Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jesus kristus, holder på å se Ondskapens Hotell, jævli ekkel. Må se resten i morgen

 

Nei, se resten nå. Slutten er skamrå. Fetest å se den på natta, i mørket, alene.

Den filmen så rå ut, leste litt om den.

 

Men Vintermåne: Hva skjedde med nynorsken? :p

 

Jeg dropper å skrive nynorsk på forum fram til jeg er blitt litt bedre i det. Har begynt å øve meg på litt verb og sånn. Vi har en del lekser på skolen og, så jeg jobber mye med deg. Kanksje om et par år, elns.

 

Skal se en filmene i Hitchcock-boksen min nå; Shadow of a Doubt. Har lest litt om den, og den virker ganske bra.

Lenke til kommentar
Ellers, koreansk film er vel ikke generellt veldig bra for tida, det kommer betraktelig færre gode filmer derfra nå (og de siste 2-3 årene) enn årene før det.

 

Vel, det er din mening. Men personlig har jeg blitt veldig glad i koreansk film.

Hvis du går på forum som særlig følger asiatisk film tror du jeg du vil finne at jeg ikke er alene om å mene det.

Nedenfor er en liste over koreanske favoritter fra midten av '90-tallet og fram t.o.m. 2005 (hverken 2004 eller 2005 var i mine øyne store år, men de nevnte var svært gode), kan du matche kvaliteten i filmer i årene etter er jeg interessert; Jeg har ikke sett annet enn enkeltstående gode filmer fra Korea etter dét som har vært særlig å skryte av* (m.a.o. oppfatter det ikke lenger som 'en koreansk bølge' av ny, spennende film, slik det var fra siste del av '90-tallet og i 7-8 år).

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2005:

Sympathy for Lady Vengeance

Marathon

Crying Fist

 

2004:

A Bittersweet Life

Taegukgi

Bin-jip

Samaria

 

2003:

Save the Green Planet

Spring, Summer, Fall, Winter..

Oldboy

A Good Lawyer's Wife

Memories of Murder

A Tale of Two Sisters

Chihwaseon

My Tutor Friend

Scandal

 

2002:

Oasis

Sympathy for Mr. Vengeance

Sex Is Zero

The Way Home

Lover's Concerto

Public Enemy

My Beautiful Girl, Mari

No Blood No Tears

 

2001:

My Sassy Girl

Bad Guy

My Wife Is a Gangster

Adress Unknown

Bungee Jumping of Their Own

Failan

Take Care of My Cat

Friend

Nabi

Musa

 

2000/før:

Il Mare

JSA

Peppermint Candy

The Foul King

Die Bad

Barking Dogs Never Bite

Tell Me Something

Harmonium in My Memory

The Quiet Family

Christmas in August

Shiri

Nowhere to Hide

Attack the Gas Station

Art Museum by the Zoo

Green Fish

A Petal

The Day a Pig Fell into the Well

301/302

 

*Ser dog veldig fram til å få sett Chang-dong Lees Milyang/Secret Sunshine, se om han fortsatt har det etter perioden som kulturminister i Sør-Korea.

Lenke til kommentar
Ellers, koreansk film er vel ikke generellt veldig bra for tida, det kommer betraktelig færre gode filmer derfra nå (og de siste 2-3 årene) enn årene før det.

 

Vel, det er din mening. Men personlig har jeg blitt veldig glad i koreansk film.

Hvis du går på forum som særlig følger asiatisk film tror du jeg du vil finne at jeg ikke er alene om å mene det.

Nedenfor er en liste over koreanske favoritter fra midten av '90-tallet og fram t.o.m. 2005 (hverken 2004 eller 2005 var i mine øyne store år, men de nevnte var svært gode), kan du matche kvaliteten i filmer i årene etter er jeg interessert; Jeg har ikke sett annet enn enkeltstående gode filmer fra Korea etter dét som har vært særlig å skryte av* (m.a.o. oppfatter det ikke lenger som 'en koreansk bølge' av ny, spennende film, slik det var fra siste del av '90-tallet og i 7-8 år).

 

Har ikke sett så mye koreansk selv, har sett Lady Vengeance, I'm a Cyborg But That's Okay, the Host, Wonderful Days

og Resurrection of the Little Match Girl (har strengt tatt Oldboy også, men jeg har ikke sett den ennå). Men det jeg har sett har imponert meg og jeg har også hørt veldig mye bra om filmer fra Korea som har kommet ut i det siste. Har spesiellt lyst til å se Time og Tale of Two Sisters. Har fått intrykk av at koreansk film har en spesiell stil som jeg liker, de er rimelig visuelle fimer har jeg inntrykk av.

