Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Fikk sett Stardust i dag. Det er lenge sida eg har kosa meg såpass med en film. Etter fjorårets skuffelse med Eragon (ja er litt opptatt av fantasy/eventyr) så var dette virkelig oppløftande i forhold til sjangeren. Masse flotte skodespelarar, gode prestasjonar, fin historie og enkelte scener som var nesten hysterisk morsomme.

Robert De Niro er verdt heile filmen aleine og han er berre en liten del. Fantastisk bra.

Anbefalast herfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil hele "Grindhouse" bli lagt ut komplett for salg, eller må vi kjøpe "Death Proof" og "Planet Terror" hver for seg?

Hele Grindhouse kommer, etterhvert. Takk og pris.

Har du sett GH eller DP/PT? Jeg er interessert i hvordan de fungerer sammen, men vil vente litt med å se GH til jeg har fordøyd filmene hver for seg. Jeg mistenker nemlig at jeg kommer til å like Tarantinos del bedre hvis den er en del av en større helhet med litt mer action og spenning.

Det hadde vel heller motsatt effekt. Muligens jeg ville sittet igjen med et inntrykk av at DP var bedre om jeg ikke så den i sammenheng med PT. Men på den annen side, er vist "solo-filmen" DP lengre og jeg orker ikke tanken på å se filmen med enda mer meningsløs dialog. Men jeg vil tro filmen fungerer bedre på egenhånd. Men det blir ikke annet enn synsing, det ble en opplevelse som å ha en half and half pizza hvor den ene delen var god og den andre dårlig, dog hadde den godt krydder på (Elskbare stuntmannkarakteren <3 )

Selv tidenes største QT fan (tidligere kollega) ble litt skuffet. Da ble jeg enda mer sjokkert. Men har også kommet over de som har likt filmen, så alt håp er ikke ute for alle QT-fanboys som ikke har sett den enda.

Interessant at vi begge tror den andre så den filmen som sugde minst. =D

DP varer 24 minutter lenger i uncut versjon enn i Grindhouse, og jeg tror ikke det er snakk om ett sekund mer av action eller Stuntman Mike.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart, at det beste er å se Grindhouse(både DP og PT) da får du hele opplevelsen med både fake trailers ,det er fortsatt ganske uklart for meg hvorfor de delte Grindhouse og mener at det var en stor feil å gjøre dette.Men med tanke på at filmen har plass 152 på IMDB topp 250 liste så virker det som at det ikke var så feilslått alikavel. :hmm:

Ja ja jeg vet ikke helt jeg.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Det hadde nok mest med at den ikke ble den helt store kinosuksessen man forventet, i tillegg til at man tjener dobbelt så mye på å ta betalt to ganger. I tillegg er det slik at hvis en film varer i 3 timer framfor en og en halv, så kan den bare vises halvparten så mange ganger per sal per dag. Filmen klarte seg selvfølgelig uansett, men det var svært mange som ble skuffet og valgte å droppe kinoturen fordi man ikke fikk sett dem sammen.

Lenke til kommentar

BTW, quick observation: Er det bare meg, eller er filmer som omhandler gangstere/pøbler som oftest usedvanlig pent filmet? Jeg så nettopp ferdig Tsotsi, jeg har nylig studert/analysert La Haine og jeg har City of God ferskt i minnet, og føler at de skiller seg ut som spesielt innovative og interessante når det gjelder vinkler, bevegelser og framing. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Fikk sett Stardust i dag. Det er lenge sida eg har kosa meg såpass med en film. Etter fjorårets skuffelse med Eragon (ja er litt opptatt av fantasy/eventyr) så var dette virkelig oppløftande i forhold til sjangeren. Masse flotte skodespelarar, gode prestasjonar, fin historie og enkelte scener som var nesten hysterisk morsomme.

Robert De Niro er verdt heile filmen aleine og han er berre en liten del. Fantastisk bra.

Anbefalast herfra.

Jeg så Stardust på kino for en god stund siden. Jeg likte den også kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Misbruk av begrep. Du tenkte litt om filmen, altså. *Skuffa*

Mon tro om det er tillatt/lurt å poste gamle analyser fra filmvitenskap her? :hmm:

Du trodde vel ikke at jeg satt meg ned og analyserte mise-en-scene? Jeg trodde du kjente meg bedre enn som så, jeg ville aldri kvantifisert en opplevelse. Det blir som å bryte ned sex til nervestimuli og prolactin, det er direkte deprimerende.

Lenke til kommentar
Du trodde vel ikke at jeg satt meg ned og analyserte mise-en-scene? Jeg trodde du kjente meg bedre enn som så, jeg ville aldri kvantifisert en opplevelse. Det blir som å bryte ned sex til nervestimuli og prolactin, det er direkte deprimerende.

Jeg tror du har misforstått hva en analyse er. En filmanalyse er når man prøver å finne ut hvordan en film er bygd opp i henhold til en problemstilling du kommer opp med. Jeg har nylig analysert Apocalypto i henhold til karakterengasjement. Det spørsmålet jeg stilte til filmen var: "Hva gjør at vi kan identifisere oss med karakterer som etter alt å dømme vil virke fremmede for vår tankegang og hva betyr det for oss?"

Det var ganske spennende å analysere filmen, ettersom jeg liker den ganske godt. Det var ikke fullt så spennende å drøfte teorier om identifikasjon i forkant.

Jeg tror jeg unnlater å poste gamle analyser her, i tilfelle instituttet ikke tillater det, eventuelt bruker det som påskudd for beskyldninger om juks. Jeg aner ikke hva praksis er her, så da er det best å være føre var.

EDIT: Jeg glemte å nevne at dette er bare én av mange mulige innganger til en filmanalyse. I norsk filmvitenskap har de valgt å rette fokus mot den andre bølgen av kognitive filmteoretikere. Dermed blir det ikke en kvantifisering av filmopplevelsen, tvert i mot! Vi møter filmene med våre egne opplevelser og prøver å finne ut hvordan de er bygd opp ved å peke på konkrete elementer eller nettopp sin egen opplevelse av det, det er altså en svært kvalitativ metode.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...