Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp blitt ferdig med 12 Angry Men fra 1957. Helt fantastisk film! Men jeg har et lite spm:

Var den tiltalte sønnen hans? Fikk ikke med meg om det var han på bildet eller ikke, eller i det hele tatt hva bildet betydde.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp blitt ferdig med 12 Angry Men fra 1957. Helt fantastisk film! Men jeg har et lite spm:

Var den tiltalte sønnen hans? Fikk ikke med meg om det var han på bildet eller ikke, eller i det hele tatt hva bildet betydde.

Mener du #3? Jeg tror da ikke det. En stund siden jeg har sett filmen, men er ganske sikker på at det ikke var sønnen hans. Dessuten tviler jeg på at rettsystemet gir såpass close relations lov til å være medlem av juryen.

Eller misforstod jeg spørsmålet?

Lenke til kommentar

En av mine absolutte favorittfilmer. Burde vært pensum på skolen den filmen der :)

Apropos alt pratet om IMDBs til tider noe tendensiøse liste, vil jeg slå et slag for TSPDTs Top 100 liste - langt bedre enn førstnevnte i mine øyne. Hva synes dere?

Listen finnes her

Den listen er for "tung" slik jeg ser det. Mer underholdende å se de 100 beste hos IMDb. Er vel ikke så stor forskjell på listene, men en topp 100 liste som ikke inneholder enten Star Wars, Indiana Jones eller Lord of the Rings mangler det eventyrlige. For lite sukker. Med kun tre filmer fra etter 1980 (ingen filmer fra 1985-d.d) så blir listen rett og slett mangelvar og for ensidig. Listen virker utdatert. I hvert fall topp 100. Men mange bra filmer er det å spore uansett :)

At Vertigo er på 2. plass forstår jeg lite av. Jeg er jo en helfrelst fan av James Stewart og setter pris på Hitcock, men det gir ingen mening at den filmen er oppe på 2. plass. The Searchers er også kunstig høyt på listen. En god western, men filmen har for mange skjønnhetsfeil.

Lenke til kommentar
Har noen sett City of Lost Children og har synspunkter på den?

Jeg har sett den og syns den var temmelig underholdende og fancy. Å se (og høre) Ron Pearlman snakke fransk etter hukommelsen er grunn nok i seg selv til å se filmen. Jeunet er en veldig ekspresjonistisk regissør og det kommer like mye (om ikke enda mer) frem i denne filmen som i Amélie og Alien: Ressurection. Humoren er selvsagt tilstede (sammen med noen av Jeunet-gjengangerne, f.eks. Dominique Pinon i flerfoldige roller). Anbefales! :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett City... både på engelsk og fransk språk. Den franske versjonen er hinsides bedre.

Men det er ikke en film som er spesiellt kul å se mere enn en gang. Hele byen/verden er som en surrealistisk steampunk-versjon av vår egen verden for 50 år siden. Det skjer så mye rart og sprøtt hele tiden at man bare sitter og måper. Men på andre gjennomgang blir det bare en barnehistorie, nesten. Mannen som spiller grinebitern Krank er fantastisk uttrykksfull bare i ansiktet. Og jenta som spiller Miette er bare nydelig. På en ikke-pedofil måte.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål: Har følgende filmer, usett og uåpnet, i hyllen:

La Haine

Apocalypse Now Redux

Vår, Sommer, Høst, Vinter... og Vår

Paths of Glory.

Hvem faen skal jeg se først? =(

Apocalypse Now Redux! Helt klart en av historiens beste filmer ;)

Lenke til kommentar
Kjapt spørsmål: Har følgende filmer, usett og uåpnet, i hyllen:

La Haine

Apocalypse Now Redux

Vår, Sommer, Høst, Vinter... og Vår

Paths of Glory.

Hvem faen skal jeg se først? =(

Det er da ingenting, de fleste her på forumet har vel godt over 50 usette filmer i hyllen vil jeg tro. Plukket foresten opp 7 nye bare i dag, uff det hoper seg opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...