Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Skal vi se, hvor fant jeg det hen. Her. Kan godt være det ikke stemmer.

Jeg har inntrykk av at $10 millioner er en vanlig lønn for regissøren mens hovedrolleinnehaveren gjerne får det dobbelte.

Lenke til kommentar

Nok et bevis på at man må ta ting fra IMdB med en klype salt.

Vet at de sparte endel penger på Transformers ved at Michael Bay kuttet lønnen sin med 30%. De beste tjener nok endel millioner dollar på en film. Listen over best betalte, ifølge Wikipedia (klype med salt her også):

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-paid_directors

Trikset er tydeligvis å anskaffe seg prosenter. Var jo det som gjorde Tom Hanks ufattelig rik som skuespiller, blant annet.

Edit: Mer fra wikipedia:

Director: The DGA minimum is about $14,000 a week, for a minimum of ten weeks' work. An A-list director can command $5 to $10 million a film. Traditionally, a director's salary is about 7 percent of the final budget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Film_budgeting

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Trikset er tydeligvis å anskaffe seg prosenter. Var jo det som gjorde Tom Hanks ufattelig rik som skuespiller, blant annet.

For ikke å snakke om Bruce Willis og The Sixth Sense.

Lenke til kommentar

For noen dager siden så jeg Lukas Moodysons "Lilja 4-ever" for første gang, og jeg har ikke klart å se film siden. Sannsynligvis noe av det sterkeste jeg har opplevd på film, og følelsen filmen gav meg sitter fremdeles igjen etter disse dagene. Jeg har tilgode å lese om noen som ikke blir berørt av filmen, men det er en ting jeg er uenig i med de fleste andre som har sett filmen, og jeg lurer på om jeg er den eneste. Jeg legger dette i spoiler, og anbefales folk å se filmen før de måtte finne på og åpne den:

De anmeldelsene jeg har lest beskriver Liljas mor som en forræder, en som svikter sin datter på det aller groveste. Er jeg den eneste som så på moren som en som endte opp på samme måte som Lilja, men prøvde å gi Lilja ett annet liv? Når hun reiste til Amerika forsto jeg det sånn (med tanke på hennes fortid, som blir avslørt senere i filmen), at hun reiste ikke for å gifte seg, men reiste der med halliken sin for å bli prostituert i en rikere del av verden. At hun ikke tok Lilja med, var i håpet om at hun med tanten kunne bli noe annet i hjemlandet. Når hun omsider overlater Lilja til myndighetene istedenfor tanten, mener jeg hun gjør dette for å få noen til å ta seg bedre av Lilja en det hun selv og tanten er i stand til å klare. Er jeg den eneste som leste moren slik?

Ellers skulle Oksana Akinshina hatt Oscar for hennes innsats i filmen, jeg håper virkelig hun får den karrieren hun fortjener.

Lenke til kommentar
De smarte skuespillerne inngår avtaler så de får en viss prosent av billettsalg og slikt, ja.

Men det er vel kun megastjerner som i det hele tatt kan forhandle om slike avtaler, ellers blir de bare bytta ut med "billigere" hovedskuespillere.

Ikke minst Lucas' fine avtale. Filmselskapet trodde ikke at Star Wars kom til å bli noen hit. Da ba han om å få alle rettigheter ved salg av småting utenom filmen. Og det ble endel biprodukter og re-releases med Lucas' navn på.

Lenke til kommentar
Hvem/hvilken av disse er best? Superbad, Bad Taste eller Meet the Feebles?

Bad Taste og Meet the feebles er de 2 første filmene til Peter Jackson. Superbad er så vidt jeg vet en film som går på kino nå. Bad taste hadde heller ikke noe budsjett, den er spilt inn over en periode på 4 år med Peter og vennene hans. Meet the feebles er Muppetshow på "crack", står det bakpå coveret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...