Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fortell meg gjerne hvilke skuespillere Tarantino resirkulerer. Uma og han selv teller selvsagt ikke.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quentin_Tarantino#Casting ?

Vi snakker vel egentlig hovedroller her :)

Når det er en rekke skuespillere som har 3-4 roller i QT sine filmer vil jeg si at jeg finner et mønster, noe som dermed vil tilsi at han plukker skuespillerne fra stallen sin. Ser du fortsatt ikke stallen?

Lenke til kommentar
Fortell meg gjerne hvilke skuespillere Tarantino resirkulerer. Uma og han selv teller selvsagt ikke.

Hva skal den tabellen fortelle meg? At Tarantino har brukt samme skuespiller to ganger? Fint at du understrekte poenget mitt.

Nå synes jeg du leser tabellen veldig til din fordel her. Både Michael Madsen, Michael Parks, og Samuel L. Jackson har vært med i nesten halvparten av filmene til Tarantino.

Lenke til kommentar

Jackson har vært med i tre filmer med QT, med to viktige roller og en cameo. Madsen har vært med i to, Reservoir Dogs og Kill Bill-filmene. Hvorfor de har Sin City og True Romance på den listen forstår jeg ikke, men jeg må nok støtte wh1te her - denne stallen er ikke særlig til stall. PT Anderson er mye flinkere til å beholde en kjerne og bruke dem konsekvent, selv om han varierer nok til at man ikke føler at man ser samme film på nytt (slik som f eks stallen til Kevin Smith, Tim Burton eller til og med Hitchcock).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når det er en rekke skuespillere som har 3-4 roller i QT sine filmer vil jeg si at jeg finner et mønster, noe som dermed vil tilsi at han plukker skuespillerne fra stallen sin. Ser du fortsatt ikke stallen?

Hvilken "rekke" skuespillere har 3-4 roller i QT sine filmer? Hvilken tabell leser egentlig du på? Kanskje jeg skal liste opp filmografien til Tarantino:

Reservoir Dogs

Pulp Fiction

Jackie Brown

Kill Bill

Death Proof

Nå synes jeg du leser tabellen veldig til din fordel her. Både Michael Madsen, Michael Parks, og Samuel L. Jackson har vært med i nesten halvparten av filmene til Tarantino.

Michael Madsen har spilt i to filmer, Samuel L. Jackson har spilt i to + cameo i noen sekunder. Michael Parks er den karakteren og at Tarantino velger å bruke Earl McGraw i noen minutter i to av sine filmer vil jeg ikke akkurat kalle resirkulering.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Vi snakker vel egentlig hovedroller her :)

Han gjør vel ikke det. Med tanke på at mannen har laget 5 3/4 filmer, eller hva det nå er, så er tendensene ganske så klare. Han har sine favoritter. Jeg ser ikke noe galt i det. Og hvorfor i all verden teller ikke Uma?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Han gjør vel ikke det. Med tanke på at mannen har laget 5 3/4 filmer, eller hva det nå er, så er tendensene ganske så klare. Han har sine favoritter. Jeg ser ikke noe galt i det. Og hvorfor i all verden teller ikke Uma?

Fordi Uma har spilt i to av filmene hans. Jeg regnet med at mange ville utpeke henne som en av hans "faste" skuespillere på bakgrunn av at han selv har omtalt henne som sin "muse", men faktum er at hun bare har spilt i to av hans filmer.

Jeg er ikke ikke i tvil om at vi vil få se noen av skuespillerne "hans" i fremtidige filmer, men per i dag så er det ingen klare gjengangere. Det er også en stor forskjell på det Tarantino gjør og det for eksempel Scorsese gjør. Sistnevnte finner en hovedrolleinnehaver (De Niro, DiCaprio) og bruker ham om og om igjen. Det har Tarantino gjort med Uma en gang.

