Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg ser mer potensiale i Macy enn noen andre for tiden, og det kan jeg basere på to roller: The Cooler og Magnolia.

9550289[/snapback]

Potensiale kan være litt sent å satse på når mannen er 56 år. Har sett han så ofte prestere middelmådig og uengasjert, spesielt i tv-filmer/serier. Men noe skjedde med Fargo, han har vist hva han kan og han er den perfekte inkarnasjonen på hverdagsmannen. Men det er også problemet hans, han sliter med typecastingen og entrer den siste akten i karrieren, så det er lite tid å gjøre noe med det. Det kan se ut som han har nådd toppen av potensialet sitt og jeg har vansker for å se at han kan gi oss noe nytt og eksemplarisk i de 10-20 årene han har igjen som skuespiller. Det blir vel mye det samme gamle.

Men jeg håper jo virkelig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kveld så jeg den franske tegnefilmen Persepolis på kino. Min første tanke etter at filmen var ferdig var - hvorfor har vi ikke flere slike filmer?

Det snedige var at ingen i salen reiste seg brått med en gang Credits kom dalende ned på lerretet, tydelig at alle måtte bruke litt tid på å reflektere på det de nettopp hadde sett. Ikke det at det var stappfult i salen, da. Salen var fra før knætte liten til å være for en film med SÅ god omtale, og som hadde premiere dagen før. Var kanskje meg pluss venn, og 10 andre i salen. Litt skuffende nesten, selv om jeg ikke våget anta noe annet på forhånd.

Persepolis engasjerte, inspirerte, berørte, forbløffet, og ga rom til ettertanke. Det var en rolig, nytelig og lett fordøyelig film, gitt at innholdet var såpass voldsomt. Filmen var til tider ganske bittersøt, trist og søt på samme tid. En måtte bare le av den sjarmerende hovedpersoninnen Marjane, men alt som lå bak det brede gliset var litt vanskelig å svelge.

Tegnestilen var bare å beundre. Det eneste som var litt dumt med filmen var at tekstingen ble ganske utydelig å se når det var hvit bakgrunn, noe det var over halvparten av tiden. De snakker selvfølgelig fransk på filmen, så det ble litt vanskelig å forstå hva som ble sagt til tider under filme, tross at jeg lærer fransk på skolen. Kanskje var det bare jeg som strevde med mine +1 nærsynte øyne, blir sikkert litt lettere å betrakte et par meter forran ens egen TV-skjerm, med lesebriller inntakt; altså så skal den kjøpes som DVD til den tid kommer. Persepolis er blitt en av mine favorittfilmer.

Håper noen av dere også har eller har tenkt å se denne filmen. Tekstingen er et lite dilemma, men det plaget meg ikke SÅ mye egentlig; bildene snakket som oftest for seg selv. Uansett så var filmen VEL verdt å se, sier jeg som drar alt for sjelden på kino.

Jeg vil anbefale å lese litt om styredømmet i Iran før et eventuelt kinobesøk. Iran har en ganske røff og vinglete moderne historie, noe komplisert og vanseklig å sette seg inn i (1970 til nåtid, cirka). Er selv glad jeg så en liten dokumentar om dette emnet før filmen.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
I alle dager, hadde ikke fått med meg at det kom en nyinnspilling av Sleuth i år.

[...]

9520871[/snapback]

Kolossalt synd at originalen er rimelig umulig å skaffe på DVD for tiden. Rettigheter, schmettigheter... Kan fly flint av slikt, føler jeg.

--

Og sånn cirkus apropos det: Fikk endelig sett Den enfaldige mördaren i natt (takk, Doc'), og bevares for en film. Higer etter et innkjøp av denne òg, men plages av tvangen til å få med tre andre (middelmådige, etter rykte) filmer på slep.

--

Jaja, får pleie helgas søvnproblemer med litt mer film nuh. For tur står Underground. Jabadabadoo!

:ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Da er det ikke lenge til Stardust er å finne på kinoen. De Niro som "flygende" pirat, det var ikke akkurat lett å forutse ^^

Filmen er jo full av stjerner (ordspill) og den ser jo rimelig bra ut. Skikkelig eventyraktig.

9554475[/snapback]

Den har fått gode karakterer på IMDb og dessuten er det eks-Ritchie-produsent Matthew Vaughn som står bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...