Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Har da ikke noe med saken å gjøre? Om jeg syns en film virker veldig god har jeg ikke noe problemer med å betale litt for å se den eller ha den i samlingen. Og filmer med Ellen Page i toppform passer perfekt inn i den kategorien.

Joa, Skjønner. Blir vel å kjøpe den når den kommer. Men har jeg muligheten til å se den nå så er ikke jeg den som klarer å vente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Både SW5 og GF2 er fantastiske filmer (sikkert derfor de er på top250), mens "Bourne 3" er 1/3 av en OK triologi.

Tja, hvorfor skal du avgjøre hva som er en god eller ok trilogi? Personlig ser jeg heller Bourne-trilogien igjen enn Star Wars. Poenget mitt er at 250-lista kun er en stor samling subjektive karakterer som til slutt gir en film et gjennomsnitt og derfor blir det helt nyttesløst å begynne å angripe de ulike filmplasseringene. Man kan aldri være helt enig med en slik liste, ikke i nærheten en gang.

Derfor mener jeg de bør skjerpe kriteriene for nye filmer å komme inn på lista, en film som kommer på top 100 for så å forsvinne ut innen to måneder, har ingenting på lista å gjøre noensinne.

Og hvordan skal de kriteriene være?

blir den liggende der i fem år bare for å motbevise meg ;)

Mange mener jo at Ultimatum er den beste i trilogien. Jeg synes det er greit at en såpass flott actionsserie som Bourne-filmene er representert med en film. Hvilken av dem det skal være vet jeg ikke, synes de er såpass jevngode.

Lenke til kommentar

Jeg har overhodet ikke bestemt hva som er en god eller OK triologi (Bourne ligger fremdeles på lista). Kriteriene bør legges tilrette for at det ikke bare blir tatt med fanboy-stemmer, feks å la filmene få bli 1, 5 år gamle før de får komme inn på listen. IMDB har en haug med merkelige regler for hvordan stemmene skal telles, så èn til hadde ikke gjort for mye. Personlig mener jeg Bourne 1 er den beste, en topptrent agent med hukommelsestap er et fantastisk konsept løst på en bra måte, mens oppfølgerne bringer lite nytt til historien. Han besøker spennende steder, han løper, han sloss, han finner ut bittelitt mer om seg selv. Det er slik oppfølgere får et dårlig rykte. Bourne er en helt kurrant action-serie, men jeg mener fremdeles at den ikke har noe på top250 å gjøre.

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg har akkurat sett ferdig Baraka, og ble like lamslått av den som av Qatsi-filmene. Filmene er på en måte svært like, men alikevel ganske forskjellige. Jeg lurer nesten på om jeg likte Baraka bedre enn qatsi-filmene. Hvilken av de to filmseriene liker dere best og er det noen som vet noe om når Samsara kommer ut?

Lenke til kommentar

Kan absolutt se argumentet ditt Jacer. Det virker som om det tar litt tid før store filmer klarer å stabilisere seg, ettersom de første stemmene som oftest er preget av enten veldig høye eller lave karakterer. På den måten kan man si at eldre filmer, som kom før IMDB-fenomenet, har en mer rettferdig karakterer.

Når det kommer til Bourne-filmene så synes jeg Ultimatum perfeksjonerte den allerede gode formelen serien var brygget på, selv om Identity definitivt hadde den mest interessante historien.

Lenke til kommentar
Har da ikke noe med saken å gjøre? Om jeg syns en film virker veldig god har jeg ikke noe problemer med å betale litt for å se den eller ha den i samlingen. Og filmer med Ellen Page i toppform passer perfekt inn i den kategorien.

Samme her. Hvis jeg ser en film på tv som jeg synes var kjempebra kan det godt hende at jeg kjøper den senere for å ha den til samlingen. Da jeg var ferdig å se Saving Private Ryan (lånte den av onkelen min) for første gang, løp jeg rett ned på butikken og kjøpte den, for å se den igjen, igjen og igjen.

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

Bourne Ultimatum er i mine øyne den beste i serien. Rett og slett fordi den presterte å gi meg høy puls gjennom hele filmen, noe de to foregående ikke klarte. Det er det jeg forventer av en slik film. Så har ikke noe problem med å ha den inne på en slik topp 250 liste. Den ville vært inne på min topp 250, noe jeg ikke kan si om de to første :)

Utifra det høye snittet den har så skal det litt til for at den faller ut av listen. Den har 67 000 stemmer og et snitt på 8.3. Filmen har potensiale til å motta totalt opp mot 100 000 stemmer ila de neste par årene og de resterende stemmene må være lave for å trekke snittet ned til under 8.

