdig, de var imponerende. Skal vi snakke om filmer som overskinner denne med tanke på mindre slag, kan jeg også nevne The Gladiator. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 (...) Favorittfilmen (2001: A Space Odyssey) min kom ut i 1969, andre filmer som kom ut det året inkluderer Rosemary's Baby og Once Upon a Time in the West - tre filmer som regnes som klassikere i dag. (...) Bare for å klarne opp: De kom i 1968, ikke '69. Regner med at det bare var en skrivefeil fra tin side, Dorian Gray, går ut ifra at du kan sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå