Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Vel, nå synes jeg du trakk litt dårlige sammenligninger. Skuespillere som Merryl Streep og Jodie Foster er jo knallsterke, og mye bedre enn de fleste mannlige skuespillere, egentlig. Men jeg skjønner poenget ditt.

Likevel, det kan ikke kvoteres bare fordi kvinner er sugne skuespillere. Om kvinner er sugne skuespillere, så får det enten bare være sånn at menn har de fleste hovedrollene, eller så får noen hute seg til å trene opp kvinnelige skuespillere, så vi endelig får noen gode, i stedet for å dytte vekk menn fordi feministene skal sin konstante vilje. Med en gang de ikke får viljen sin, begynner de å sutre om at det er "kvinnediskriminerende" osv. Menn kan tydeligvis aldri diskrimineres, de. Feminister skulle blitt trøkket hardt i baken, spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er dyktige ja, men om jeg skulle satt opp en liste over (la oss si) de 50 beste skuespillerne gjennom tidene så ville den bestått av minst 45 menn.

Jeg er ikke interessert i å se filmer hvor damene spiller noe annet enn annenfiolin. La mannfolkene lage film, så kan damene ordne med snacks og drikke på settet. :)

Lenke til kommentar
Ser utrolig bra ut ja, men trailer har en tendens til å lyge dessverre.

7456256[/snapback]

Eksempler?

7456293[/snapback]

Nei altså min personlige erfaringer med trailere rett og slett. Har ingen eksempler i hode dessverre, men det er bare min erfaringer med trailere :)
Lenke til kommentar
Vil vi få flere kvinner i hovedrollene nå?

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/08/485458.html

Er jo voldsomt så diskrimineringskåte man er for tiden da. Er det virkelig et problem for norsk film at det ikke er en jevn fordelt kjønnskvotering blant hovderollene?

7455227[/snapback]

Herregud, som om norsk film ikke suger nok fra før av. Jeg kan komme på 3, kanskje 4 filmer hvor en kvinne har gjort en god hovedrolle.

7455743[/snapback]

Det er da vitterlig ikke kvinners rolleprestasjoner som gjør at norsk film sånn stort sett suger?

Det er mer enn nok menn på alle nivåer i bransjen som ikke nødvendigvis er et pluss for prosjektene de deltar i.

Poenget er vel ikke at vi ikke skal la kvinner komme til - det er bare at kvinner ikke skal komme til fordi de er kvinner, men fordi de har et eventuelt talent!

Men hvorfor skal da de fleste mennene innen norsk film komme til? Igjen, det er relativt mange menn som ikke viser noe åpenbart talent.

Jeg er så enig i det Alexander Eik sier. Det blir for dumt, hele greiene. Kan ikke kvinnene bare holde kjeft og finne på noe bra selv, så kan mennene bruke de de vil i hovedrollene.

1. Innen det det er snakk om her, norsk film med statsstøtte, er det ikke "mennene" som er pengebingen bak, det er det norske folk ved statens støtteordninger, og så vidt jeg vet er det omtrent like mange kvinner som menn i Norge.

2. Det du sier (hvis det er sant) beviser jo nettopp at bransjen er styrt av menn i dag (og at du vil det skal være slik).

De er dyktige ja, men om jeg skulle satt opp en liste over (la oss si) de 50 beste skuespillerne gjennom tidene så ville den bestått av minst 45 menn.

Jeg tror grunnen til dét ikke primært er at kvinner er dårligere skuespillere enn menn, men at det stort sett skrives flatere/dårligere/mindre interessante kvinnelige roller.

I tillegg identifiserer du deg trolig lettere med en mann i de fleste typer filmer og vil derfor rangere en mannlig skuespiller høyere, alt annet like. Det betyr ikke at kvinnelige skuespillere gjør en dårligere rolleprestasjon.

Uten at jeg har alt for nært kjennskap til den norske filmbransjen (film skal være bedre enn "god til å være norsk" for at jeg skal finne den verdt å se, og derfor er norsk film stort sett uinteressant for meg til tross for at jeg har ganske mange venner som jobber med filmproduksjon) er det nærliggende å tro at den (til tross for statlige støtteordninger) ikke er så alt for anderledes enn andre steder, og internasjonalt er det et faktum at bransjen primært styres av (og for) menn på de fleste plan.

Det er også en ganske vanlig observasjon innen film internasjonalt at det er lettere for en mann å få en "god" rolle enn for en kvinne; Er en "god" rolle i utgangspunktet kjønnsnøytral (kjønn ikke viktig for rollen) går den oftest til en mann, større mannlige roller skrives generelt med mer dybde enn "tilsvarende" kvinnelige.

Ellers finner jeg det litt pussig at det ser ut som om ganske mange her argumenterer ganske rabiat mot at "kvinner skal slippe til fordi de er kvinner", for så i neste setning/innlegg argumenterer for at de ikke skal slippe til annet enn som staffasje (noe pent å se på i filmen, eller være go-for på settet) nettopp fordi de er kvinner.

Lenke til kommentar
Det er da vitterlig ikke kvinners rolleprestasjoner som gjør at norsk film sånn stort sett suger?

Det er mer enn nok menn på alle nivåer i bransjen som ikke nødvendigvis er et pluss for prosjektene de deltar i.

Det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at norsk film sliter som det er, uten at tvungen kjønnskvotering skal hjelpe til. De fleste er vel enig i at filmer ikke blir bedre av at regissøren tvinges av studio til å ta avgjørelser?

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Moro jeg fant meg selv i rulleteksten på Clerks 2, godt det var i alfabetisk rekkefølge :!:

Kongefilm for å si det pent...

7457452[/snapback]

Hvem av utgavene gjaldt dette?

7457496[/snapback]

Regner med at det er alle utgavene, jeg har 2D versjonen, det kommer etter rulleteksten og går i et helvetes tempo for å si det pent og det varer i nesten 12 minutter...

Måtte gå bilde for bilde til slutt for å finne meg selv...

Lenke til kommentar
Moro jeg fant meg selv i rulleteksten på Clerks 2, godt det var i alfabetisk rekkefølge :!:

Kongefilm for å si det pent...

7457452[/snapback]

Hvem av utgavene gjaldt dette?

7457496[/snapback]

Regner med at det er alle utgavene, jeg har 2D versjonen, det kommer etter rulleteksten og går i et helvetes tempo for å si det pent og det varer i nesten 12 minutter...

Måtte gå bilde for bilde til slutt for å finne meg selv...

7457543[/snapback]

Har standarutgaven, 1 disc, men fant ikke lista med navn.

Lenke til kommentar
Jeg er så enig i det Alexander Eik sier. Det blir for dumt, hele greiene. Kan ikke kvinnene bare holde kjeft og finne på noe bra selv, så kan mennene bruke de de vil i hovedrollene.

1. Innen det det er snakk om her, norsk film med statsstøtte, er det ikke "mennene" som er pengebingen bak, det er det norske folk ved statens støtteordninger, og så vidt jeg vet er det omtrent like mange kvinner som menn i Norge.

2. Det du sier (hvis det er sant) beviser jo nettopp at bransjen er styrt av menn i dag (og at du vil det skal være slik).

7457084[/snapback]

Grunnen til at bransjen i dag styres av menn, er etter min mening på grunn av manglende kvinnelig kompetanse. Jeg har ingen problemer med at kvinner styrer en fimproduksjon (enten de er i regissørstolen, rollebesetningen eller blant manusforfatterene), så lenge de er de best egnede til jobben.

Hvis pengene fra Filmfondet og Norsk Filminstitutt hadde blitt fordelt 50/50, hadde det vært helt greit for meg, så lenge kvinnene er kompetente nok til å ha jobben, og ikke fordi de har to x-kromosomer.

Lenke til kommentar
Snip...

Har standarutgaven, 1 disc, men fant ikke lista med navn.

7457624[/snapback]

Rart, trodde den skulle være på alle utgavene, men det kan jo hende at de kun lot den være med 2 disk utgaven...

Da tror jeg at jeg skal se den for den andre gangen i dag og tredje gangen på to dager, kommentatorsporene på filmene til Smith er jo til tider like morsome som filmen :)

Lenke til kommentar

Njål;

Det hjelper ikke norsk film om myndighetene går inn og diskriminerer på bakgrunn av kjønn, som kvotering faktisk er. Kvotering er ønske om å oppnå et mål om en minimumrepresentasjon av et kjønn, med diskriminering som virkemiddel.

Er ellers enig i deg med at det er hvordan kvinner skrives inn i historier som er problemet, ikke mangel på gode kvinnelige skuespillere. Et annet problem er at attraktvie kvinner får mer oppmerksomhet enn dyktige kvinner i denne bransjen her.

Det er vanskelig å slå til om man er en stygg dyktig skuespillerinne, det samme går ikke for menn. Selv om det helt klart er en fordel også der med et pent ytre. kvinner må stort sett være attraktive i tillegg til dyktige.

Lenke til kommentar
Hvis pengene fra Filmfondet og Norsk Filminstitutt hadde blitt fordelt 50/50, hadde det vært helt greit for meg, så lenge kvinnene er kompetente nok til å ha jobben, og ikke fordi de har to x-kromosomer.

7457675[/snapback]

Kompetente nok til å ha jobben?

I så fall stiller du etter min mening betraktelig høyere krav til kvinnene enn til mange av mennene som jobber i norsk film. :p

Jeg har ingen tro på at kvinner som jobber med film i Norge i snitt er mindre kompetente enn sine mannlige motparter.

Grunnen til at bransjen i dag styres av menn, er etter min mening på grunn av manglende kvinnelig kompetanse. Jeg har ingen problemer med at kvinner styrer en fimproduksjon (enten de er i regissørstolen, rollebesetningen eller blant manusforfatterene), så lenge de er de best egnede til jobben.

Jeg ser ikke hvorfor de skal måtte være best egnet til jobben.

Er de like godt egnet burde omtrent annenhver posisjon/funksjon gå til kvinne/mann.

Jeg er redd for at det ikke er siuasjonen i dag.

Det var ikke det jeg mente. Det jeg mente var at norsk film sliter som det er, uten at tvungen kjønnskvotering skal hjelpe til. De fleste er vel enig i at filmer ikke blir bedre av at regissøren tvinges av studio til å ta avgjørelser?

Jeg tror ikke større kvinneandel i seg selv vil gjøre at norsk film suger mer (eller mindre).

Og hvis kjønnskvotering (eller trusselen om det) på sikt fører til at bransjen like gjerne velger en kvinne som en mann (og omvendt) når begge er like egnet tror jeg i hvert fall ikke det vil skade norsk film, tvert i mot tror jeg det vil gi flere dyktige folk å velge mellom.

Det hjelper ikke norsk film om myndighetene går inn og diskriminerer på bakgrunn av kjønn, som kvotering faktisk er. Kvotering er ønske om å oppnå et mål om en minimumrepresentasjon av et kjønn, med diskriminering som virkemiddel.

Spørsmålet her er jo da om det foregår diskriminering/bortvelging av kvinner basert på kjønn i dag. Kvotering vil i så fall være å presse bransjen til å bruke en viss prosentandel kvinner for å motvirke dagens diskriminering.

Det ideelle er at det er kompetanse og talent som betyr noe, ikke kjønn.

Kjønnskvotering (og annen positiv diskriminering) er i mine øyne i utgangspunktet en uting, men jeg ser likevel at det kan være et godt midlertidig virkemiddel for å tvinge fram forandringer i hvem man ansetter, både i filmbransjen og andre steder, når dyktige folk velges bort helt eller delvis på grunn av kjønn.

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo da om det foregår diskriminering/bortvelging av kvinner basert på kjønn i dag.

At kvinner muligens blir diskriminert i dag er intet argument for at myndighetene skal diskriminere menn. Det er lite poeng i at myndighetene gjør seg til en del av problemet.

Kvotering vil i så fall være å presse bransjen til å bruke en viss prosentandel kvinner for å motvirke dagens diskriminering.

Kvotering vil være diskriminering påbudt ved lov at landets styrende. Det blir altså lovlig å diskriminere. Snakk om å gå et steg frem og et maratonløp tilbake ;)

Det ideelle er at det er kompetanse og talent som betyr noe, ikke kjønn.

7457988[/snapback]

Det som betyr noe er jo rollene. Skal Varg Veum bli til Vivian Veum fordi man er nødt til å ha inn en kvinne? I det store og hele er det jo her skribentene som blir pålagt å skrive inn flere kvinner i sine historier.

Noe mer latterlig skal man lete lenge etter. Politikere skal ikke diktere hvem som skal være med i historier som folk skriver. Det får være måte på hva politikere skal styre med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...