Venter forresten fortsatt på at Shawshank Redemption skal innta 1. plassen. Den har hatt høyere snitt lenge nå og har også nær 50.000 flere stemmer enn hva The Godfather har. Så den fortjener nærmest førsteplassen snart.

Lenke til kommentar

Jeg sitter å ser på The Fountain nå, men måtte simpelten sette på pause et lite øyeblikk. Når hun sitter i badekaret og sier at han skal varme svampen for henne. Så gå han bort og ser etellerannet som jeg ikke skjønner hva er og deretter sier han til hun: "var det derfor du ikke følte at det var kaldt?"

Hva i all verden skulle dette bety? Hvorfor kunne hun ikke føle kulde?

edit: Spurte fordi det muligens hadde noe med handlingen videre å gjøre ;)

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
Venter forresten fortsatt på at Shawshank Redemption skal innta 1. plassen. Den har hatt høyere snitt lenge nå og har også nær 50.000 flere stemmer enn hva The Godfather har. Så den fortjener nærmest førsteplassen snart.

De har nok sveiset fast The Godfather på førsteplass.

Lenke til kommentar
Jeg sitter å ser på The Fountain nå, men måtte simpelten sette på pause et lite øyeblikk. Når hun sitter i badekaret og sier at han skal varme svampen for henne. Så gå han bort og ser etellerannet som jeg ikke skjønner hva er og deretter sier han til hun: "var det derfor du ikke følte at det var kaldt?"

Det er et tegn på at hun er blitt sykere. Vannet i badekaret og føttene hennes i snøen var tegn på at hun ble verre.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke sånn det fungerer? Vi vet ikke hvor mange av de stemmene som kommer fra folk som har stemt på 1, 10 eller 1000 filmer, og kravene til IMDb er ganske strenge (og hemmelige). Shawshank og Gudfaren fikk en del negative stemmer da Ringenes Herre kom ut, noe som neppe er tilfeldig, så jeg tror de har et system på det som gjør at de riktige filmene er på de rette stedene.

Lenke til kommentar

Det er en god film, men den har egentlig ikke noe å gjøre på toppen av en slik liste. Mange overvurderer i dag filmen fordi den har hatt en slags outsider/underdog historie, dette er noe vi mennesker faller for. Altså historien om filmen, som ble sett på som en fiasko når den kom, men som snart 15 år senere regnes som blant en av verdens beste filmer, og har solgt i hopetall på vide/DVD.

Det samme gjaldt jo foresten Citizen Kane, bare at den filmen var jo av ekstremt høyt kunstnerisk nivå. Det ble sett på som en fiasko og gi vidunderbarnet Welles full kreativ frihet, noe som ble stoppet og det klassiske Hollywood strammet igjen grepet om serieproduksjonen og studiosystemet. (De var ikke før på 60-tallet at Hollywood igjen ga plass til Auteur regissører først med Kubrick og senere med new-Hollywood generasjonen.) Meste av fiaskoen skyltes selvsagt at Welles kritiserte mannen som styrte amerikansk presse, og dermed kunne drepe filmen allerede før noen hadde sett den. Facinerende nok er filmen i dag annerkjent som verdens beste blant kritikkerne, og topper lister som AFI og Sight and Sounds, lister som den ikke engang var med på de første 10 årene etter at den kom.

Morsomt er det også å lese om Oscar utdellingen i 1941 da både Citizen Kane og Maltese Falcoon ble forbigått, fremfor "How green was my valley" når det gjaldt nesten alle prisene, det eneste Orson Welles fikk en pris for var beste manus, og da han tok det i mot ble han møtt med en pipekonsert. Det hele er litt komisk og viser at Akademiet må ha hvert styrt av andre ting enn hva som var den beste filmen.