Endret av Mastema
Lenke til kommentar
Nettopp sett Mulholland Drive. Skjønte lite.

Det trenger du ikke heller, fokuser på andre ting enn det narative. Filmen er fantastisk selv om man ikke skjønner alt med den, man skjønner mer andre gang, men man forstår aldri alt men det er ikke det viktigste uansett. Senere ser du Inland Empire så er forvirringen total, men ha det i baktanken at den nærmest må kalles eksprimentell film. Se den Andulesisk Hunden av Salvador Dali så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Har ikke sett så mye koreansk selv,<snip>

Vel, jeg har fulgt koreansk film siden 301, 302 (som jeg så i '95 eller '96, først på kino, og seinere på tv (gikk på nrk)), og har sett ganske mange koreanske filmer.

Jeg tror jeg står ved mitt syn.

 

Ellers, er du genuint interessert i å sette deg mer inn i koreansk film er Darcy Paquets Koreanfilm.org et utmerket utgangspunkt. Han bor delvis i Sør-Korea, og er koreansk gift (kona, Yeon, drev tidligere en av de beste korea>internasjonale kunder nettbutikkene).

Nettstedet har både anmeldelser, nyheter, og et godt forum.

Lenke til kommentar

OK. Nå mener sikker flere at jeg er teit, men hva er meninga med å se en film som bare var grei første gang en gang til?

Personlig er jeg ikke interessert i å se en film som Mullholand Dr. en gang til. Selv om jeg kanskje får en liten a-ha-opplevelse andre gang er det ikke nok til at jeg gidder sette den i spillern en gang til. Om historien er så bra, hvorfor skjule den?

Lenke til kommentar
OK. Nå mener sikker flere at jeg er teit, men hva er meninga med å se en film som bare var grei første gang en gang til?

Personlig er jeg ikke interessert i å se en film som Mullholand Dr. en gang til. Selv om jeg kanskje får en liten a-ha-opplevelse andre gang er det ikke nok til at jeg gidder sette den i spillern en gang til. Om historien er så bra, hvorfor skjule den?

 

Filmen er fantastisk første gang du ser den, det er bare at David Lynch har en annen innfallsvinkel til cinema enn det de fleste andre har. Hvis du frusterer deg over ting du ikke forstår eller vil ha med deg hele historien er det ikke noe vits i å se filmene hans. Han forsøker ikke å skjule noe, bare det at filmene hans er mer inntryksbasert enn historiebaserte, de krever bare en annen betraktning. Man kan si at David Lynch sine filmer et tredelte, noen er rene narative filmer og helt etter samme oppskrift som alle Hollywood filmer feks. Dune, Elefantmannen, A Straight story osv. noen er helt rendyrket surealistiske og har ingen klar historie slik som Eraserhead, Inland Empire osv. (surrealisme er litt galt for det er bruk av symbolikk og ikke bare ideer som dukket opp slik Dali og Bunuel gjorde) så har vi de filmene som er midt i mellom Blue Velvet, Mulholland drive, etc. disse har en slags historie, men de har i tillegg andre ting og historien er ikke essensiell for filmene.

 

Hvis du ikke fant Mulholand drive fordi du ikke grep historien så tror jeg neppe du har interesse av filmen. Selv har jeg bare sett den en gang, og jeg forstår sikkert historien bedre hvis jeg ser den flere ganger, dette blir sagt av alle som har sett den og skal se den igjen senere. Men alikevel i couldn´t care less historien i filmen er ikke veldig viktig for meg, filmen er en lang rekke interesante inntrykk som kan betraktes uten å tenke historie intrykk som får oss til å tenke bevist og underbevist da kan godt historie komme i andre rekke. Selvsagt er narativ film interesant, men en film trenger da ikke å ha en historie for å være interesant det kan jo også være en samling av levende bilder og lyder som setter i gang følsene være eller leder tankene våre et spesielt sted. David Lynch har aldri ønsket å forklare filmene sine, hvorfor skulle han det var da ingen som krevde at Picasso skulle forklare sin mandolin.

Lenke til kommentar
Tja, har sett Mullholland Dr. 3 ganger ute å skjønne bæret egentlig. Det er selve opplevelsen og stemningen Lynch har skapt som gjør filmen fantastisk. Minner meg faktisk om at jeg må ta et lite gjensyn med denne filmen igjen.

 

Takk endelig noen som har skjønt det, orker ikke folk som ser scener om og om igjen å forsøker å få med seg å forstå alt. Filmene hans er ikke så avanserte det er bare at vi ikke tenker enkelt nok sier han selv. Så selv om noe virker rart så er det netopp det rart, det er ikke så mange koder å knekke det er bare å la seg overvelde å rive med av alt sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...