Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg trenger litt hjelp her: Jeg tok en titt på Addio Zio Tom / Goodbye Uncle Tom om igjen i går og dro kjensel på noe jeg ikke la merke til forrige gang jeg så den. I løpet av filmen får vi se en parade ett eller annet sted i Amerika og noen kunstnere som driver med kroppsmaling på et hustak. Jeg mener bestemt å ha sett det samme filmmaterialet bli brukt i en dokumentar om den japanske kunstneren Yayoi Kusama. Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte om den ene kunstneren vi får se faktisk er den japanske prikke-kunstneren? Hvis Jacopetti-brødrene faktisk filmet henne i amerika sent på sekstitallet, er jo det litt festelig.

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Det har ingenting med modenhet å gjøre, det har med hvorvidt du kjenner deg igjen i filmen.

 

Riktignok bryr ikke mannen i gata seg om klippingen og musikken er god, det trekker på ingen måte opp filmen. Er klippingen og musikken dårlig derimot, vil mannen i gata legge merke til det, og trekke filmen ned.

 

Handling er også svært god, den er actionfylt, engasjerende og har en herlig twist på slutten.

 

I tillegg finner vi noe herlige små klipp fra Persona.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Mannen i gata er ikke intressert i klippingen og musikken, det skal mye mer til for å gjøre en film bra. Først og fremst handlinga, at det er underholdende. Og vennligst ikke kom med "det har med modenhet å gjøre", jeg forstår hva filmen prøver å formidle og jeg er enig i at det er glimrende, men syns det blir tamt og kjedelig og alt for langt.
Gratulerer med å tape min ellers snevre medmenneskelige respekt.

 

Å opphøye deg selv som talsmann for den berømte mannen, som av en eller annen grunn alltid befinner seg midt i en gate, hører ikke hjemme noen steder.

 

At du videre formulerer deg så vagt som at «handlinga (…)[skal være]underholdende», uten å videre å gå inn på hva kvasibegrepet «underholdende» faktisk er, virker bare tåpelig. Bestem deg, enten må du prøve å analysere ned til molekylnivå hvorfor filmen «ikke er bra», eller så får du nøye deg med å si «Jeg likte den ikke, trass i all den gode kritikken.»

 

Det må også påpekes at jeg ikke kan skjønne hvordan du kan synes at Fight Club er tam. Hva er tamt? Personlighetssplittelsen? Volden? Skildringen av en absurd tilværelse? Den selvdestruktive historien?

Lenke til kommentar

Mannen i gata bruker ihvertfall ikke ord som "molekylnivå" og "kvasibegrep" på et forum. Du er en av disse selverklærte filmgenier ser jeg, og jeg orker ikke å bruke tiden min på å svare på spørsmålene dine, for uansett hva jeg sier blir det ikke godt nok for deg.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg ser på meg selv som et geni, men ikke innen film. Representant for mannen i gata har jeg heller aldri kalt meg selv for.

 

Problemet med utsagnet ditt er at du, i stedet for å ydmykt spørre om hva du eventuelt gikk glipp av i Fight Club, som muligens kunne forandre filmopplevelsen til det bedre, går til angrep på alle som liker den med «Skjønner ikke hvorfor den er så elsket? Var kjedelig frem til den siste halvtimen.».

 

Jeg likte ikke bildet, ergo er alle dets beundrere idioter.

 

Vil du derimot skildre hvorfor du syntes den var kjedelig, så er jeg lutter øre. Da må du riktignok spandere noen flere setninger på den. Spesielt en film som er til de grader geinerklært, så kan du kanskje sjekke opp hvorfor kritikerne likte/liker den så mye, og heller argumentere mot deres påstander.

 

Dog, vil du bare kaste ut et par setninger på et forum, så be my guest.

Lenke til kommentar
Så, igår så jeg Fight Club. Skjønner ikke hvorfor den er så elsket? Var kjedelig frem til den siste halvtimen.

For bedre forståelse av Fight Club, hva som gjør den bra, og hvorfor den ikke treffer alle jenter like godt (når det er sagt, kjenner jenter som setter den høyere enn det jeg selv gjør), anbefales å lese dette. :yes:

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
:whistle:
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Jeg trenger litt hjelp her: Jeg tok en titt på Addio Zio Tom / Goodbye Uncle Tom om igjen i går og dro kjensel på noe jeg ikke la merke til forrige gang jeg så den. I løpet av filmen får vi se en parade ett eller annet sted i Amerika og noen kunstnere som driver med kroppsmaling på et hustak. Jeg mener bestemt å ha sett det samme filmmaterialet bli brukt i en dokumentar om den japanske kunstneren Yayoi Kusama. Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte om den ene kunstneren vi får se faktisk er den japanske prikke-kunstneren? Hvis Jacopetti-brødrene faktisk filmet henne i amerika sent på sekstitallet, er jo det litt festelig.