Greit nok at Citizen ikke nådde fram på beste film, men kategorier som Cinematografi, Art Direction, Klipping og Spesial effekter, kan virkelig ikke Citizen Kane forbigås uten at det virker rart. Bruken av dybdefokus, med handling på som foregår i flere lag, (handling i bakgrunn) var revlusjonerende og filmen burde vunnet cinematografiprisen bare for det og særlig resten av fotograferingen og ny unik lysetting som muligjorde tak på settet i studioet tatt i betraktning. Art Direction, hvordan kunne akkademiet gå forbi ting som bruken av symbolikk i filmen slik som det gigantiske slottet hvor alle ting er oppblåst som et bilde på Kanes stormansgalskap, og ikke minst forsegjøringen og perfeksjonen av settet. Klipping første amerikanske filmen som bruker montasjer, og tilbakeblikk i stor grad selvsagt skulle denne filmen hatt prisen for klipping. Spesial effekter regnes som en foregangsfilm også på dette ommerådet hvor det filmes gjennom skilt og vinduer, i scenen som hvor kamera glir helt fra utsiden av nattklubben og inn til personene som sitter der uten å bryte flyten en eneste gang.

Alt for ofte virker det som om beste film ofte ukritisk også får alle Oscarene for det tekniske, akademiet kunne allerede i 1941 se alle de tekniske nyvinningene i Citizen Kane selv om filmen ikke var en suksee. Det virker som om de handlet ut av feighet da filmen var blitt populær å misslike som den, overdådige filmen laget av ungutten som hadde fått penger til å gjøre hva han ville. Desuten har det jo alltid hver slik i USA at alt som er kunstnerisk gjerne blir sett på som kjedelig og dermed dårlig, dessverre har denne holdningen spredd seg videre til resten av verden også. Tidligere innså folk flest i Europa sin egen underlegenhet i møte med kunsten eller akkademia, og sa ting som at dette er bra men jeg forstår det ikke. I dag er det spredd seg en forakt mot alle eksperter innenfor kultur, politikk og vitenskap, og folk flest har en tendens til å fordømme det de ikke forstår for å være dårlig, og de mangler totalt respekt ovenfor dem som forstår mer enn dem.

Lenke til kommentar

Det er et tegn på at hun er blitt sykere. Vannet i badekaret og føttene hennes i snøen var tegn på at hun ble verre.

Hun har kreft i hjernehinnen (?), noe som ofte kan føre til at du ikke lenger føler kulde og varme. Nyttig med mor som er lege :wee:

Lenke til kommentar
Det er vel ikke sånn det fungerer? Vi vet ikke hvor mange av de stemmene som kommer fra folk som har stemt på 1, 10 eller 1000 filmer, og kravene til IMDb er ganske strenge (og hemmelige). Shawshank og Gudfaren fikk en del negative stemmer da Ringenes Herre kom ut, noe som neppe er tilfeldig, så jeg tror de har et system på det som gjør at de riktige filmene er på de rette stedene.

Listen er ikke gjort på bakgrunn av alle stemmer, nei. De har også en merkverdig formel. Alt i alt for å fremme filmer som IMDb-folka holder høyest, i mine øyne. Er man en som stemmer mye 10'ere og 1'ere så fanges dette vistnok opp og de registreres ikke, for å forhindre såkal "sabotasje".

The Godfather har jo 9.1 på listen, det samme har Shawshank Redemption. Men sistnevnte har 9.2 når alle stemmer medregnes. Sånt sett anser jeg det som at det er få marginer som skiller de to filmene, mener å huske at The Godfather hadde 0.1 mer enn Shawshank før (korriger meg om jeg husker feil).

Det er en god film, men den har egentlig ikke noe å gjøre på toppen av en slik liste.

Listen er publikums-listen. Tekniske faktorer har begrenset med slagkraft i det store og hele. Utifra denne listens premisser har en slik film mye å gjøre i toppen. Men skal man se på filmtekniske faktorer og tenke nyvinning og originalitet ville nok ikke filmen fortjent en topplassering. Men når det gjelder å være en film som når ut til flest mulig folk og som få vil mislike, så har den absolutt gjort seg fortjent til å være høyt oppe. Selv om jeg personlig har andre filmer jeg verdsetter mer. :)

Lenke til kommentar

Det er en god film, men den har egentlig ikke noe å gjøre på toppen av en slik liste. Mange overvurderer i dag filmen fordi den har hatt en slags outsider/underdog historie, dette er noe vi mennesker faller for. Altså historien om filmen, som ble sett på som en fiasko når den kom, men som snart 15 år senere regnes som blant en av verdens beste filmer, og har solgt i hopetall på vide/DVD.

Det er ikke derfor folk liker den. Her tror jeg du bommet.

BTW, hvordan klarer du å starte slike rants helt uten videre? Du er litt som Dennis Miller, bare at han har et show og folk vil høre det han sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...