Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Buggen er rimelig random, men hvis jeg holder på lenge nok gir det større grunn til å tro at det vil skje noe.

Over til topic: Det er helt klart forståelig at mange får brekninger av å lese ord som "mise-en-scène", men det brukes ytterst sjeldent. Jeg husker jeg nevnte slike ord sporadisk i løpet av fjoråret i rein fascinasjon over det. Det faktum at jeg aldri hadde hørt om filmteori eller visste at det i det hele tatt eksisterte noe sånt, satte meg litt ut og jeg fikk stjerner i øynene. Filmens verden er så stor at det er lett å drukne i begreper i introduksjonsfagene (og ikke minst i grusomme teorier), men i høst har vi gått "back to the basic" når det gjelder det å være menneske i møte med filmen. Vi har sett på hvordan filmer er bygd opp for å eventuelt skape følelser i seeren osv. Ytterst fascinerende emne, livlig foreleser og godt studiemiljø. Bare synd det ikke finnes flere filmvitenskapelige emner igjen på bachelornivå etter denne høsten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Misbruk av begrep. Du tenkte litt om filmen, altså. *Skuffa*

Mon tro om det er tillatt/lurt å poste gamle analyser fra filmvitenskap her? :hmm:

Du trodde vel ikke at jeg satt meg ned og analyserte mise-en-scene? Jeg trodde du kjente meg bedre enn som så, jeg ville aldri kvantifisert en opplevelse. Det blir som å bryte ned sex til nervestimuli og prolactin, det er direkte deprimerende.

Nice one ^^

Alle hobbyforfattere her inne får bruke streiken til å gjøre kometkarriere i Hollywood.

http://www.superherohype.com/news/topnews.php?id=6530

Lenke til kommentar

Mon tro om det er tillatt/lurt å poste gamle analyser fra filmvitenskap her? :hmm:

Jeg har en koslig analyse av Dial M for Murder og The Lady Vanishes av Hitchcock, der jeg finner elementer som Hitchcock brukte i flere av filmene sine osv. Jeg fikk i allfall mye bedre forståelse av hvordan en regissør fungerer og hvordan Hitchcocks filmer fungerer etter å ha skrevet den, kan legge den ut hvis det er stemning for det.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal se Apocalypto nå, men har kun en dvd med fransk og nederlandsk tekst. Er det mye snakking i filmen og vil jeg forstå filmen selv om jeg ikke forstår hva de sier?

Tror det kan være litt frustrende å se filmen uten å skjønne noe av hva som

blir sagt. Men filmen er jo knall god så du kan jo prøve..

Kan sikkert bli en artig opplevelse.. :)

Endret av TomJ
Lenke til kommentar

Jeg har en koslig analyse av Dial M for Murder og The Lady Vanishes av Hitchcock, der jeg finner elementer som Hitchcock brukte i flere av filmene sine osv. Jeg fikk i allfall mye bedre forståelse av hvordan en regissør fungerer og hvordan Hitchcocks filmer fungerer etter å ha skrevet den, kan legge den ut hvis det er stemning for det.

Det er stemning for det, i hvertfall fra min side :)

Kunne trengt å se en analyse, da vi skal skrive en analyse av 1 film i både norsk og engelskfaget.

Lenke til kommentar

Min er på engelsk i allfall.

Extended_Essayv3.doc

Der er'n, er veldig fornøyd med den selv, det var læreren min også, men fikk ikke bra karakter på den fordi man ikke kunne analysere filmer i engelskfaget tydeligvis, noe læreren min ikke visste. Det er nok noen spoilere der, men jeg prøvde å unngå dem der jeg kunne det, men de største tingene blir spoilet siden de er viktige for analysen.

EDIT:

Den er for øvrig formatert etter alle internasjonale lover, normer og regler, siden jeg gikk på en internasjonal linje der det kunne være en lærer fra Iran som satt og rettet på den, derfor måtte den være helt 100% riktig formatert når det gjaldt referanser og alt mulig for å få toppkarakter. En av fotnotene er ikke helt bra fordi jeg ikke husket og kunne ikke finne hvor jeg hadde lest om det jeg skrev om. :p

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Lurer på om jeg skal se Apocalypto nå, men har kun en dvd med fransk og nederlandsk tekst. Er det mye snakking i filmen og vil jeg forstå filmen selv om jeg ikke forstår hva de sier?

Tror det kan være litt frustrende å se filmen uten å skjønne noe av hva som

blir sagt. Men filmen er jo knall god så du kan jo prøve..

Kan sikkert bli en artig opplevelse.. :)

Tok ikke sjansen. Kan bli som Mr.SS sier at jeg ødelegger opplevelsen og det er noe av det værste jeg vet med å se en film. Gikk heller for Apocalypse Now. Ble ikke så veldig imponert over filmen. Gav den en 7/10, men kan være den får en bedre karakter etter andre visning.

Lenke til kommentar

I mine øyne så gjør du noe godt for filmindustrien ved å laste ned først. For om du er i tvil om du gidder å se en film på kino så ender det som regel med at man lar være fordi kinoen koster penger. Men om du laster den ned først så kan du se om den er verd å betale for. Og da kan det hende at du betaler for en film du aldri ville sett ellers...

Se bare hva piratene har gjort for "The man from earth"

Lenke til kommentar

Du trodde vel ikke at jeg satt meg ned og analyserte mise-en-scene? Jeg trodde du kjente meg bedre enn som så, jeg ville aldri kvantifisert en opplevelse. Det blir som å bryte ned sex til nervestimuli og prolactin, det er direkte deprimerende.

Akkurat som jeg forlot det.

Vi har ikke kommet lengre her altså?

Lenke til kommentar
I mine øyne så gjør du noe godt for filmindustrien ved å laste ned først. For om du er i tvil om du gidder å se en film på kino så ender det som regel med at man lar være fordi kinoen koster penger. Men om du laster den ned først så kan du se om den er verd å betale for. Og da kan det hende at du betaler for en film du aldri ville sett ellers...

Se bare hva piratene har gjort for "The man from earth"

Det stemmer kun for småfilmer som The Man From Earth. Filmer av Ridley Scott med Russell Crowe og Denzel Washington trenger ikke hjelp, og da er det mer sannsynlig at nedlastingen gjør at man ikke ser den på kino (om man så kjøper DVD-en etterpå).

Lenke til kommentar
Akkurat som jeg forlot det.

Vi har ikke kommet lengre her altså?

At han sitter fast i gjørma er strengt talt ikke min skyld.

Planet Terror i går. Knallgod film å se sammen med sitt krew, utrolig morsom og selvparodisk. Hvilke av den og Death Proof ville vært først i Grindhouse? Jeg antar sistnevnte siden den kom først ut på DVD her til lands, men man veit aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...