Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Så nettopp A Clockwork Orange og 2001: A Space Odyssey.

2001 var veldig bra. Filmatisk utrolig kul, og visuellt vakker. Må si jeg ikke forstod så veldig mye, spesiellt ikke de siste 20-30 minuttene, men filmen var fortsatt en opplevelse. Veldig imponerende for sin tid også.

A Clockwork Orange var i min mening enda bedre. Genialt skuespill, veldig bra handling, og interessante temaer. Sinnsykt tøff og gjennomført.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så nettopp A Clockwork Orange og 2001: A Space Odyssey.

2001 var veldig bra. Filmatisk utrolig kul, og visuellt vakker. Må si jeg ikke forstod så veldig mye, spesiellt ikke de siste 20-30 minuttene, men filmen var fortsatt en opplevelse. Veldig imponerende for sin tid også.

Filmen ble basert på A.C. Clarke skriverier, og boken på filmen. Den blir litt av et rot på slutten :--D Jeg ser på det litt som Big Bang (Eneste eksempel jeg kan komme unna med). Godtar og lar det ligge. Har et par kompiser som har hengt seg jævlig opp i både film og bok. Vrøvler om eksistensialisme opphøyd i annen.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke navnet på disse dingsene, men jeg skal prøve å forklare hvordan de fungerer. Den mest effektive måte å utforske galaksen er å lage selvreplikerende droner. Vi sender en drone til et solsystem, der replikerer den seg med materialer fra det solsystemet. Disse dronene sendes ut til nye solsystemer osv. Forutsatt at disse dronene ikke kan reise raskere enn lysets hastighet, vil det da kun ta ca en halv milliard år å utforske en galakse.

Monolitten i 2001 skal vist være en slik drone, men pga. at de ønsket å gjøre monolittene mer dramatiske ønsket de ikke å opplyse om dette i filmen.

Lenke til kommentar

Slenger i en spoiler, tenkte meg ikke om.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har en annen vinkling. Monolittene er en slags "lærestein", hver gang vi kommer borti en lærer vi noe fra den som bringer evolusjonen videre. I starten tør ikke apene å ta i den siden det er et fremmed element. Men merk at han som tar på den først, blir han som for første gang dreper en annen av sin art med våpen, og dermed blir kongen og har samtidig "oppfunnet" krig.

Han finner ut at han kan bruke et annet bein for å knuse med.

Så hopper vi til 2001 der en slik stein har blitt oppdaget på månen, og menneskeheten føler de har nådd sitt ultimate, utforsker verdensrommet og er "on top of everything". Selvgode, rett og slett. Vi finner ut at det er et radiosignal fra steinen som peker mot Jupiter. Her evolverer mennesket videre og blir "starchild" (den digre babyen i glasskula vi ser på slutten). Han møter jo seg selv i forskjellige stadier av livet sitt mot slutten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Har akkurat sett ferdig de to siste filmene av Infernal Affairs, og fy hvor forvirrende de var. Det var alt for mange karakter å holde styr på, noe som ikke blir gjort bedre av at asiatere likner hverandre svært godt.

I sistefilmen ble ikke dette gjort noe bedre av både tidshoppingen og ja de som har sett den skjønner vel den siste selv.

Synes uansett at denne historien gjorde seg mye bedre satt i Hong Kong enn i Scorsese Boston(?).

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på de? Tror jeg bare har sett DCen

Director's Cut gjør det tydeligere hva det er som foregår i filmen. Men jeg synes originalutgaven glatt er den beste, den er mye vagere og pirrer hjernecellene langt mer.

Lenke til kommentar

Er det ikke rart, at den kvelden jeg så 2001: A Space Odessey (som var i går), så blir det snakket en del om filmen her? Tilfeldig, eller ikke tilfeldig? :wee:

Det må også sies at jeg så 2001 i high definition og bildet var utrolig bra. Så gjorde jeg en sammenlikning opp mot DVD-kvaliteten (ekstramaterialet på Blu-ray-utgaven) og må si det var som natt og dag. På en måte så har jeg da fått en bedre førstegangsopplevelse av filmen enn det andre har gjort som har sett den på VHS eller DVD.

Forøvrig, fin link Bytex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...