Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aldri sett Rashomon, og er nok mange år til jeg gidder å se den. Har du ett eksempel fra en Hollywood film som har tjent litt peng? (Føler de fleste "Hva er filmens poeng" folka snakker om Hollywood filmer).

 

Det er en fantastisk god film, på et sett og vis kan en relatere den til 12 Angry Men, som er en veldig "enkel" film som tar for seg et "stort" emne, begge geniale filmer.

 

Det kommer ann på hvordan man definerer poeng, er det det samme som et budskap/tema?

Lenke til kommentar
Mulholland Drive er jo en høyst intelligent fortalt historie om

ei dame som drar til Hollywood, får drømmen knust og deretter lager en fantasiverden i hodet sitt som til slutt bryter sammen.

Joda, men det er den refrensielle meningen. Jeg har i alle fall problemer med å finne den implisitte meningen i den filmen.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ordbok i julegave?

 

Trodde ikke du sank så lavt at du dreit ut andre?

 

Mulholland Dr. er forøvrig genial. Skjønner ikke hvordan en person som forstod Lost Highway ikke skjønte den. Den legger i høy grad opp til egen tolkning.

Lenke til kommentar
Mulholland Dr. er forøvrig genial. Skjønner ikke hvordan en person som forstod Lost Highway ikke skjønte den. Den legger i høy grad opp til egen tolkning.

Det er greit, men Lynch legger jo ut enkelte "tips" på dvd-en du skal se etter for å forstå hans mening med den. Der er jeg blank/med en rekke teorier etter en gjennomgang. Det skal jo være en enkel løsning.

 

Til Hyrlen: Jeg studerer Film og Fjernsynsvitenskap, men morsom kommentar likevell.

Lenke til kommentar
Mulholland Drive er jo en høyst intelligent fortalt historie om

ei dame som drar til Hollywood, får drømmen knust og deretter lager en fantasiverden i hodet sitt som til slutt bryter sammen.

Joda, men det er den refrensielle meningen. Jeg har i alle fall problemer med å finne den implisitte meningen i den filmen.

Jeg vil påstå at det er den eksplisitte (kanskje implisitte) meningen ved filmen. Referensiell mening er, som navnet tilsier, et referatmessig handlinssammendrag. Det egeulf skrev er jo ikke selvsagt i filmen.

Lenke til kommentar

Moralen får karakterene i filmen stå for.

 

Jeg skjønner aldri de som kritiserer en film fordi de ikke liker moralen/holdningene til karakterene i filmen. Det blir som å kritisere Der Untergang grunnet Hitler sine synspunkt. Eller for å ta Hollywood: Kritikk mot at soldater i en Bay film fremmer patriotisme.

 

Det blir så idiotisk. Det finnes soldater som er patriotiske. Skal slike roller ikke bli del i en film og slike karakterer fjernes fordi en eller annen anmelder som misliker patriotisme skal bli mer fornøyd? Eller hva med Chaplin sin The Tramp karakter? Den karens moral er jo å ikke være del av et kor, men heller gjøre noe med det han anser som urettferdighet. Det irriterte kapitalistene og patriotene i USA, men seriøst. Film handler om karakterer og det er greit om alle typer mennesker kan bli portrettert med sin egen moral.

 

I 12 angry men er det jurymedlem nr. 8 sin moral som gjør store deler av filmen og fremmer budskapet om rettssikkerhet og kampen mot forhåndsdømming og fordommer. Filmen ville for ordens skyld ikke vært den samme om det ikke var karakterer i den som fremmet moralen som jurymedlem nr. 8 måtte kjempe mot.

 

Man kan finne moral i alle filmer, det er bare til å se på karakterene. Man kan tolke filmer på mange måter og prøve å analysere hvilket budskap regissøren har prøvd å få frem (om noe klart budskap i det hele tatt). Det er jo noe av det herlige med film :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...