Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ingenting i mot Michael Bays filmer og må si at jeg liker å se blockbusters med effektsirkus på lik linje med de fleste andre typer filmer.

Jeg har sett Bad Boys, The Rock, Armageddon, The Island og Transformers, og må si jeg likte alle godt, med mulig unntak av sistnevnte, som ble en litt for åpenbar porselensdukke (eller hul julenissesjokolade, for en svindel!) for min del.

9578725[/snapback]

Jeg hater hule julenissesjokolader! :nei:

Lenke til kommentar
Noen som liker Collateral. Herregud for en god film, genialt lagd.

Cruise som bad guy er fantastisk. :)

9579497[/snapback]

Likte den veldig godt helt til

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
han latterlige taxi sjåføren vinner over en trent leiesoldat i duellen i sluttscenen på toget.

Dette ødela veldig mye av helhetsinntrykket hos meg.......

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Noen som liker Collateral. Herregud for en god film, genialt lagd.

Cruise som bad guy er fantastisk. :)

9579497[/snapback]

Likte den veldig godt helt til

han latterlige taxi sjåføren vinner over en trent leiesoldat i duellen i sluttscenen på toget.

Dette ødela veldig mye av helhetsinntrykket hos meg.......

9579516[/snapback]

tror han bomma med vilje
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tror Collateral kunne vært en enda bedre film, hvis "the bad guy" (her Vincent) hadde "vunnet".

9579616[/snapback]

Det tror ikke jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Collateral er fæl, jeg håper den er med i å holde flere filmskapere på filmsiden og ikke ta en David Lynch. Digitalt ser rett og slett ekkelt ut.

9580015[/snapback]

Collateral er ikke heldigital. Dessuten ser den fantastisk ut.

Lenke til kommentar

Det er ikke merkbart i Star Wars, Sin City eller lignende fordi det er en helt annen type film. Tenk deg hvordan Taxi Driver hadde sett ut i digitalt - det hadde vært en katastrofe. Jeg liker en ekte følelse i filmene mine, og hvis jeg merker at det er filmet digitalt (noe jeg merket noen ganger i Bourne Ultimatum og gjennom store deler av Collateral og Miami Vice) så blir det en stygg ikke-film look.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Det er ikke merkbart i Star Wars, Sin City eller lignende fordi det er en helt annen type film. Tenk deg hvordan Taxi Driver hadde sett ut i digitalt - det hadde vært en katastrofe. Jeg liker en ekte følelse i filmene mine, og hvis jeg merker at det er filmet digitalt (noe jeg merket noen ganger i Bourne Ultimatum og gjennom store deler av Collateral og Miami Vice) så blir det en stygg ikke-film look.

9580224[/snapback]

Med nye digitale RED ONE (og de kommende konkurrentene fra bla. Arri), som bla. Steven Soderbergh har sverget til, vil eneste forskjellen fra film være mer detaljer i skyggeområder, større fargepalett, ingen filmgrain og masse tid spart for filmskaperne. Dette har 4 ganger oppløsningen av CineAlta og Viper som ble brukt på Attack of the Clones, Revenge of the Sith, Miami Vice og Collateral og koster en brøkdel. Selv om Spielberg og Jackson ikke er klare for å gi glipp på film helt enda, faller flere og flere filmskapere for det nye mediet.

Hvorfor velger Mann å få det til å se jævligere ut?

9580189[/snapback]

God knows. Men det er noe spesielt og "autentisk" over det også. Uansett har han presset frem masse digitalt støy ved å presse gain-funksjonen på kameraet til maks for å få frem mest mulig detaljer i skyggene. Det ser ikke særlig pent ut.

Mm, kan ikke si jeg helt likte det digitale utseendet til Inland Empire, f.eks. Minner meg kraftig om amatørfilm på DV-kassetter :shrug:

9580243[/snapback]

Vel, det er jo egentlig det den er. Den er skutt på Mini-DV med et flere år gammelt Sony PD-150 (eller hva det heter).

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke lenger kan se forskjellen på film og digitalt så er det ikke et problem, men slik det ser ut nå velger jeg å holde fast til film. Hvis dette Red One-kameraet klarer å eliminere støyet og dokumentarlooken så blir jo det koselig for fremtidige Armageddons, men filmer som Taxi Driver og Fight Club ser bedre ut hvis de er skitne.

Lenke til kommentar

De som har sett kortfilmen Peter Jackson lagde med RED, på diverse prosumer-elektromesser, har i hvertfall sagt at opptakene ser helt ut som film, bare helt uten grain (filmstøy).

Det stemmer også overens med hva Jon Farhat (VFX Supervisor) har å si om RED:

We’re shooting RED side by side film. We scanned the film 4k and took both into the Baselight, compared them and then did a filmout of both. When we screened side by side, we literally could not tell the difference. In fact, most people picked the RED footage as film because of a greater dynamic range in the highlights than in the 5218. We are actually inter-cutting the digital images with film. It’s not enough to say it is the best digital image out there. The RED image looks remarkably better than the filmed images. I thought I would never be able to say that

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...