Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lars, da. Jeg har aldri forstått verken din eller Stefans fiendtlighet overfor filmvitenskap. Er det ikke interessant for dere, er dere hjertelig velkomne til å holde dere unna debatten/pasiaren. Dette minner meg om da Dotten og jeg hadde en diskusjon om finansiering av kultur og det tidvis dukket opp enkelte som maste om at vi måtte finne oss et annet sted å prate. Unnskyld meg, men dette forumet flommer ikke akkurat over av seriøs debatt rundt film og kultur, og det er påfallende og ikke minst trist at når noen forsøker å skrive om sine interesser som faller inn under dette, blir de nærmest angrepet av en mobb av arrogante filmelskere hvis syn på film visstnok skal være det eneste som gjelder (bortsett fra dem de mener har "lavere intellektuell kapasitet enn seg selv, da).

Lenke til kommentar
Kom til Oslo, se Blade Runner: The Final Cut på kino, og ha en analyse med sammenlikning av alle versjoner klar til alle andre får den på DVD (eller HD-format).

Hmm, det er oppe til vurdering. Må nesten anskaffe meg en HD-avspiller i anledning utgivelsen av samleboksen. Julegave til meg selv? :-)

*snip*

Vel, jeg studerer matematikk & kjemi. Er det egentlig rart at jeg sparker etter de som får lov til å se film i timene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Planet Terror i går. Knallgod film å se sammen med sitt krew, utrolig morsom og selvparodisk. Hvilke av den og Death Proof ville vært først i Grindhouse? Jeg antar sistnevnte siden den kom først ut på DVD her til lands, men man veit aldri.

Hvis jeg ikke husker helt feil så var det avtalt på forhånd at de skulle vises i alfabetisk rekkefølge, altså Death Proof først. Likevel ble de visstnok så fornøyde med introsekvensen til Rodriguez at Planet Terror ble førstevalget.

Lenke til kommentar
Kom til Oslo, se Blade Runner: The Final Cut på kino, og ha en analyse med sammenlikning av alle versjoner klar til alle andre får den på DVD (eller HD-format).

Hmm, det er oppe til vurdering. Må nesten anskaffe meg en HD-avspiller i anledning utgivelsen av samleboksen. Julegave til meg selv? :-)

Vel, jeg ser BR:TFC i morgen, bare en visning til etter det (kommende torsdag).

Ville selvfølgelig aldri komme til å finne på å erte deg (eller andre BR-fans) som ikke får sett den på kino. :innocent:

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil så var det avtalt på forhånd at de skulle vises i alfabetisk rekkefølge, altså Death Proof først. Likevel ble de visstnok så fornøyde med introsekvensen til Rodriguez at Planet Terror ble førstevalget.

Death Proof er en litt god film med langdryge sekvenser, mens Planet Terror er en knallgod film med hysteriske sekvenser. Etter min mening burde de spare det beste til slutt, men det er vel litt av sjarmen med Grindhouse at ting ikke henger sammen. For de som har sett Planet Terror:

Det er en genistrek å "ha mistet" eller droppe en viktig sekvens i filmen slik de gjør etter sexscenen. Plutselig har det skjedd en god del ting vi aldri fikk se. Hilarious.

Lenke til kommentar
Lars, da. Jeg har aldri forstått verken din eller Stefans fiendtlighet overfor filmvitenskap. Er det ikke interessant for dere, er dere hjertelig velkomne til å holde dere unna debatten/pasiaren. Dette minner meg om da Dotten og jeg hadde en diskusjon om finansiering av kultur og det tidvis dukket opp enkelte som maste om at vi måtte finne oss et annet sted å prate. Unnskyld meg, men dette forumet flommer ikke akkurat over av seriøs debatt rundt film og kultur, og det er påfallende og ikke minst trist at når noen forsøker å skrive om sine interesser som faller inn under dette, blir de nærmest angrepet av en mobb av arrogante filmelskere hvis syn på film visstnok skal være det eneste som gjelder (bortsett fra dem de mener har "lavere intellektuell kapasitet enn seg selv, da).

Alle tilhengergrupper (supportere) har sine hooligans som er mer opptatt av å hive ølflasker på spillerne mens de roper "sønn av en alkis". :wee:

Min presang til deg:

HB16171.jpg

Lenke til kommentar
For de som har sett Planet Terror:

Det er en genistrek å "ha mistet" eller droppe en viktig sekvens i filmen slik de gjør etter sexscenen. Plutselig har det skjedd en god del ting vi aldri fikk se. Hilarious.

Mer Planet Terror og Death Proof spoilers

Måten du sier dette på gir litt inntrykk av at dette var noe bare Rodriguez gjorde i Planet Terror. Men Tarantino gjør det samme i Grindhouse versjonen av Death Proof. I DP er den riktignok ikke så avgjørende for plottet i filmen, slik som i PT. Men nesten det samme. I Europa versjonen får vi se scenen. Som er når Vanessa Ferlito gir lap dance til Kurt Russell.

Lenke til kommentar
For de som har sett Planet Terror:

Mer Planet Terror og Death Proof spoilers

Måten du sier dette på gir litt inntrykk av at dette var noe bare Rodriguez gjorde i Planet Terror. Men Tarantino gjør det samme i Grindhouse versjonen av Death Proof. I DP er den riktignok ikke så avgjørende for plottet i filmen, slik som i PT. Men nesten det samme. I Europa versjonen får vi se scenen. Som er når Vanessa Ferlito gir lap dance til Kurt Russell.

Nesten som at jeg fikk lyst til å se standalone filmen DP nå :D

Lenke til kommentar
Klassisk forsøk på å omgå problemstillingen. Poenget er at enkelte her får fnatt når det nevnes andre ting om film de mener ikke passer inn etter deres normative syn på hva film og et filmforum skal være.

Alle har da en mening om hvordan filmforumet skal være, det er det ikke noe galt med. Uansett, du har rett i at filmvitenskap som et konsept går meg litt på nervene, så jeg skal forsøke å sprette ball eller gå tur når dere bryter ned filmer, men at kritikere blir kritisert er ikke så rart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg tror du blander mellom filmvitenskap og kritikere. Vil det trøste deg å si at foreleserne våre mobber filmkritikere generelt?

Sannsynligvis fordi de setter seg selv og sine kunnskaper høyere enn de fleste kritikere (noe som helt sikker stemmer). Am I wrong?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Eller fordi kritikere som Jon Selås anmelder filmer for de som ikke kommer til å se dem, fordi kritikere til stadighet mener at Tim Burton er en visuell regissør (hvem fanken er nå ikke det?) og andre skandaløse bemerkninger. De forsker på film og filmkritikk, det er dermed ikke rart at de finner mye rart som har blitt skrevet opp gjennom årene. Mulig jeg ga inntrykk av at de snøfter av filmkritikerne, men det er ikke tilfellet. Man må få lov til å kritisere/mobbe kritikerne der de har liten eller ingen grobunn for sine påstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...