Quoter meg selv og legger til to bilder. Dama jeg tror er Yayoi Kusama er hun med den røde hatten. Det hadde vært veldig kult hvis noen kunne hjelpe meg her ;)

Lenke til kommentar
Så, igår så jeg Fight Club. Skjønner ikke hvorfor den er så elsket? Var kjedelig frem til den siste halvtimen.

For bedre forståelse av Fight Club, hva som gjør den bra, og hvorfor den ikke treffer alle jenter like godt (når det er sagt, kjenner jenter som setter den høyere enn det jeg selv gjør), anbefales å lese dette. :yes:

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
:whistle:

Artig liten sak, det der. Jeg skal tenke på det neste gang jeg ser filmen, det er vel gått noen dager siden sist nå - på tide å finne frem DVDen. Jeg kan godt forstå at jenter ikke liker den, egentlig. Mer enn noe annet er den "tøff", et ord jeg føler brukes av gutter for å beskrive det som er kult for dem selv og andre gutter. Eksempler er fotball, slossing, slow-motion, porno og kvinnemisbruk.

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt hjelp her: Jeg tok en titt på Addio Zio Tom / Goodbye Uncle Tom om igjen i går og dro kjensel på noe jeg ikke la merke til forrige gang jeg så den. I løpet av filmen får vi se en parade ett eller annet sted i Amerika og noen kunstnere som driver med kroppsmaling på et hustak. Jeg mener bestemt å ha sett det samme filmmaterialet bli brukt i en dokumentar om den japanske kunstneren Yayoi Kusama. Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte om den ene kunstneren vi får se faktisk er den japanske prikke-kunstneren? Hvis Jacopetti-brødrene faktisk filmet henne i amerika sent på sekstitallet, er jo det litt festelig.

Quoter meg selv og legger til to bilder. Dama jeg tror er Yayoi Kusama er hun med den røde hatten. Det hadde vært veldig kult hvis noen kunne hjelpe meg her ;)

Kan meget vel være henne, hun dro jo ikke tilbake til Japan før i 1973. Klesdrakten hennes på bildet er jo også meget typisk for hennes prikkefasinasjon.

Lenke til kommentar
For bedre forståelse av Fight Club, hva som gjør den bra, og hvorfor den ikke treffer alle jenter like godt (når det er sagt, kjenner jenter som setter den høyere enn det jeg selv gjør), anbefales å lese dette. :yes:

 

For en genial artikkel, jeg skal ha dette i mente når jeg ser den neste gang, selv om at det ikke blir med det første.

 

Den forklarer også hvorfor jeg like akkurat denne tegneserien så mye bedre enn alle andre da jeg var yngre.

 

Fra Persona? Hva mener du?

Vanskelig å forklare, men du ser det med en gang du setter på Persona (hvis du fulgte med på Fight Club, da)

Lenke til kommentar
Tja. Jeg ser på meg selv som et geni, men ikke innen film. Representant for mannen i gata har jeg heller aldri kalt meg selv for.

 

Problemet med utsagnet ditt er at du, i stedet for å ydmykt spørre om hva du eventuelt gikk glipp av i Fight Club, som muligens kunne forandre filmopplevelsen til det bedre, går til angrep på alle som liker den med «Skjønner ikke hvorfor den er så elsket? Var kjedelig frem til den siste halvtimen.».

 

Jeg likte ikke bildet, ergo er alle dets beundrere idioter.

 

Vil du derimot skildre hvorfor du syntes den var kjedelig, så er jeg lutter øre. Da må du riktignok spandere noen flere setninger på den. Spesielt en film som er til de grader geinerklært, så kan du kanskje sjekke opp hvorfor kritikerne likte/liker den så mye, og heller argumentere mot deres påstander.

 

Dog, vil du bare kaste ut et par setninger på et forum, så be my guest.

 

Det var nettopp det jeg var ute etter, å få vite hva som gjør den så bra, og samtidig si at den ikke imponerte meg noe særlig. Ellers hadde jeg ikke formulert det som et spørsmål, men bare sagt at jeg ikke likte den og at dere er idioter.

 

Edit: takk for svar og for den artikkelen :)

Endret av prada8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Kan meget vel være henne, hun dro jo ikke tilbake til Japan før i 1973. Klesdrakten hennes på bildet er jo også meget typisk for hennes prikkefasinasjon.

Takker for input, Montag. Da tror jeg rett og slett at jeg stoler på meg selv i denne saken, og sier det er henne. Det kan da umulig ha vært så mange prikkebekledde, japanske kroppsmalingskunstnere i USA i den perioden.

 

Akkurat sett "Festen", og den falt meget godt i smak. Rett og slett et fantastisk stykke film. Nå setter jeg liksågodt i "Idiotene" og kjører på med et dogmemarathon. Dogmeboksen på platekompaniet til 159 kroner var nok et røverkjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...