Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Itj no problæm

G - General Audiences

All ages admitted

PG - Parental Guidance Suggested

Some material may not be suitable for children

PG-13 - Parents Strongly Cautioned

Some material may be inappropriate for children under 13.

R - Restricted

Under 17 requires accompanying parent or adult guardian.

NC-17 - No One 17 And Under Admitted.

Lenke til kommentar
Er Ben Affleck homo?
Det har han jo vært lenge. Se her.

Så det hele er bare en spøk altså? Skjønte jo at det med Matt DAmon var kødd, men her befølte de jo rumpene til hverandre på scenen liksom.. Syns de dro den litt langt.

Og er det bare meg eller begynner Ben Affleck og miste håret?

Lenke til kommentar
Er det noen som vil forklare meg det amerikanske aldersgrensesystemet? Hva betyr de forskjellige, og hvordan er de i forhold til de norske? Så vidt jeg har forstått er vel PG-13, 13-års grense med tilsyn av voksen. Eller er jeg helt på villspor?

Av personlige erfaringer: Filmer som er 18 års grense i Norge behøver nødvendigvis ikke å være R-rated i USA. Vold på tv er generelt godtatt i USA.

Derimot så kan filmer som har enten 11 eller 15 års grense i Norge være R-rated i USA. Husker jeg så en dokumentar om dette i USA, og da ble det sagt at hvis ordet fuck blir sagt en gang iløpet av en film er det PG-13. Blir det sagt to ganger eller mer, er det automatisk R-rated.

Har filmen seksuelle referanser vil det automatisk bli R-rated (kan være at du ser litt hud. Schindlers List er f.eks R-rated fordi du ser en pupp, og ikke pga. volden og tragediene).

Hvis du ser på alle High School filmene så er det ofte en del fester, hvor alle sammen drikker alkohol av røde begre (det har vel alle sett?). Dette er fordi alkohol er ikke lov i USA før du er 21 år. Hvis de viser at mindreårige drikker alkohol (ved f.eks at de drikker fra en ølboks), vil filmen bli merket "uncensored", noe som vil si at filmen ikke blir tatt inn på kino, og du vil heller ikke ha muligheten til å leie den. Den eneste muligheten for å se filmen er da ved å kjøpe den. Så de redder seg ved å ha et ugjennomsiktig beger, siden man da kan ikke bevise visuelt at det er alkoholholdig drikke.

All sensurering i Statene blir bestemt av en foreldregruppe (som da gjerne har kristne verdier. Flere i styret er prester) hvor identiteten deres blir holdt skjul. Derfor kan man si at sensureringen i USA kanskje ikke er den mest rettferdige.

Lenke til kommentar

Har hørt mye forskjellig om den. Noen sier 8/10 og noen sier 3/10. Se den og bedøm selv. Jeg har ikke sett den, men har tenkt på å gjøre det.

Nå har jeg hatt en liten måned med masse gamle drama-thriller svart/hvitt og hitchcock-filmer fra 50-tallet og sånn. Det har vært kjekt med gamle klassikere, men nå kliner jeg til og går i anskaffelse av Braindead, Dawn of the Dead (2004) og Dawn of the Dead (1978). Noen fler i samme slengen?

Lenke til kommentar
Tony Scott ruler gata, og Deja Vu er intet unntak. Kick ass film, og bare drit i alle kontinutitetsfeilene og den lille teitheten, og nyt en rå popcornfilm.

Huff, nei styr heller unna. Den starter greit, men du blir lei etter en time. Da blir det nærmest en kamp for å ikke skru av. Om det er denzel du vil ha, se heller Inside Man, eller den gode gamle Ricochet, hehe. Mye artig som skjer i den filmen, og skurken er iallfall uforglemmelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...