Lenke til kommentar

Kill Bill er jo én film, i den forstand at det ville være absurd å bytte hovedrolleinnhaver. Man kan ikke si at Uma har spilt i tre av filmene hans, når han filmet to av dem samtidig og den omhandler én historie. I denne sammenhengen ville nok de fleste beregnet Kill Bill som én film. Ingen har påstått at Peter Jackson har Elijah som en av "stallen" fordi han er med i tre av filmene hans.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Urk, du slutter ikke å se på Kill Bill som to filmer altså. Ser du på LOTR som en film? Supermann I og II som en film? POTC II og III som en film? :)

(jeg vet denne diskusjonen er dødfødt, men det er bare så merkverdig :wee:)

Når Tarantino kaller Kill Bill for "The 4th film by Quentin Tarantino" og hele tiden hadde planlagt å gi den ut som en film, så må jeg nesten være enig i det. Det virker også som du er enig med meg ("du slutter ikke å se på Kill Bill som to filmer"). Eneste grunnen til at den er splittet er for å fortelle hele historien. Kill Bill ble filmet som en film og deretter delt for å i det hele tatt få kinotid.

Det er vel egentlig ingen diskusjon en gang.

Lenke til kommentar
Kill Bill er jo én film, i den forstand at det ville være absurd å bytte hovedrolleinnhaver. Man kan ikke si at Uma har spilt i tre av filmene hans, når han filmet to av dem samtidig og den omhandler én historie. I denne sammenhengen ville nok de fleste beregnet Kill Bill som én film. Ingen har påstått at Peter Jackson har Elijah som en av "stallen" fordi han er med i tre av filmene hans.

LOTR ble spilt inn samtidig. Supermann I og II ble spilt inn samtidig. Så Christopher Reeve har altså spilt Supermann i tre filmer og ikke fire?

Edit: Og LOTR ble vel planlagt som to filmer først?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
LOTR ble spilt inn samtidig. Supermann I og II ble spilt inn samtidig. Så Christopher Reeve har altså spilt Supermann i tre filmer og ikke fire?

Å produsere to-tre filmer "back to back" og å produsere en film som senere må deles i to for å få kinotid er to forskjellige ting, min gode mann.

Lenke til kommentar

Å produsere to-tre filmer "back to back" og å produsere en film som senere må deles i to for å få kinotid er to forskjellige ting, min gode mann.

At Tarantino underveis innså at hans produksjon måtte splittes opp til å bli to filmer endrer lite. Det er to filmer og ikke en, han forsøkte å få det til å bli en film men måtte splitte den i to. Kun i Tarantinos univers blir 2/1=1.

Jeg gir opp. Tarantinos ord er lov i visse kretser og jeg kommer nok ingen vei uansett :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

At Tarantino underveis innså at hans produksjon måtte splittes opp til å bli to filmer endrer lite. Det er to filmer og ikke en, han forsøkte å få det til å bli en film men måtte splitte den i to. Kun i Tarantinos univers blir 2/1=1.

Jeg gir opp. Tarantinos ord er lov i visse kretser og jeg kommer nok ingen vei uansett :wee:

I og med at du mener at Kill Bill er to filmer, så mener du vel også at Tarantino resirkulerte Uma når han brukte henne i "Kill Bill 2" på samme måte som du også mener at Jackson resirkulerte samtlige av skuespillerne i LOTR?

Lenke til kommentar

I og med at du mener at Kill Bill er to filmer, så mener du vel også at Tarantino resirkulerte Uma når han brukte henne i "Kill Bill 2" på samme måte som du også mener at Jackson resirkulerte samtlige av skuespillerne i LOTR?

Har jeg brukt ordet resirkulert? Tarantino har i mine øyne brukt henne i tre filmer. Det er ganske naturlig at hun brukes i en oppfølger, akkurat som Jackson benyttet de samme skuespillerne i sine oppfølgere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har jeg brukt ordet resirkulert? Tarantino har i mine øyne brukt henne i tre filmer. Det er ganske naturlig at hun brukes i en oppfølger, akkurat som Jackson benyttet de samme skuespillerne i sine oppfølgere.

Hvilket ord du har brukt betyr egentlig ingenting med tanke på at diskusjonen var hvor ofte Tarantino brukte skuespillerne "sine", i dette tilfellet Uma Thurman. Jeg skjønner at mange ser på Kill Bill som to filmer, men det jeg vil frem til er at det er tåpelig å hevde at Tarantino bruker Uma mye på bakgrunn av at hun spiller The Bride både i Vol. 1 og Vol. 2, med tanke på at det faktisk er en film delt i to...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...