Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Føler du aldri at du selv ødelegger filmen? Jeg tror jeg hadde blitt sur på meg selv hvis jeg ikke klarte å ta inn det filmen prøvde å vise meg fordi jeg ikke klarte å ignorere litt obskur kunnskap om buer eller fysikk eller hva det nå måtte være. De aller fleste regissørene som har forsøkte seg på sci-fi lærte raskt at de måtte velge mellom det som er mest underholdende og det som er fysisk mulig - og valget har som oftest endt på det som er mest moro. Tenk så kjedelig Star Wars hadde vært om Kubrick regisserte. =D

 

Men selvsagt, ingenting galt med det. Elns.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar poenget ditt, Steffy. Og ja, i noen tilfeller føler jeg at det ødelegger filmopplevelsen. Men i de fleste tilfeller så føler jeg at en del regisører hadde hatt godt av å bruke mer realistiske og historisk korrekte scenarioer.

 

SciFi er litt anderledes da man ikke kan vite hva fremtiden bringer

Lenke til kommentar
Føler du aldri at du selv ødelegger filmen? Jeg tror jeg hadde blitt sur på meg selv hvis jeg ikke klarte å ta inn det filmen prøvde å vise meg fordi jeg ikke klarte å ignorere litt obskur kunnskap om buer eller fysikk eller hva det nå måtte være. De aller fleste regissørene som har forsøkte seg på sci-fi lærte raskt at de måtte velge mellom det som er mest underholdende og det som er fysisk mulig - og valget har som oftest endt på det som er mest moro. Tenk så kjedelig Star Wars hadde vært om Kubrick regisserte. =D

 

Men selvsagt, ingenting galt med det. Elns.

 

 

kommer helt ann på filmen, jeg ville aldri kreve realsime av Sci-fi da det alltid vil være "magi" inni bilde som enten ikke kan forklares med dagens vieten eller teknologi, eller at det er rent tullball

 

jeg elsker sci-fi men ber ikke om realisme.

 

men ser jeg en periode film som skal forestille en ekte historisk periode, bør det være noe realisme inni bilde, trenger ikke være dokumentar, men bør ikke være helt teit heller.

 

jeg kan se Gladiator og Kingdom of Heaven uten å tenke på alle historiske feilene, da de har prøvd godt nok til å gi en ilusjon av tiden.

 

samme med Kellys Heroes, jeg driter i at ALLE amerikanerne har Thompson selv om bare 1 av 10 egentlig hadde det, da det er en eventyr film, en action film osv.

 

men hadde ALLE hatt thompson i Saving Prive Ryan eller Band of brothers ville de ødelagt for meg

Lenke til kommentar
samme med Kellys Heroes, jeg driter i at ALLE amerikanerne har Thompson selv om bare 1 av 10 egentlig hadde det, da det er en eventyr film, en action film osv.

Du glemmer en ting med Kelly's heroes... De bestakk en suply officer for å få de våpnene de ville ha. Da hadde det ikke vært noe problem for dem å skaffe Thompson til alle som ville ha. Slik sett så er kelly's Heroes fortsatt korrekt på det punktet. Man kan omgå mange fallgruver ved å legge inn slike småting i handlingen

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hvem vet? Kanskje det var oksygen i verdensrommet for lenge siden i en galakse, langt, langt borte? ;)

 

En annen innfallsvinkel angående realisme er spørsmålet om hvorvidt det vi blir servert er subjektiv realisme, altså filtrert gjennom ett spesielt, antakelig forvrengt syn på virkeligheten, eller om det er objektiv realisme, hvor kamera liksom skal forestille en nøytral, omipotent måte å presentere noe på, der vi som seere kommer til et "untainted" verk. Jeg vil si Idi i Smotri er et eksempel på det første synet, og Saving Private Ryan er et eksempel på det sistnevnte. Idi i Smotri kan også sees på som allegorisk, metaforisk og mye, mye mer. Det er derfor den er så sinnsykt mer inntrykksfull enn Saving Private Ryan.

 

Javisst er Saving Private Ryan en subjektiv film, men måten den presenterer fortellingen på er pakket inn på en mest mulig realistisk-objektiv måte, paradoksalt nok ved å plassere seg på bakkenivå sammen med soldatene, som om vi selv skulle løpe ved siden av dem med "det nøytrale filmkamera".

Lenke til kommentar
Føler du aldri at du selv ødelegger filmen? Jeg tror jeg hadde blitt sur på meg selv hvis jeg ikke klarte å ta inn det filmen prøvde å vise meg fordi jeg ikke klarte å ignorere litt obskur kunnskap om buer eller fysikk eller hva det nå måtte være. De aller fleste regissørene som har forsøkte seg på sci-fi lærte raskt at de måtte velge mellom det som er mest underholdende og det som er fysisk mulig - og valget har som oftest endt på det som er mest moro. Tenk så kjedelig Star Wars hadde vært om Kubrick regisserte. =D

 

Men selvsagt, ingenting galt med det. Elns.

 

 

Dette er avhengig av filmens konsept. Jeg irriterer meg litt over siste Bourne-filmen da den skal være en spionfilm og har mange feil når det kommer til spionasje. Men den er mer actionfilm fremfor å fokusere på å være realistisk, så det plager ikke så alt for mye, bare litt. Hadde det derimot vært en film som fokuserte mer på realisme, så er det mer på sin plass å flisespikke. Men om det er en film om biler som blir til levende roboter, så kan jeg ikke akkurat si at realsime ellers er noe jeg forventer av filmen.

 

Det handler vel mer om å være troverdig (utifra filmens premisser) fremfor å være realistisk. I filmer som Schindler's List osv kan man ikke begå mange feil angående realisme før det går ut over troverdigheten til filmen, men det samme går ikke for Rush Hour.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det handler vel mer om å være troverdig (utifra filmens premisser) fremfor å være realistisk. I filmer som Schindler's List osv kan man ikke begå mange feil angående realisme før det går ut over troverdigheten til filmen, men det samme går ikke for Rush Hour.

 

Jeg er veldig enig i det du sier der. Det er ikke sjelden jeg tar meg selv i å bli forbanna på faktafeil eller logiske brister i en film, men jeg pleier å irritere meg så mye over kontinuitetsfeil fra klipp til klipp at jeg ikke klarer å bli skikkelig sur og i tillegg konsentrere meg om filmen. En film som bryter stort sett alle punkter som vi diskuterer nå er The Contract.

Lenke til kommentar

Kontinuitetsfeil legger jeg sjelden eller aldri merke til. Hollywood-filmene har lenge mestret maskeringen av dem og når det gjelder andre typer filmer er det ikke helt klart om det er "feil" eller om de følger en annen type logikk (som viker fra Hollywood-normen).

Endret av Cuncuetzan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå vet ikke jeg om vi mener det samme, cun, men jeg kan ikke huske sist jeg så en film uten å finne kontinuitetsfeil. Og da prøver jeg ikke en gang. Martin Scorsese er en skikkelig synder for eksempel.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg om vi mener det samme, cun, men jeg kan ikke huske sist jeg så en film uten å finne kontinuitetsfeil. Og da prøver jeg ikke en gang. Martin Scorsese er en skikkelig synder for eksempel.

Hmm, jeg ser det nesten aldri. Jeg er vel trent opp til å ignorere det (på samme måte som bakgrunnsstøy), og det er jeg vel glad for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...