Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Veldig enig i det du skriver om Grindhouse. DP var tam, men PT var grei, men ikke noe jeg ville satt på topp 250. Har ikke sett så mange av de andre du listet tidligere.

Jeg så akkurat Knocked Up. Den var morsom, men ikke like god som Superbad. Det er de samme folkene som har laget den forresten. Anbefaler den hvis du har sett Superbad 8 ganger, som jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi Grindhouse i sin helhet, inneholder falske trailere mellom, og underveis i filmen er det scener som har "gått tapt" under produksjonen. De separate filmene inneholder såvidt jeg vet alle scener, noe som ikke gir "Grindhouse-følelsen". Nå har jeg absolutt intet forhold til Grindhouse-visninger, men jeg foretrekker å se det slik det var meningen at man skulle se det.

Derfor har jeg styrt unna filmene separat, for å vente på Grindhouse. Føler det blir litt urettferdig å dømme filmen på bakgrunn av at du har sett de oppdelte versjonene.

Lenke til kommentar

Må bare spørre: er det noen her som har sett House of Cards-trilogien? Passer alle som liker politiske konspirasjoner og godt britisk drama (og nei, snakker ikke om kliss). Filmen begynner med House of Cards fra 1990, for så å fortsette med To Play the King i 1993 og avslutte med The Final Cut.

Her er min omtale av første filmen:

I hovedrollen finner vi Ian Richardson som Francis Urquhart. Urquhart er en skruppelløs, men dyktig politiker i det britiske konservative partiet. I den første delen av trilogien er Urqhart 'The Chief Whip'. Utad virker han som en rolig og tilbakeholdend politiker, som er ærlig og er flink i det han driver med. Men bak fasaden lurer en kaldblodig og beregende mann som vil gjøre alt for å få mer makt. I sin vei mot mer makt innleder han et forhold til journalisten Mattie, ei ung jente som beundrer hans dyktighet og blir betatt av hans karisma. Urqhart skyr ingen midler for å komme dit han ønsker, hvor han blant annet motarbeider sin egen sjef; statsministeren, gjennom å lekke ut hemmelig informasjon. Desto grovere Urqharts handliger blir, desto mer fremstår han som en helt overfor sine kolleger og støttespillere.

Omtale av andre filmen:

Urqhart er nå valgt til ny statsminister i Storbritannia, men blir utfordret politisk når landet får en ny konge, spilt av Michael Kitchen (Foyle's War, Out of Africa osv). Kongen er en mann med egne meninger, og som synes det er en skandale at de sosiale forskjellene i landet øker. Han snakker varmt om et velferdssamfunn der alle blir inkludert. Dette faller ikke i god jord hos statsminister Urqhart. Det hjelper heller ikke at kongen går ut offentlig i media og kritiserer regjeringens manglende menneskelighet. Det fører til en økende motstand hos folket overfor statsministeren. Dette skaper konflikt mellom kongen og statsministeren, noe som igjen fører til et politisk skittent spill, der Urqhart igjen innleder et forhold til sin politiske rådgiver Sarah Harding for å forhindre ytteligere skandaler.

Omtale av siste film får komme en annen gang. Men uansett: anbefales på det sterkeste.

Dette er en mørk og dyster historie om korrupsjon, grådighet og brennende ambisjoner. Trilogien er brilliant oppbygget, med fantastisk skuespill, men ikke minst en utrolig god handlig og historie. Jeg har faktisk ikke sett maken, er virkelig imponert. Alle som er interessert i politikk eller maktforhold generelt må få med seg denne. Jeg satt som klistret til tven. Nervepirrende, vågalt og skremmende.

Selv synes jeg det er skremmende hvor "betatt" og fengslet jeg ble av denne trilogien. Den virker ekte og gir et skremmende "godt" innblikk i politikken og dens makt. Nå har jeg aldri vært en person som henger meg så mye opp i priser og slikt, men allikvel synes jeg det verdt å merke seg denne serie-trilogien fikk 2 BAFTA priser, 1 Broadcasting Press Guild pris, 1 Emmy pris, 3 Peabody priser og 1 Writers' Guild of Great Britain pris, samt 8 nominasjoner. Selv ble jeg anbefalt denne trilogien fra et britisk dvdforum (som er antagelig mye mer sært og ihvertfall mye større enn dette). De har ikke mindre greie på film enn oss for å si det sånn, og de lovpriste denne serien. Jeg var skeptisk først, men de fikk overtalt meg til slutt. Har ikke angret et sekund. Og nei; kongen går ikke i krone og kappe gjennom serien. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å sjekke ut www.imdb.com Aleksmyy. Veldig grei side hvor man kan se gjennomsnittskarakteren til flere tusen folk for de fleste filmer. Hvis en film virker interessant, og har høyt snitt (+7) på IMDb, er den nesten alltid verdt å se.

Her f.eks er Memento sin side, med 8,6 (Som gir den 28. plass på IMDb brukernes favorittfilmer) - http://www.imdb.com/title/tt0209144/

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Åja, kult^^ Skal ta en titt på den siden..

Edit: Det er en sånn film ja, får vel vente en stund med og se den da, har vært veldig trøtt i det siste^^ Sovna under Donnie Darko i går, når jeg våkna spolte jeg tilbake der jeg sånn ca var, skjønnte ingenting av slutten jeg :p Tror jeg skal prøve og se den engang til.

Endret av Aleksmyy
Lenke til kommentar
Veldig grei side hvor man kan se gjennomsnittskarakteren til flere tusen folk for de fleste filmer. Hvis en film virker interessant, og har høyt snitt (+7) på IMDb, er den nesten alltid verdt å se.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Hvis filmen er pre-1970, har jeg inntrykk av at mange filmer får 1,5 karakterer høyere enn mange av dem egentlig fortjener. Bare min mening, selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...