edds Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Så nettopp A Clockwork Orange og 2001: A Space Odyssey. 2001 var veldig bra. Filmatisk utrolig kul, og visuellt vakker. Må si jeg ikke forstod så veldig mye, spesiellt ikke de siste 20-30 minuttene, men filmen var fortsatt en opplevelse. Veldig imponerende for sin tid også. A Clockwork Orange var i min mening enda bedre. Genialt skuespill, veldig bra handling, og interessante temaer. Sinnsykt tøff og gjennomført. Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 filmanbefaling til kvelden? så Batman igår, prøvde å se batman returns tidligere idag, men syntes ikke de når opp til Batman begins nivået. Ble egentlig litt kjedelig. Christian bale er den ekte batman <3 noen tips ? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Så nettopp A Clockwork Orange og 2001: A Space Odyssey. 2001 var veldig bra. Filmatisk utrolig kul, og visuellt vakker. Må si jeg ikke forstod så veldig mye, spesiellt ikke de siste 20-30 minuttene, men filmen var fortsatt en opplevelse. Veldig imponerende for sin tid også. Filmen ble basert på A.C. Clarke skriverier, og boken på filmen. Den blir litt av et rot på slutten :--D Jeg ser på det litt som Big Bang (Eneste eksempel jeg kan komme unna med). Godtar og lar det ligge. Har et par kompiser som har hengt seg jævlig opp i både film og bok. Vrøvler om eksistensialisme opphøyd i annen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) 2001 ja, det er egne nettsteder som er dedisert til å analysere filmen og dens dypere mening. Dette er i min mening den beste. Den forklarer alt sammen som en kjempestor flash-animasjon (med tekst, bilder og interaksjon) http://www.kubrick2001.com/ Endret 16. mars 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 2001 var veldig bra. Filmatisk utrolig kul, og visuellt vakker. Må si jeg ikke forstod så veldig mye, spesiellt ikke de siste 20-30 minuttene, men filmen var fortsatt en opplevelse. Veldig imponerende for sin tid også. Nå husker jeg ikke navnet på disse dingsene, men jeg skal prøve å forklare hvordan de fungerer. Den mest effektive måte å utforske galaksen er å lage selvreplikerende droner. Vi sender en drone til et solsystem, der replikerer den seg med materialer fra det solsystemet. Disse dronene sendes ut til nye solsystemer osv. Forutsatt at disse dronene ikke kan reise raskere enn lysets hastighet, vil det da kun ta ca en halv milliard år å utforske en galakse. Monolitten i 2001 skal vist være en slik drone, men pga. at de ønsket å gjøre monolittene mer dramatiske ønsket de ikke å opplyse om dette i filmen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) Slenger i en spoiler, tenkte meg ikke om. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg har en annen vinkling. Monolittene er en slags "lærestein", hver gang vi kommer borti en lærer vi noe fra den som bringer evolusjonen videre. I starten tør ikke apene å ta i den siden det er et fremmed element. Men merk at han som tar på den først, blir han som for første gang dreper en annen av sin art med våpen, og dermed blir kongen og har samtidig "oppfunnet" krig. Han finner ut at han kan bruke et annet bein for å knuse med. Så hopper vi til 2001 der en slik stein har blitt oppdaget på månen, og menneskeheten føler de har nådd sitt ultimate, utforsker verdensrommet og er "on top of everything". Selvgode, rett og slett. Vi finner ut at det er et radiosignal fra steinen som peker mot Jupiter. Her evolverer mennesket videre og blir "starchild" (den digre babyen i glasskula vi ser på slutten). Han møter jo seg selv i forskjellige stadier av livet sitt mot slutten. Endret 16. mars 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Nå leste ikke jeg det over, men jeg tror de ser bedre ut i en spoiler... Tror kanskje jeg skal se denne filmen i kveld Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Faen, fikk jeg også lyst til å se den. Har den faktisk, men har aldri giddi å sett den. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 I går gikk pianisten på NRK. Jeg så mer eller mindre hele filmen og jeg ble like overrasket i går som første gang jeg så filmen, hvor engasjerende den var.Veldig bra film. Min favoritt av filmer som omhandler jødeutryddelsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 I morra er det 3 år siden Sverre Holm gikk bort Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Har akkurat sett ferdig de to siste filmene av Infernal Affairs, og fy hvor forvirrende de var. Det var alt for mange karakter å holde styr på, noe som ikke blir gjort bedre av at asiatere likner hverandre svært godt. I sistefilmen ble ikke dette gjort noe bedre av både tidshoppingen og ja de som har sett den skjønner vel den siste selv. Synes uansett at denne historien gjorde seg mye bedre satt i Hong Kong enn i Scorsese Boston(?). Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Donnie Darko: Director's Cut eller theatrical? (De har director's cut på hvm.com for 2.99£) Hvis jeg ikke syntes noe særlig om theatrical, er da director's cut noe særlig bedre? Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Dir.cut uten tvil. Den er mye bedre og gir litt mer svar faktisk. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hva er egentlig forskjellen på de? Tror jeg bare har sett DCen Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Hva er egentlig forskjellen på de? Tror jeg bare har sett DCen Director's Cut gjør det tydeligere hva det er som foregår i filmen. Men jeg synes originalutgaven glatt er den beste, den er mye vagere og pirrer hjernecellene langt mer. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Flyten i historien fungerer også en del bedre i orginal versjonen IMO. Men det er kanskje bare fordi det var den jeg så først. Lenke til kommentar
ersa Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Donnie Darko på Wikipedia. Her ser du en liste med forskjeller mellom DC og vanlig. Selv tror jeg at jeg likte DC best. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Da var det "Saving Private Ryan" som fikk gjennomgå i går kveld. Utrolig bra, ikke mer å si. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Er det ikke rart, at den kvelden jeg så 2001: A Space Odessey (som var i går), så blir det snakket en del om filmen her? Tilfeldig, eller ikke tilfeldig? Det må også sies at jeg så 2001 i high definition og bildet var utrolig bra. Så gjorde jeg en sammenlikning opp mot DVD-kvaliteten (ekstramaterialet på Blu-ray-utgaven) og må si det var som natt og dag. På en måte så har jeg da fått en bedre førstegangsopplevelse av filmen enn det andre har gjort som har sett den på VHS eller DVD. Forøvrig, fin link Bytex. Lenke til kommentar
MforMats Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 IMDb - Daily Poll Nå må vi støtte god gammel norsk animasjon ved å stemme på Flåklypa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå