Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen fortelle meg hvorfor Life of Brian var forbudt i Norge fra 1979-80?

 

Pga blasfemi.

Hvis jeg ikke husker veldig feil (og det gjør jeg ganske sikkert ikke) ble Life of Brian først tillatt, men fikk deretter 'hvit' sensur (dvs totalforbudt) etter massivt påtrykk fra mørkemennene/kristenfolket, særlig på sør- og vestlandet (som selvfølgelig ikke hadde sett filmen, og trodde Brian=Jesus).

Den ble sluppet fri igjen etter ikke alt for lang tid (ganske massiv harselas både i Norge og internasjonalt, jfr den svenske PR-kampanjen 'Filmen som er så morsom at den er forbudt i Norge!'), men da ble den beklageligvis ikke vist med det knippet av (brilliante) Gilliam-tegnefilmer den opprinnelig hadde før 'main feature'.

Lenke til kommentar
Så just Die Hard 2, likte den veldig godt så jeg lurer på om 3ern og 4ern er like bra?

 

1>3>2>4. Men den diskusjonen er vel egentlig døfødt, så jeg vet ikke hvorfor jeg slengte meg på. Jeg er svak ^^

 

Life of Brian er et mesterverk mye takket være at den ble forbudt. Det finnes jo ingen større ære for en kunstner enn det å få sitt verk bannlyst. Da har man oppnådd noe. Derfor jeg også holde den filmen høyest når det kommer MP, men elsker også Monty Python and the Holy Grail.

Lenke til kommentar
Så just Die Hard 2, likte den veldig godt så jeg lurer på om 3ern og 4ern er like bra?

 

1>3>2>4. Men den diskusjonen er vel egentlig døfødt, så jeg vet ikke hvorfor jeg slengte meg på. Jeg er svak ^^

 

Life of Brian er et mesterverk mye takket være at den ble forbudt. Det finnes jo ingen større ære for en kunstner enn det å få sitt verk bannlyst. Da har man oppnådd noe. Derfor jeg også holde den filmen høyest når det kommer MP, men elsker også Monty Python and the Holy Grail.

Life of Brian er den beste av de ;) Men Monty Python and The Holy Grail og The Meaning of Life er også morsomme.

 

Slutten av The Meaning of Life er ekkel. ;)

Lenke til kommentar
Så Ghost Rider idag!

 

Ehm, den var.... litt tragisk? Ikke heeeelt som jeg hadde forventa. :ermm:

Du forventa at en film om en mann som selger sjela si til djevelen og blir tvunget til å leve livet som et skjelett som kjører motorsykkel skulle være bra? I tillegg er det pokker meg Nicholas Cage.

Hehe, nei, ærlig talt visste jeg ikke hva den handla om, jeg trodde den faktisk handla om noe helt anna. Trodde det var at han daua på det helikopterstuntet, og måtte selge sjela for å leve videre, og redde Mendes. Men, haha, HELT feil :D

 

Men fy faen ja, Cage er litt wannabe ungdom! Han passa absolutt ikke som den karakteren han skulle være, det var jo bare flaut å se på. Og den replikken! :D

 

"You..... guilty!"

 

Nei, den filmen var kjedelig, tragisk og dårlige effekter. Meg og kompisen min prøvde nesten å sove mot slutten, imotsetning til min andre kompis (som syntes XXX 2 er den feteste filmen ever) satt bare å "Wooohooo, dritfett, GENIALT!" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...