Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Det er jo en litt trist måte å se det på. For man ender jo opp som en slags motvekt, hvor du på en måte er blitt hvit fordi du irriterer deg over den svarte fremstillingen til fanboys. Man blir jo en del av samme ulla da, om man mister en reflektert syn på Tarantino fordi man mener fanboys ikke har dette. If you get my drift.

Nja, jeg likte jo tross alt Death Proof.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, noe som sier meg at du i bunn og grunn ikke lar fanboysene ødelegge helt for deg.

For meg var Death Proof en blandet opplevelse. Dialogene var det som ikke satt. Men Kurt var uber. Har ikke blitt bergtatt av en Tarantino-film siden 90-tallet, så kanskje det er jeg som er hvit i svart/hvit verden :ph34r:

O hellige klisjeer. Og over til et nytt tema; Er jeg den eneste som ikke automatisk lar meg irritere over klisjeer i film? Både når det kommer til dialog og handling. Greit nok, enkelte ganger så skinner det for mye gjennom og er malplassert, mens i enkelte filmer så skal det bare være sånn for min del. Independence Day hadde vært et hakk dårligere uten klisjetale nr. 1 til presidenten.

Men føler at klisje ofte er veldig negativt ladet ord når det brukes til å beskrive en film.

Lenke til kommentar

Klisjéer kan ikke være undervurderte, det ligger i navnet. Som å si at superstjerner er ukjente. Hvis noe først er godt nok til å brukes gang på gang, er det nødt til å være noe bra.

Jeg merker også i en del anmeldelser at en god romantisk film har en klassisk kjærlighetshistorie, mens en dårlig har en klisjékjærlighetshistorie.

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med å se Irreversible, og jeg må si meg litt skuffet. Det starter helt fantastisk, med noen sinnsykt intense, og tidvis groteske scener. Voldtektsscenen var også brutal, men jeg hadde faktisk forventet verre(Don't believe the hype). Synes den siste halvtimen av filmen trekker ned, for den er rimelig langtekkelig. Regissøren skal uansett ha kudos for fortellermåten(selv om den i mine øyne gjør at de siste 30 min blir ganskje uinteressante), og at han tør å skildre sterke scener.

Lenke til kommentar

Om Irréversible i spoliertag:

For meg er det de siste 30 minuttene som virkelig gjør filmen. Vel den intense første delen alene hadde vært verdt en titt dett og. Men det å "måtte" sitte og bevitne disse rolige, vakre scenene mellom Vincent og Monica, med den fantastig ugne følelsen i kroppen som filmens første halvdel frembragte, sammen med vissheten om hva som kommer til å skje i dette parets nære fremtid er veldig, veldig vondt.

"Time destroys everything"

Edit: Rettet ett par feil.

Edit: ... og prøvde å nøste opp i disse usammenhengende setningene mine.

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

Syns "Irreversible" er ganske rotete fortalt, litt Memento-wannabe uten å få det helt til. Sterke virkemidler gjør det ikke til en sterk historie for min del. Cassel/Bellucci-scenene var vakre, det er spesielt de ikke-voldelige klubbscenene kombinert med intens musikk som på meg virket pretensiøst istedenfor virkningsfullt, med kameraføring gjerne utført av en gorilla for hva jeg vet. Bare min mening, riktignok.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Jeg så nettop The Elephant Man (Min aller første Lynch film) og den gjorde naturligvis inntrykk. For en flott film! Sitter med de samme følelsene som dere som har sett den antakeligvis satt med etter å ha sett den, så dere husker sikkert hvordan det føles. Den flotteste filmen jeg har sett på lang tid, takke meg til en film som trigger følelsesspekteret. Noen som har inspill om denne eller andre filmer i samme gate?

Lenke til kommentar
Syns "Irreversible" er ganske rotete fortalt, litt Memento-wannabe uten å få det helt til. Sterke virkemidler gjør det ikke til en sterk historie for min del. Cassel/Bellucci-scenene var vakre, det er spesielt de ikke-voldelige klubbscenene kombinert med intens musikk som på meg virket pretensiøst istedenfor virkningsfullt, med kameraføring gjerne utført av en gorilla for hva jeg vet. Bare min mening, riktignok.

Eneste filmene har til sammens er deres motsatte konologi. I Memento er historien så svak at denne taktikken er nødvendig for at filmen skal være seendes, mens i Irreversible er den bare med på å forsterke budskapet.

Kameraføringer er også genial, hvert klipp er ett tidshopp, noe som er ganske godt gjort når noen av sekvensene er oppmot/eller over 10-15 min. Det er særdeles vanskelig å ta opp ting i ett opptak når lokasjonen endrer seg så mye som den gjøre i t.eks. første scenen.

Lenke til kommentar
Eneste filmene har til sammens er deres motsatte konologi. I Memento er historien så svak at denne taktikken er nødvendig for at filmen skal være seendes, mens i Irreversible er den bare med på å forsterke budskapet.

Kameraføringer er også genial, hvert klipp er ett tidshopp, noe som er ganske godt gjort når noen av sekvensene er oppmot/eller over 10-15 min. Det er særdeles vanskelig å ta opp ting i ett opptak når lokasjonen endrer seg så mye som den gjøre i t.eks. første scenen.

*Irreversible-diskusjon*

Filmen hadde mange bra scener der den vekslet mellom det vakre og det groteske, det stabile og det desorienterende kaos. Problemet for min del var at det også var en haug med scener som skulle bygge opp under dette, men ikke klarte det for min del. Når deler av filmen nesten ikke lot meg puste, og andre fullstendig ødela drivet og spenningsmomentet, mister filmen mye av kraften så mange andre mener den har, ihvertfall for min del. Dette klarte "Memento" å holde hele filmen igjennom. Derfor mener jeg "Memento" er en sterk film, mens "Irreversible" bare bruker sterke virkemidler. Det er så langt ifra en dårlig film, den når bare ikke helt opp for min del.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg husker jeg så "The man from earth" for ikke så alt for lenge siden. Ja, jeg vet at det er en egen tråd for denne filmen, men jeg kan like godt lufte mine meninger her. Jeg mener den er veldig bra til å kun inneholde dialog, men er på langt nær en "bibel av en film".

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...