Programvare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Den fikk meg til å tenke på Edward Saksehånd. Jeg elsker den. Er det i samme gate? Lenke til kommentar
edge Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Har ikke hadd gleden av å se Edward Scissorhands, men denne filmen gjorde at jeg absolutt skal det! Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Edward Scissorhands er favorittfilmen min etter Die Hard. Utrolig følelsesfylt film, nesten så det kom en tåre noen ganger. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jesus kristus, holder på å se Ondskapens Hotell, jævli ekkel. Må se resten i morgen Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jesus kristus, holder på å se Ondskapens Hotell, jævli ekkel. Må se resten i morgen Nei, se resten nå. Slutten er skamrå. Fetest å se den på natta, i mørket, alene. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jesus kristus, holder på å se Ondskapens Hotell, jævli ekkel. Må se resten i morgen Nei, se resten nå. Slutten er skamrå. Fetest å se den på natta, i mørket, alene. Den filmen så rå ut, leste litt om den. Men Vintermåne: Hva skjedde med nynorsken? Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Du må ikke dele opp filmer, det ødelegger bare. Se hele på engang, blir en mye bedre opplevelse. Forresten, forumpauser er heller ikke lov Endret 5. februar 2008 av Bakke Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Jesus kristus, holder på å se Ondskapens Hotell, jævli ekkel. Må se resten i morgen Nei, se resten nå. Slutten er skamrå. Fetest å se den på natta, i mørket, alene. Den filmen så rå ut, leste litt om den. Men Vintermåne: Hva skjedde med nynorsken? Jeg dropper å skrive nynorsk på forum fram til jeg er blitt litt bedre i det. Har begynt å øve meg på litt verb og sånn. Vi har en del lekser på skolen og, så jeg jobber mye med deg. Kanksje om et par år, elns. Skal se en filmene i Hitchcock-boksen min nå; Shadow of a Doubt. Har lest litt om den, og den virker ganske bra. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Sweeney todd er en musikal, med Johnny Depp i hovedrollen. Så du må like musicals såklart. Det er en veldig kjent en sådan også. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Ellers, koreansk film er vel ikke generellt veldig bra for tida, det kommer betraktelig færre gode filmer derfra nå (og de siste 2-3 årene) enn årene før det. Vel, det er din mening. Men personlig har jeg blitt veldig glad i koreansk film. Hvis du går på forum som særlig følger asiatisk film tror du jeg du vil finne at jeg ikke er alene om å mene det. Nedenfor er en liste over koreanske favoritter fra midten av '90-tallet og fram t.o.m. 2005 (hverken 2004 eller 2005 var i mine øyne store år, men de nevnte var svært gode), kan du matche kvaliteten i filmer i årene etter er jeg interessert; Jeg har ikke sett annet enn enkeltstående gode filmer fra Korea etter dét som har vært særlig å skryte av* (m.a.o. oppfatter det ikke lenger som 'en koreansk bølge' av ny, spennende film, slik det var fra siste del av '90-tallet og i 7-8 år). Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 2005: Sympathy for Lady Vengeance Marathon Crying Fist 2004: A Bittersweet Life Taegukgi Bin-jip Samaria 2003: Save the Green Planet Spring, Summer, Fall, Winter.. Oldboy A Good Lawyer's Wife Memories of Murder A Tale of Two Sisters Chihwaseon My Tutor Friend Scandal 2002: Oasis Sympathy for Mr. Vengeance Sex Is Zero The Way Home Lover's Concerto Public Enemy My Beautiful Girl, Mari No Blood No Tears 2001: My Sassy Girl Bad Guy My Wife Is a Gangster Adress Unknown Bungee Jumping of Their Own Failan Take Care of My Cat Friend Nabi Musa 2000/før: Il Mare JSA Peppermint Candy The Foul King Die Bad Barking Dogs Never Bite Tell Me Something Harmonium in My Memory The Quiet Family Christmas in August Shiri Nowhere to Hide Attack the Gas Station Art Museum by the Zoo Green Fish A Petal The Day a Pig Fell into the Well 301/302 *Ser dog veldig fram til å få sett Chang-dong Lees Milyang/Secret Sunshine, se om han fortsatt har det etter perioden som kulturminister i Sør-Korea. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Ellers, koreansk film er vel ikke generellt veldig bra for tida, det kommer betraktelig færre gode filmer derfra nå (og de siste 2-3 årene) enn årene før det. Vel, det er din mening. Men personlig har jeg blitt veldig glad i koreansk film. Hvis du går på forum som særlig følger asiatisk film tror du jeg du vil finne at jeg ikke er alene om å mene det. Nedenfor er en liste over koreanske favoritter fra midten av '90-tallet og fram t.o.m. 2005 (hverken 2004 eller 2005 var i mine øyne store år, men de nevnte var svært gode), kan du matche kvaliteten i filmer i årene etter er jeg interessert; Jeg har ikke sett annet enn enkeltstående gode filmer fra Korea etter dét som har vært særlig å skryte av* (m.a.o. oppfatter det ikke lenger som 'en koreansk bølge' av ny, spennende film, slik det var fra siste del av '90-tallet og i 7-8 år). Har ikke sett så mye koreansk selv, har sett Lady Vengeance, I'm a Cyborg But That's Okay, the Host, Wonderful Days og Resurrection of the Little Match Girl (har strengt tatt Oldboy også, men jeg har ikke sett den ennå). Men det jeg har sett har imponert meg og jeg har også hørt veldig mye bra om filmer fra Korea som har kommet ut i det siste. Har spesiellt lyst til å se Time og Tale of Two Sisters. Har fått intrykk av at koreansk film har en spesiell stil som jeg liker, de er rimelig visuelle fimer har jeg inntrykk av. Endret 5. februar 2008 av Mastema Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Nettopp sett Mulholland Drive. Skjønte lite. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Nettopp sett Mulholland Drive. Skjønte lite. Se den baklengs på LSD. Det kan hjelp... kanskje. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Nettopp sett Mulholland Drive. Skjønte lite. Det trenger du ikke heller, fokuser på andre ting enn det narative. Filmen er fantastisk selv om man ikke skjønner alt med den, man skjønner mer andre gang, men man forstår aldri alt men det er ikke det viktigste uansett. Senere ser du Inland Empire så er forvirringen total, men ha det i baktanken at den nærmest må kalles eksprimentell film. Se den Andulesisk Hunden av Salvador Dali så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
Njål Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Har ikke sett så mye koreansk selv,<snip> Vel, jeg har fulgt koreansk film siden 301, 302 (som jeg så i '95 eller '96, først på kino, og seinere på tv (gikk på nrk)), og har sett ganske mange koreanske filmer. Jeg tror jeg står ved mitt syn. Ellers, er du genuint interessert i å sette deg mer inn i koreansk film er Darcy Paquets Koreanfilm.org et utmerket utgangspunkt. Han bor delvis i Sør-Korea, og er koreansk gift (kona, Yeon, drev tidligere en av de beste korea>internasjonale kunder nettbutikkene). Nettstedet har både anmeldelser, nyheter, og et godt forum. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 OK. Nå mener sikker flere at jeg er teit, men hva er meninga med å se en film som bare var grei første gang en gang til? Personlig er jeg ikke interessert i å se en film som Mullholand Dr. en gang til. Selv om jeg kanskje får en liten a-ha-opplevelse andre gang er det ikke nok til at jeg gidder sette den i spillern en gang til. Om historien er så bra, hvorfor skjule den? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Så akkurat The Good, The Bad and The Ugly. "See you soon, id-id-ids...... "idiots".. its for you" Må være den beste western, noensinne. Den fortjener sin plass på IMDB. Forresten, skikkelig oldstyle "oneshotkills" der. Digger det Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 OK. Nå mener sikker flere at jeg er teit, men hva er meninga med å se en film som bare var grei første gang en gang til?Personlig er jeg ikke interessert i å se en film som Mullholand Dr. en gang til. Selv om jeg kanskje får en liten a-ha-opplevelse andre gang er det ikke nok til at jeg gidder sette den i spillern en gang til. Om historien er så bra, hvorfor skjule den? Filmen er fantastisk første gang du ser den, det er bare at David Lynch har en annen innfallsvinkel til cinema enn det de fleste andre har. Hvis du frusterer deg over ting du ikke forstår eller vil ha med deg hele historien er det ikke noe vits i å se filmene hans. Han forsøker ikke å skjule noe, bare det at filmene hans er mer inntryksbasert enn historiebaserte, de krever bare en annen betraktning. Man kan si at David Lynch sine filmer et tredelte, noen er rene narative filmer og helt etter samme oppskrift som alle Hollywood filmer feks. Dune, Elefantmannen, A Straight story osv. noen er helt rendyrket surealistiske og har ingen klar historie slik som Eraserhead, Inland Empire osv. (surrealisme er litt galt for det er bruk av symbolikk og ikke bare ideer som dukket opp slik Dali og Bunuel gjorde) så har vi de filmene som er midt i mellom Blue Velvet, Mulholland drive, etc. disse har en slags historie, men de har i tillegg andre ting og historien er ikke essensiell for filmene. Hvis du ikke fant Mulholand drive fordi du ikke grep historien så tror jeg neppe du har interesse av filmen. Selv har jeg bare sett den en gang, og jeg forstår sikkert historien bedre hvis jeg ser den flere ganger, dette blir sagt av alle som har sett den og skal se den igjen senere. Men alikevel i couldn´t care less historien i filmen er ikke veldig viktig for meg, filmen er en lang rekke interesante inntrykk som kan betraktes uten å tenke historie intrykk som får oss til å tenke bevist og underbevist da kan godt historie komme i andre rekke. Selvsagt er narativ film interesant, men en film trenger da ikke å ha en historie for å være interesant det kan jo også være en samling av levende bilder og lyder som setter i gang følsene være eller leder tankene våre et spesielt sted. David Lynch har aldri ønsket å forklare filmene sine, hvorfor skulle han det var da ingen som krevde at Picasso skulle forklare sin mandolin. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Tja, har sett Mullholland Dr. 3 ganger ute å skjønne bæret egentlig. Det er selve opplevelsen og stemningen Lynch har skapt som gjør filmen fantastisk. Minner meg faktisk om at jeg må ta et lite gjensyn med denne filmen igjen. Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Tja, har sett Mullholland Dr. 3 ganger ute å skjønne bæret egentlig. Det er selve opplevelsen og stemningen Lynch har skapt som gjør filmen fantastisk. Minner meg faktisk om at jeg må ta et lite gjensyn med denne filmen igjen. Takk endelig noen som har skjønt det, orker ikke folk som ser scener om og om igjen å forsøker å få med seg å forstå alt. Filmene hans er ikke så avanserte det er bare at vi ikke tenker enkelt nok sier han selv. Så selv om noe virker rart så er det netopp det rart, det er ikke så mange koder å knekke det er bare å la seg overvelde å rive med av alt sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå