Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes det blir litt tåpelig å se filmer, for å få stor 250 og ikke det man vil se.

Enig. Selv om 250 er en fin pekepinn til god film, ser jeg ikke helt vitsen med å grave seg gjennom lista kun for å fullføre den.

Hvem sier at dem gjør det bare for å fullføre den..

Selv ser jeg filmene der for da har jeg noe å gå etter. I steden for å finne en eller annen film i ny og ne så har jeg et fast liste hvor jeg alltid har en ny film å velge fra.

Lenke til kommentar

Selvsagt er overblikk vel og bra, men jeg synes ikke folk som i utgangspunktet ikke har sansen for musikaler setter på Singin' In The Rain fordi den hviler komfortabelt på en 77 plass på IMDB. Filmen bør sees fordi man tenker "hey, jeg vil se en fargerik musikal i dag!"

Men en fin pekepinn er det.

Lenke til kommentar

Naturligvis er ikke twofifty annet enn en skryteliste, og naturligvis skal man ikke se flimene bare fordi de ligger på listen. Den har alllikevel for mitt vedkommende gitt en pekepinn mot filmer jeg aldri før visste fantes, og har gitt meg filmopplevelser jeg på forhånd ikke trodde jeg kom til å sette pris på. Jeg er overhodet ikke enig i rangeringen på filmene, og føler at mange gode filmer er utelukket til fordel for nye/ultrakommersielle filmer som strengt tatt ikke hører hjemme der. Listen har sine sterke og svake sider, men for de av oss som stort sett "bor" i filmdelen av forumet, mener jeg den hører hjemme i siggen. :)

Lenke til kommentar
Flott, bare legg den inn i signaturen din, og send PM til Lasse så den kommer inn i tråden hans. Savner forresten Dottens twofifty, og forventer at modin og wh1te kommer med sine snarest ;)

Den har nå ligget lenge i signaturen min, men ble ikke plass nå som sitatet til Ledger er der (men gamle signatur kommer tilbake etterhvert.)

Twofifty (215/250)

Lenke til kommentar
Onkel Dotten har sett mange filmer, men jeg syns likevel det er morsomt at jeg har sett noen filmer han ikke har sett :tease:

F.eks. Aguirre, der Zorn Gottes, Smultronstället, Rosemary's Baby og Les Quatre cents coups.

Hehe, de to av dem har jeg i hylla. Er en helt annen liste jeg har fulgt, men merket med ett på vinteren at jeg var nær 200 på denne listen (de to listene krysser hverandre mye) så da tenkte jeg "fuck it" og så noen filmer innom topp 200. I tillegg er det en del nye filmer som har kommet seg inn på listen, men regner med de detter ut etterhvert.

Det er veldig mange filmer fra 1999 og frem til i dag jeg ikke har sett. Det ble slutt på mye filmtitting etter at ungene kom, men tok seg litt opp igjen når jeg var ute og seilte (men desverre også til at jeg kastet bort tid på å se filmer a la Kill Bill 10 ganger fordi folk gjerne ville se den om og om igjen i messa). Det siste halvåret har jeg sett veldig mange filmer, rett og slett fordi studentlivet gir veldig mye tid når det er fjernundervisning det går i. Men i det siste går det mer i å lese bøker enn å se filmer.

Lenke til kommentar
Nei, men du ser vel det nyttige ved det jfr det jeg skrev? Jo større overblikk man får, jo mer utbytte kan man få av ytterligere spesialisering og fokusering på det du liker. Kunnskap er makt.

Det stemmer vel men problemet her, er vel gjerne at man ikke trenger filmtips snarere begrensninger. For meg og de fleste andre film intereserte er problemet heller å finne ut hvilke filmer man har tid til å se i stede for nye tips til hva man bør ser. Hylla er full av filmer jeg ikke har sett, og når man ser feks. fransk Auteur film går referansene på kryss og tvers, og men leter etter de filmene som andre referer til, filmene som regisørren som så den forrige filmen har sett, hans andre verker osv osv. Oppi dette så ser jeg ikke helt behovet for å sette meg ned med 250 og se filmer i genre jeg ikke engang liker bare for å ha sett dem.

Jeg har sett nok film som egentlig ikke gir meg noe, da snakker jeg ikke bare om amerikansk film, men også en del kunstfilm genre som egentlig ikke intereserer meg. Feks. hvor ser jeg så mange kjedelige russiske filmer når de franske, polske og italienske er så mye bedre, bare fordi det er kjente filmer som alle må ha sett.... Har ikke svaret på det selv, men lister kan fort medførre kjedelig filmvalg kanskje...

Lenke til kommentar
Kan jeg få spørre hvilken annen filmliste det er snakk om? Har lagt til Montags "They Shoot Pictures, Don't They?"-liste i mine favoritter, tar gjerne imot flere lister med tips om bra filmer :)

National Film Registry :)

Ellers så er det to andre lister jeg liker å kryssjekke mot (nå gjør jeg dette også med topp 250):

Empire topp 201

AFI's 100 Years...100 Movies (2007 utgave nå sist, fulgte den gamle listen før)

Lenke til kommentar
Naturligvis er ikke twofifty annet enn en skryteliste, og naturligvis skal man ikke se flimene bare fordi de ligger på listen. Den har alllikevel for mitt vedkommende gitt en pekepinn mot filmer jeg aldri før visste fantes, og har gitt meg filmopplevelser jeg på forhånd ikke trodde jeg kom til å sette pris på. Jeg er overhodet ikke enig i rangeringen på filmene, og føler at mange gode filmer er utelukket til fordel for nye/ultrakommersielle filmer som strengt tatt ikke hører hjemme der. Listen har sine sterke og svake sider, men for de av oss som stort sett "bor" i filmdelen av forumet, mener jeg den hører hjemme i siggen. :)

Slik jeg ser det var 250 det perfekte kompromiss mellom høyverdige og vanlig film, da det var folk som var interesert i film som stemte der, og som hadde interesse for bredden i filmen. Men denne balansen har forskjøvet seg de siste måneden, og listen har mer og mer blitt preget av at enhver ny blockbuster, automatisk får topp 50 plass. All respekt for Rambo, men selv de mest hardbarkede fansene må vel innrømme at den neppe er topp 50 av verdens beste filmer, selv hvis vi tar med både de populære og de tunge.

Listen har blitt offer for økt popularitet og ny film får mye oppmerksomhet og blir dermed vektet høyt i forhold til de filmene som allerede har sin plass på listen. Noe er det heldigvis mye mattematikk bak IMDB 250, og det ser ut til at nye filmer forsvinner etter en tid så jeg vet ikke om tidlig stemmer blir vektet lavere etter at filmen har hvert på siden en stund eller lignende.

Det mest interesante hadde hvert og lansere nye 250 lister, forslag om en liste som bare teller stemmer gitt siste 6mnd slik at man slipper at Rambo ligger langt oppe om 5 år siden alle fansene ga den 10 av 10 når den kom, og sporadiske seere i senere tid ikke er nok til å flytte den ned. En annen ide er rett og slett 250 europa, USA og europa beveger seg kulturelt fra hverandre, og mange av de amerikanske stemmene er slettes ikke relevante for europeiske forhold, en liste som bare teller europeiske stemmer kunne absolutt hvert interesant. Dette kan feks sees på Rambo forumet til IMDB hvor amerikanske konservative er overbevist om at liberalerne på østkysten og europeerne har laget en konspirasjon mot filmen, og at den egentlig fortjener å ligge på toppen av 250 listen for alle liberale gir den 1 av 10. De mener det er verdens beste film, og at alle liberalere ville elsket den hvis Rambo hadde kjempet for de onde diktatoriske regimene.

Lenke til kommentar

En ting som gjør meg litt skeptisk på IMBD 250 lista, er at f.eks Gudfaren har 14500 stemmer som har gitt den 1er. What?

Anyways: Update på filmer kjøpt siden nyttår:

• American History X
  • Cinderella Man
  • Stranger Than Fiction
  • En Dag Uten Krig
  • Zodiac
  • Flags Of Our Fathers
  • Letters From Iwo Jima
  • Fracture
  • Constantine
  • Schindlers Liste
  • Black Hawk Down Special Edition
  • Bad Boys I og II boks.
  • Saving Private Ryan
  • The Prestige
  • King Kong
  • The Fountain
  • Transformers Metal Box
  • Batman Begins
  • Full Metal Jacket Blu-ray
  • Revolver
  • Wild Hogs
  • Severance
  • The Pursuit Of Happiness

+ 4 til jul: Harsh Times, The Sentinel, Hot Fuzz og Shooters.

Alt i alt er jeg fornøyd :whistle:

Nå gjelder det bare å få sett alle disse da.. ^^

EDIT: Forresten, noen som kan anbefale en side der jeg kan holde oversikt over filmene, og få linker til Imdb og slikt?

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
En ting som gjør meg litt skeptisk på IMBD 250 lista, er at f.eks Gudfaren har 14500 stemmer som har gitt den 1er. What?

Jeg skylder på den slemme Shawshank-fansen eller de bortskjemte LOTR-ungene. Noen prøver å vippe Gudfaren ned fra tronen. Men jeg tror IMDB har et eller annet hemmelig system for å luke ut useriøse stemmegivere.

Lenke til kommentar
Mye gode filmer der ja. Idag fikk jeg meg følgende:

Grave of The Fireflies

The Green Mile

Metropolis

Les Diaboliques

Memento

Spirited Away

Alle er fra top 250.

Spirited Away er verdens beste tegnefilm mener jeg, jeg elsker den :love:

Den er faktisk bestilt den!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tarantino angriper en slitsom paparazzi under Sundance. Fant klippet på Joblo.

http://www.youtube.com/watch?v=_SGuU3yU4vQ

WTF. Tør fyren å gå alene? Jeg hadde klikket helt (på en positiv måte) om jeg hadde sett ham sippe kaffe utenfor Starbucks ALENE. Han er så fet.

"If that [camera] was off I'd be woppin' your ass up and down this street."

Lenke til kommentar
WTF. Tør fyren å gå alene? Jeg hadde klikket helt (på en positiv måte) om jeg hadde sett ham sippe kaffe utenfor Starbucks ALENE. Han er så fet.

"If that [camera] was off I'd be woppin' your ass up and down this street."

Men da hadde han sikkert ikke hatt noe problem med det, men kan skjønne at han blir dritt lei av at det første han gjør er å stikke et kamera opp i tryne på han. Men skal jo sies at han smekker til fyren før han vet at han er en paparazzi :p

(Men han tar det sikkert for gitt...)

Arrow in the Head har skjønt hvordan man skal lage en anmeldelse av Rambo :yes:

AITH sin anmeldelse...

rating_full_big.gifrating_full_big.gifrating_full_big.gifrating_full_big.gif

rating_review_specific.gif

Lenke til kommentar
Mye gode filmer der ja. Idag fikk jeg meg følgende:

Grave of The Fireflies

The Green Mile

Metropolis

Les Diaboliques

Memento

Spirited Away

Alle er fra top 250.

Spirited Away er verdens beste tegnefilm mener jeg, jeg elsker den :love:

Den er faktisk bestilt den!

Ja, den er skikkelig bra! Og regissøren er god. Du burde da vite hvilken film det er på "Hvilken film? - Tegnet" :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...