Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vintermåne: er ikke vincent price herlig? Han ruler i alle filmene han gjorde. Spesiellt Poe-filmene med Roger Corman (som masque er en del av).

Vincent Malloy is seven years old

He’s always polite and does what he’s told

For a boy his age, he’s considerate and nice

But he wants to be just like Vincent Price

He doesn’t mind living with his sister, dog and cats

Though he’d rather share a home with spiders and bats

There he could reflect on the horrors he’s invented

And wander dark hallways, alone and tormented

Vincent is nice when his aunt comes to see him

But imagines dipping her in wax for his wax museum

He likes to experiment on his dog Abercrombie

In the hopes of creating a horrible zombie

So he and his horrible zombie dog

Could go searching for victims in the London fog

His thoughts, though, aren’t only of ghoulish crimes

He likes to paint and read to pass some of the times

While other kids read books like Go, Jane, Go!

Vincent’s favourite author is Edgar Allen Poe

One night, while reading a gruesome tale

He read a passage that made him turn pale

Such horrible news he could not survive

For his beautiful wife had been buried alive!

He dug out her grave to make sure she was dead

Unaware that her grave was his mother’s flower bed

His mother sent Vincent off to his room

He knew he’d been banished to the tower of doom

Where he was sentenced to spend the rest of his life

Alone with the portrait of his beautiful wife

While alone and insane encased in his tomb

Vincent’s mother burst suddenly into the room

She said: “If you want to, you can go out and play

It’s sunny outside, and a beautiful day”

Vincent tried to talk, but he just couldn’t speak

The years of isolation had made him quite weak

So he took out some paper and scrawled with a pen:

“I am possessed by this house, and can never leave it again”

His mother said: “You’re not possessed, and you’re not almost dead

These games that you play are all in your head

You’re not Vincent Price, you’re Vincent Malloy

You’re not tormented or insane, you’re just a young boy

You’re seven years old and you are my son

I want you to get outside and have some real fun.

”Her anger now spent, she walked out through the hall

And while Vincent backed slowly against the wall

The room started to swell, to shiver and creak

His horrid insanity had reached its peak

He saw Abercrombie, his zombie slave

And heard his wife call from beyond the grave

She spoke from her coffin and made ghoulish demands

While, through cracking walls, reached skeleton hands

Every horror in his life that had crept through his dreams

Swept his mad laughter to terrified screams!

To escape the madness, he reached for the door

But fell limp and lifeless down on the floor

His voice was soft and very slow

As he quoted The Raven from Edgar Allen Poe:

“and my soul from out that shadow

that lies floating on the floor

shall be lifted?

Nevermore…”

Vincent@YouTube

:)

Lenke til kommentar

transformers var en god film, men faktisk litt kjedelig, den er lang med lite action for en action film.

når jeg så den andre gang for å se den på HD kjeda jeg meg faktisk ganske mye.

når man hadde sett den en gang mista filmen ganske mye av underholdingen.

selv syns jeg fremdeles Bad Boys 2 er best fra bay hvis man tenker på hvilken film som gir mest action.

Lenke til kommentar

Høhø så bra at det er Price selv som leser diktet. INGEN. Har så fet stemme. Ikke en gang filmtrailer-mannen.

Mye av det der er sitater fra filmer Vincent har spilt i. Stakkars lille-vincent vil jo være demented og tormented også kommer mora og ber ham gå ut og leke i sola :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
For meg er Transformes en av toppfilmene innen pure action, av en eneste grunn: Micheal Bay. Elsker den filmen!

Huh? Med den logikken burde jo Pearl Harbor også være en av toppfilmene innen pure action.

Pearl Harbor er pure klisjè, men ja, den har noen overveldende actionscener den og.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på folk som ikke liker det samme som meg for idioter. Det er bare dumt. Folk har forskjellige smak, basta.

Han er like god venn av meg selv om han ikke likte sin city. Jeg ble bare så irritert av det at jeg kjøpte den selv på vei hjem.

Ja jeg overdrev litt pga mangel på en bedre forklarelse. Er bare lei av å se folk si "Fatter de ikke at skal være slik!". Fordi det har ingenting så si så lenge personen ikke liker stilen.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på folk som ikke liker det samme som meg for idioter. Det er bare dumt. Folk har forskjellige smak, basta.

Han er like god venn av meg selv om han ikke likte sin city. Jeg ble bare så irritert av det at jeg kjøpte den selv på vei hjem.

Ja jeg overdrev litt pga mangel på en bedre forklarelse. Er bare lei av å se folk si "Fatter de ikke at skal være slik!". Fordi det har ingenting så si så lenge personen ikke liker stilen.

Dette kan vel sammenlignes med anmeldelsene av Rambo 4?

F.eks. at Dagbladets anmelder gir den terningkast 1. Ja, man kan si at dette er hans mening og at han ikke liker stilen er helt lov, men jeg syns fremdeles fyren er på jordet i sin anmeldelse.

Hver sin smak er det da fremdeles, her på Moder Jord. :)

Lenke til kommentar
transformers var en god film, men faktisk litt kjedelig, den er lang med lite action for en action film.

når jeg så den andre gang for å se den på HD kjeda jeg meg faktisk ganske mye.

når man hadde sett den en gang mista filmen ganske mye av underholdingen.

selv syns jeg fremdeles Bad Boys 2 er best fra bay hvis man tenker på hvilken film som gir mest action.

Det er mer action i Transformers enn i Bad Boys 2. Gjerne bruk stoppeklokke eller tell antall "actionsegmenter". Eller bare hør på hva Bay selv har sagt; At dette er hans mest actionfylte film. Filmen er lang, så det gir kanskje noen et (feilaktig) inntrykk av at filmen ikke har mye action, men rett skal være rett å hevde det er mer action i Bad Boys 2 er nok feil :)

Som bl.a. Shia påpeker i dette intervjuet:

Å hevde at det er for lite action i Transformers er temmelig absurd, sikker på at du fikk med deg hele filmen?

Lenke til kommentar

jeg syns det var veldig lite action, er lange strekker der det ikke skjer noe som helst.

syns faktisk alt som har med han guttungen å gjøre er kjedelig, enkelt og greit da det er ment å være morsomt men det er det ikke. .

er jo bare litt action i begynnelsne og litt i slutten. ellers er hele midten ganske action løs

Lenke til kommentar

Men så er det ikke lite action. En ting er at man ikke nødvendigvis liker actionformen, historien, skuespillet eller hva det nå skal være, men når det gjelder mengden action så er det mer i denne filmen enn de fleste andre. Inklusive Bad Boys II. Det er 15 store "set pieces" i denne filmen, normalt i en actionfilm er det et halvt dusin. "litt i begynnelsen og litt i slutten". Skulle nesten tro du prøvde å trolle, men du må jo få lov å ha din oppfatning, hvor enn gal den enn er i forhold til faktiske forhold :p

Det er alt for lite krig i Saving Private Ryan og for lite drama i Schindler's List :wee:

Lenke til kommentar
Jau. Så på Sin City sammen med en kompis. Det skulle jeg aldri gjort, for han klaga og whina under hele filmen om hvor urealistisk DET var, og hvor teit DET var. Ødela jo filmen totalt for meg, så jeg kjøpte den selv etterpå og så den alene.

Det er jo egentlig litt overaskende, for Sin City er jo absolutt en film som er annerkjent også blant kjennere og kritikkere, det vitner vel heller om moralisme fra han vennen din enn høyverdig filmsmak. Sin City spiller jo på 40-tallets amerikanske krimfilm og overdriver alle ellementene. En som klager og whiner seg igjenom den filmen, forstår jo rett og slett ikke at det netopp er ment som en dekonstruksjon og understrekning av alle genre-tegnen fra eldre amerikansk krimfilm.

Slik sett kan man vel neppe sette din venn i samme kategori som Dagbladets annmeldelse av den nye Rambo filmen. Man kan si mye rart om Sylvester, og han er nok langt mer inteligent enn hva de fleste av oss tror. Men at han skulle ha tatt sin egen Rambo karakter og gjort en postmodernistisk tvist på den, er vel neppe tilfellet filmen er altså ment direkte og ikke som en filmhistorisk referanse (noe som også kommer igjenom hvis man ser på de meningene og verdiene filmen forfekter). Derfor kan vi si at Sin City er høyverdig kunstfilm i en film om film tradisjon med Jean-Luc Godard, via Tarrantino (som også har bidratt til filmen) som forbilder, alle disse har laget film som analyserer og dekonstruer tradisjonell amerikansk (og asistisk volds)film, men forstås av de intelektuelle som nettopp en dekonstruksjon og analyse.

Tarantino har i tillegg en dobbelthet i sine filmer som gjør at den jevne "idiot" ofte kan ha glede av filmene gjennom den direkte handlingen. Denne dobbeltheten finner vi ikke på samme måte hos Godard hvor de som ikke forstår Godard prosjekt gjerne ser på filmene hans som dårlige kopier av de amerikanske filmene han var inspirert av, og trekker fram ting som den unaturlige klippingen, bruken av voiceover som kaster deg ut av handlingen og bruddet mellom dialog mellom karaterene og monologer til seeren som negative elementer som gjør filmen dårlig. Selv om dette selvsagt er beviste trekk, Godard bruker i sitt prosjekt.

Poenget med dette er å vise at de dårlige anmeldesene Rambo har fått ikke har noe med voldelighet eller moral, eller at anmelderen ikke forstår filmens prosjekt. Anmelderen forstår prosjektet, men ser ikke poenget med det anmelderen skriver for sitt publikum. I Norge er det jo Dagbladets anmelder som har hvert hardest mot filmen, noe som er riktig. Dagbladet har det fastsatt på sin plankett som de trykke på 2. side hver dag at de er en kulturadikal liberal avis, alt redaksjonelt stoff i avisen er skrevet ut i fra dette prinsippet. Det er antatt av leserne er folk med middels til høy utdannelse, med liberale verdier og holdninger til fremmede kulturer, sex, osv. og tar avstand fra nykonservativ imperialistisk millitærvold. I et sånt perspektiv er det rett å gi Rambo dårlig kritikk, Dagbladets lesere vil simpeltenn ikke like filmen, prosjektet appelerer ikke til dem.

Hvis man stemmer FrP og flagger med sørstatflagg på flaggstangen utenfor huset sitt, på ytre Enebakk liker man nok kanskje Rambo, men da leser man neppe Dagbladet (eller aviser generelt) og er ikke interesert i hva Dagbladets anmelder skriver til sine lesere om filmen.

Lenke til kommentar
Men så er det ikke lite action. En ting er at man ikke nødvendigvis liker actionformen, historien, skuespillet eller hva det nå skal være, men når det gjelder mengden action så er det mer i denne filmen enn de fleste andre. Inklusive Bad Boys II. Det er 15 store "set pieces" i denne filmen, normalt i en actionfilm er det et halvt dusin. "litt i begynnelsen og litt i slutten". Skulle nesten tro du prøvde å trolle, men du må jo få lov å ha din oppfatning, hvor enn gal den enn er i forhold til faktiske forhold :p

Det er alt for lite krig i Saving Private Ryan og for lite drama i Schindler's List :wee:

vel kommer ann på hva man mener med action, jeg syns ikke CGI klumper som ruller rundt på bakken er action. syns heller ikke senene med den lille roboten kan kalles action.

og da er det bare begynnelsen, og slutten som har "action"

Lenke til kommentar

Hva menes egentlig med det?

Forresten, jeg elsker scenene med Shia prøver å få gitt Mikaela skys ^^,

I was wondering if... if I could ride you home, I - I mean if I could give you a ride home.
Lenke til kommentar

vel kommer ann på hva man mener med action, jeg syns ikke CGI klumper som ruller rundt på bakken er action.

Siden de ikke inneholder militære effekter?

Lenke til kommentar

vel kommer ann på hva man mener med action, jeg syns ikke CGI klumper som ruller rundt på bakken er action.

Siden de ikke inneholder militære effekter?

nei siden jeg ikke merker noe til senene, for meg må en action sene få meg til å følge ekstra med.

bare fordi det er skyting er det ikke action

jeg kaller det ikke action bare fordi noen blir skutt.

når en stakar får et nakke skudd i goodfallas kaller jeg ikke det en action sene

eller når noen andre stakkarer blir henrettet ved å bli skutt i paths of glory, bare fordi det er skyting er det ikke action

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

På et forum er det vel greit å forholde seg til actionbegrepet slik det blir brukt her på planeten jorden. Hvilken definisjoner man bruker i ens eget fiksjonelle univers bør man holde utenom slik at man kan snakke om det samme her. Eventuelt har man misforstått hva som menes med action. :)

Action films are a film genre where action sequences, such as fighting, stunts, car chases or explosions, take precedence over elements like characterization or complex plotting.

Action Films have tremendous impact, continuous high energy, lots of physical stunts and activity, possibly extended chase scenes, races, rescues, battles, martial arts, mountains and mountaineering, destructive disasters (floods, explosions, natural disasters, fires, etc.), fights, escapes, non-stop motion, spectacular rhythm and pacing, and adventurous heroes - all designed for pure audience escapism with the action sequences at the core of the film.

Er det eksplosjoner kun i starten og slutten? Nei. Det er å finne i flere deler av filmen.

Er det bilscener kun i starten og slutten? Nei. Det er å finne i flere deler av filmen.

Er det slossing kun i starten og slutten? Nei. Det er i å finne i flere deler av filmen.

Med tanke på at Transformers har fint lite karakterutvikling og komplisert plott så er den vel så nær 100% action hele veien gjennom som det er mulig å komme.

Utifra hva som fagteknisk betegnes som action så har Transformers mer enn nok av det.

Lenke til kommentar

Hva syns folkene om filmen Scarface med Al Pacino? Så den i 9. klasse(går i 10. nå) og har kalt den favorittfilmen min siden det, har sett mange veldig bra filmer siden det, og vurderer og se den igjen. Det eneste jeg lurer på om jeg kanskje ikke syns den er like bra, kanskje jeg bare syntes den var bra pga. sluttscenen og motorsagscenen. Er Scarface en bra film bortsett fra voldsscenene? Det begynner og bli en stund siden sist jeg så den nå. :)

Lenke til kommentar

Den er jo ikke akkurat dyp og komplisert, men jeg synes den er en veldig god rise&fall-historie. Men den hadde selvfølgelig ikke vært i nærheten av hva den er uten Pacino, det er hans tolkning av Tony Montana (over-the-top hardcore og kynisk) som gir filmen den effekten den har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...