Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller fordi kritikere som Jon Selås anmelder filmer for de som ikke kommer til å se dem, fordi kritikere til stadighet mener at Tim Burton er en visuell regissør (hvem fanken er nå ikke det?) og andre skandaløse bemerkninger. De forsker på film og filmkritikk, det er dermed ikke rart at de finner mye rart som har blitt skrevet opp gjennom årene. Mulig jeg ga inntrykk av at de snøfter av filmkritikerne, men det er ikke tilfellet. Man må få lov til å kritisere/mobbe kritikerne der de har liten eller ingen grobunn for sine påstander.

Det er vel fordi en kritiker i utgangspunkt anmelder en film for den gemene hop og ikke de med inngående kjennskap. Selvfølgelig med unntak, er jo kritikere som retter seg mot "ekspertisen", men når det kommer til VG, Dagbladet m.m så anmelder de filmer for leserne camping-Kåre og manekeng-Kari.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Eller fordi kritikere som Jon Selås anmelder filmer for de som ikke kommer til å se dem, fordi kritikere til stadighet mener at Tim Burton er en visuell regissør (hvem fanken er nå ikke det?) og andre skandaløse bemerkninger. De forsker på film og filmkritikk, det er dermed ikke rart at de finner mye rart som har blitt skrevet opp gjennom årene. Mulig jeg ga inntrykk av at de snøfter av filmkritikerne, men det er ikke tilfellet. Man må få lov til å kritisere/mobbe kritikerne der de har liten eller ingen grobunn for sine påstander.

Jeg er enig med dem, tror jeg.

Likevel er de ute å kjøre når de hevder at alle regissører er visuelle, for det er de ikke. Da tror jeg ikke de har skjønt begrepet, eller så har resten av verden misforstått. Kevin Smith sier jo selv at han ikke er det. Historier kan fortelles med bilder og/eller med ord, og naturligvis er historiefortellere, altså i dette tilfellet regissører, forskjellige. David Fincher er en visuell regissør, Kevin Smith er ikke en visuell regissør. Som han selv forklarer det "jeg setter bare opp kameraet og filmer dialogen".

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte, Karzt. Du har Kubrick som planla trøsykkelscenen i hodet sitt mange måneder før innspillingen av The Shining, du har Burton og Aronofsky og Fincher som legger så mye i det visuelle og stemningen til filmen, og så har du dem som ikke henger seg like mye opp i den delen av jobben og konsentrerer seg om de andre oppgavene til en regissør.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med dem, tror jeg.

Likevel er de ute å kjøre når de hevder at alle regissører er visuelle, for det er de ikke. Da tror jeg ikke de har skjønt begrepet, eller så har resten av verden misforstått. Kevin Smith sier jo selv at han ikke er det. Historier kan fortelles med bilder og/eller med ord, og naturligvis er historiefortellere, altså i dette tilfellet regissører, forskjellige. David Fincher er en visuell regissør, Kevin Smith er ikke en visuell regissør. Som han selv forklarer det "jeg setter bare opp kameraet og filmer dialogen".

Det er fornøyelig at du mener at folk som har forsket på film i mange år har misforstått begrepet, men det blir litt arrogant å bare avfeie deg på den måten også. Jeg er enig med filmteoretikerne her, alle filmer er da visuelle! At noen filmer og regissører benytter seg av visuell stil i sterkere grad enn andre er en annen sak. Jeg har hatt mye glede av det visuelle i Kevin Smiths filmer, at han sier noe annet får bli hans og ditt problem. Tror du virkelig det er aksiomatisk i slike tilfeller hva en regissør selv mener?

Lenke til kommentar
Det betyr fremdeles ikke at de skal få lov til å slippe unna med grunnløse påstander osv.

Det er heller lite plass til å begrunne sine synspunkt i slike aviser. Man har kun x-antall ord man får plass til (for bildene skal jo ta 3/4 av siden, så blir det ikke så vanskelig å lese for camping-Kåre). Så det blir mye om hva men mener om en film, men heller lite om hvorfor. Ironisk nok så er jo det hvorfor som er viktig for en filmelsker, men det fungerer vel godt nok for VG og co. og til dets lesere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er fornøyelig at du mener at folk som har forsket på film i mange år har misforstått begrepet, men det blir litt arrogant å bare avfeie deg på den måten også. Jeg er enig med filmteoretikerne her, alle filmer er da visuelle! At noen filmer og regissører benytter seg av visuell stil i sterkere grad enn andre er en annen sak. Jeg har hatt mye glede av det visuelle i Kevin Smiths filmer, at han sier noe annet får bli hans og ditt problem. Tror du virkelig det er aksiomatisk i slike tilfeller hva en regissør selv mener?

Det som har skjedd er at "visuelt sterke" har blitt forkortet til "visuelle" og at filmlektorer finner det for godt å pirke på noe som egentlig sier seg selv.

Lenke til kommentar

Nå er du på tynn is her. Hvordan kan du uttale deg om noe du ikke har kjennskap til? Du aner ikke hvem filmlektoren er eller hvor mange tusen anmeldelser han har lest. Å finne langvarige og grunnløse tendenser som man bruker uforsiktig, for å kritisere det litt er forståelig etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Å finne langvarige og grunnløse tendenser som man bruker uforsiktig, for å kritisere det litt er forståelig etter min mening.

Så du er enig med meg?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Nei, jeg må nesten si meg enig med definisjonen av "visuell regissør" som sier at det er en regissør som er _spesielt_ opptatt av det visuelle.

Det overser en veldig viktig faktor: Nemlig tilskuerens møte med filmen.

EDIT: Det morsomme nå er at det som opprinnelig var en liten anekdote har blitt et litt heftig diskusjonsemne :wee:

Endret av cun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nei? Det er kritikerne som er grunnløse. Filmteoretikerne blir pisket til å være så drøftende at det nesten er helsefarlig ;)

Det er greit nok, men når han fremlegger det på den måten ødelegger han bare for elevene. Hvis han sier at "alle regissører er visuelle" uten å poengtere at det anmeldere sannsynligvis mener med begrepet "visuell" er "visuelt sterk" som er det korrekte å si, så vil de fleste gå rundt å tro at anmeldere(n) ikke har peiling fordi "foreleseren sa at alle regissører er visuelle". Med andre ord så ligger problemet i hvordan anmeldere(n) uttrykker seg og at det er i strid med det korrekte og da synes jeg han kanskje burde ta det med i kritikken sin, i stedet for å hevde at anmeldere(n) ikke vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Det var som sagt en liten anekdote når det gjaldt filmkritikernes avsky mot Tim Burton og at han tilsynelatende setter form over innhold. Poenget er, slik jeg ser det, at man ikke kan uten videre kategorisere filmer sånn og at det er temmelig poengløst, særlig når det brukes så ukritisk. Jeg har som sagt hatt stor glede av det visuelle i Kevin Smiths filmer. For meg er han da, for å benytte meg av det ubrukelige begrepet, en visuell regissør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...