Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Patriot er nå grei underholdning, men den føles litt som en billig variant av Braveheart, den filmen syntes jeg er i en helt annen klasse.

(gif ble for ordens skyld lagt i skjul, vi må tenke på at vi har sarte sjeler som fredrik og LarsP på dette forumet. Vi vil ikke gi dem mareritt) :)

Lenke til kommentar
Blæh, Horton redder en Hvem var en skuffelse. Forventet en morsom film, men det var det ikke... Falt ihvertfall i smak hos lillebroren.

Likte den jeg. Saa du den med norsk eller engelsk tale? Vis du saa den med norsk tale saa kan jeg forstaa at du ikke likte den. De engelske stemmene var veldig bra.

Lenke til kommentar
Så akkurat ferdig Match Point og hvor den imponerte. Jeg kan heller ikke si at jeg hadde lave forventninger til filmen heller.

Syntes den startet litt tregt da jeg så starten, men fant at startens tempo var ypperlig da jeg var kommet ca. midtveis. Slutten imponerte også stort:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Jeg viste at han ville komme unna med det da han gjorde det, men så lurte de meg til å tro at han kanskje ikke ville komme unna med det, helt han selvfølgelig kom unna med det. Helt genialt.

Finner tennissekvensen herlig sammen med historien og utfallet med vannet. Sommerfugleffekt i et avansert puslespill.
Lenke til kommentar

nå har jeg forsket litt på den amerikanske revolusjonen pga. hobbien min, og når man vet litt om den krigen så blir the patriot ren fantasi.

blir mer eller mindre som om en X-wing skulle komme flyvende over stranda på D-day på Saving private ryan

Lenke til kommentar
nå har jeg forsket litt på den amerikanske revolusjonen pga. hobbien min, og når man vet litt om den krigen så blir the patriot ren fantasi.

blir mer eller mindre som om en X-wing skulle komme flyvende over stranda på D-day på Saving private ryan

Jaha? Vil forskeren utdype litt?

Lenke til kommentar

viss du vil kan vi ta det på PM, hver gang jeg kommer med tørr info om en krig blir folk så grettene

men uten å gå for dypt inn i det så er det en kort liste

1. super nøyaktige musketter og pistoler,

2. ekstremt blodgise slag, med folk som faller som fluer, noe som ikke stemmer overrens med hvordan slagene egentlig var

3. kanonkuler som går 10 ganger så fort som de egentlig skal gjøre

4. feil uniformer

5. feil aksang på amerikanerne, da de snakker med moderne amerkansk aksang.

6 britter som fremstilles som onder nazister

7. for store slag, men for mange soldater

8. div andre feil på slag jeg ikke skal gå innpå for det ville kjede dere.

9. taktisk idiotiske ting som å stå på hver sin side av det de skal skyte på, noe som ville ført til at de skøyt seg selv

10. kjoler som på den tiden bare ville bli brukt av horer, blir brukt av forneme rike damer

viss du vil jeg skal gå inn dypere kan vi ta det på pm

Lenke til kommentar

Jaha? Vil forskeren utdype litt?

Man trenger ikke kunne særlig mye om amerikansk historie for å skjønne at denne filmen er oppspinn fra ende til annen. Orker ikke å gå inn i detalj, men man kan jo peke på det enkle faktum at det kun er en slave i filmen. Slaveriet som institusjon og viktig del av samfunnslivet på denne tiden er ikke gitt noen som helst plass. Flere av de sentrale deltagerne i den amerikanske uavhengighetskrigen var selv slaveeiere. En av disse var forøvrig Francis Marion, the "Swamp Fox," som Mel Gibsons rollefigur er basert på.

Videre inntraff heller ikke britenes nedbrenning av kirken i virkeligeten: "Such a massacre did not happen in the American Revolution, but by scripting an event similar to the infamous 1944 massacre at Oradour sur Glane, France, by German forces, the British become brutal precursors of the Nazis through the film's revisionist history. The Sunday Telegraph article held Director Roland Emmerich, emphasizing his German heritage,responsible."

I forbindelse med denne filmen har Mel Gibson forresten selv innrømmet at: "If one were to adhere to historical accuracy all the way, you'd probably have the most boring two hours on earth, but firstly it's entertainment and we've taken license with history to make it more compelling." Klarere kan det vel ikke sies: Dette er ingen historietime, men et rendyrket eventyr. Det som er synd er jo at folk som ikke gidder sette seg inn i hvordan ting egentlig var, blir sittende igjen med et totalt feilaktig bilde av historien.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Blæh, Horton redder en Hvem var en skuffelse. Forventet en morsom film, men det var det ikke... Falt ihvertfall i smak hos lillebroren.

Likte den jeg. Saa du den med norsk eller engelsk tale? Vis du saa den med norsk tale saa kan jeg forstaa at du ikke likte den. De engelske stemmene var veldig bra.

Jeg var nettopp og så den. Syns den var artig jeg, og de norske stemmene var slett ikke verst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...