Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Og jeg som trodde jeg var smart da jeg kjøpte fra UK for tre-fire år siden :roll:

Kan jo vurdere å kjøpe norsk utgave, må bare se på prisen først. Takk for opplysningen! :)

9515962[/snapback]

Du kan jo ikke sitte med en uferdig film i hylla. Det er jo blasfemi (med mindre det er snakk om Metropolis, det får heller gå at vi aldri får sett det fulle verket. Desverre)

Indiana Jones er jo filmer som er obligatorisk i min hylle i hvert fall.

Ellers, for å gå over til noe litt annet, HGW XX/7 er en som føres opp på min liste over beste helter fra filmverden. Magisk.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satt og loka på IMDB, i mangel på bedre ting å gjøre. Da så jeg at Titanic har spilt inn 1,8 mrd dollar på verdensbasis, noe jeg synes er mildt sagt sjokkerende. Det er skremmende mye penger for èn film :p

9516453[/snapback]

Den er nærmest i en særklasse (men distansen nedover er ikke så stor om man tilpasser "kronekursen". Da er den vel ikke på topp engang, muligens.)

Er litt vanskelig å finne tall som er tilpasset for hele verden. Men i USA er det Gone With the Wind som topper, med Titanic først på 6. plass.

http://www.boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm

Titanic tjente på "word of mouth" (godt rykte), i tillegg så tiltalte den alle grupper (gamle, unge, kvinner, menn) og hadde enorme tilfeller av mennesker som så den igjen og igjen på kino.

Nå for tiden er det oppfølgere som gjør det stort, er nærmest blitt en gylden regel (se på POTC, Spider-Man osv). The Dark Knight vil tjene inn mer enn Batman Begins osv. Transformers er den største kommersielle suksessen de siste årene. Ikke bare var den "billig", men den har tatt inn mer enn noen annen film, sett bort fra oppfølgere, siden Spider-Man (men summen er uansett langt unna Titanic).

Edit: Kvinner er nøkkelen for å nå til topps. Bemerkelsesverdig nok viste det seg at eldre kvinner(!) likte Transformers, samt foreldre og barn.

Lenke til kommentar

Takk. Det var et nyttig sted. Var markedsføringsbudsjettet til filmen kun 20 millioner dollar? Tror de må ha miksa og triksa litt med numrene der, ja ;)

9517053[/snapback]

Det spørs. Det er vel få filmer som har fått mer gratis omtale enn den filmen der? Alle var jo klar over filmen og ville vært klar over filmen selv uten et fnugg av reklame.

Titanic var jo mitt barndoms mysterium, det var nesten helt surrealistisk når båten ble funnet (husker godt Donald Duck pocket o.l. som tok for seg at de fant båten osv). Og jeg var vel kun 6 år eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Serenity for noen uker sida utelukkende på impuls siden den var billig og hadde god rating på imdb. Begynte å se 10min, og ble veldig skeptisk om det var noe for meg. Hovedsaklig pga jeg var redd for å ikke bli engasjert i historien. Tar jeg feil om jeg mener at filmen er en del av en serie film/tv-serie? I såfall, bør jeg se det andre først?

Lenke til kommentar

Jeg så filmen først og serien etterpå. Funket helt fint. Men det er vel muligens best å se serien først ja, for å bli kjent med karakterene (for dette bruker ikke filmen noe tid på).

Dette er en film/serie som ikke bør sees alene, men helst med noen kompiser som liker litt "tom" underholdning.

Serenity-serien gjorde halve besetningen hektet når vi var ute og seilte, til den andre halvdelen av besetningen sin frustrasjon. Men så er det kun et dusin episoder (serien ble kansellert av "those capitalist swine"), så man overlevde nok. Men det var merkelig nok maskinistene som hatet den mest.

Den andre halvdelen av besetningen hevnet seg med å se Kill Bill i slow-motion ti ganger i døgnet.

Lenke til kommentar

Her er en liste med de 100 beste nålevende skuespillerne, med rangering av deres beste roller:

http://www.freewebs.com/top100actors/index.htm

Veldig interessant artikkel/nettside, den beste rangeringen av skuespillere jeg har sett hittil.

Listen for de som ikke vil lese begrunnelser:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Robert De Niro

2. Al Pacino

3. Jack Nicholson

4. Paul Newman

5. Robert Duvall

6. Gene Hackman

7. Dustin Hoffman

8. Michael Caine

9. Meryl Streep

10. Liv Ullmann

11. Harrison Ford

12. Johnny Depp

13. Cate Blanchett

14. Deborah Kerr

15. Tom Hanks

16. Julianne Moore

17. Emma Thompson

18. Peter O'Toole

19. Olivia de Havilland

20. Kevin Spacey

21. Kate Winslet

22. Shirley MacLaine

23. Morgan Freeman

24. Sidney Poitier

25. Kirk Douglas

26. Albert Finney

27. Diane Keaton

28. Max von Sydow

29. Judi Dench

30. Billy Bob Thornton

31. Frances McDormand

32. Anthony Hopkins

33. Clint Eastwood

34. Ellen Burstyn

35. Philip Seymour Hoffman

36. Edward Norton

37. Ian McKellen

38. Karl Malden

39. Angela Lansbury

40. Jean Simmons

41. Daniel Day-Lewis

42. Leonardo DiCaprio

43. Chris Cooper

44. Russell Crowe

45. Samuel L. Jackson

46. John Hurt

47. Denzel Washington

48. Sissy Spaceck

49. James Earl Jones

50. Sean Penn

51. Ed Harris

52. Julie Christie

53. Tom Cruise

54. Brad Pitt

55. Ralph Fiennes

56. Robin Williams

57. Sean Connery

58. Juliette Binoche

59. Maggie Smith

60. Faye Dunaway

61. Ian Holm

62. Ben Kingsley

63. Sigourney Weaver

64. Uma Thurman

65. Don Cheadle

66. Tim Robbins

67. Benicio Del Toro

68. Nicole Kidman

69. Laura Linney

70. Alan Arkin

71. Vanessa Redgrave

72. Jeff Bridges

73. Joan Fontaine

74. Helen Mirren

75. Woody Allen

76. Emily Watson

77. Jodie Foster

78. David Strathairn

79. Renee Zellweger

80. Jane Fonda

81. Bill Murray

82. Harvey Keitel

83. Charlton Heston

84. Dennis Hopper

85. Jon Voight

86. Laurence Fishburne

87. Judy Davis

88. Tom Courtenay

89. Bob Hoskins

90. Helena Bonham Carter

91. Gerard Depardieu

92. Liam Neeson

93. Willem Dafoe

94. Isabelle Adjani

95. William H. Macy

96. Gena Rowlands

97. Elizabeth Taylor

98. Jennifer Jones

99. William Hurt

100. Susan Sarandon

EDIT: Personlig ville jeg hatt Jack Nicholson på 1., Al Pacino på 2. og Robert De Niro på 3.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Robin Williams kom langt nede. Dette her viser jo bare hvor genial den mannen er, strengt talt burde de ikke gi han noe manus men bare la han holde på og improvisere:

GEAdMPdJdBY

Jeg vil ha Jack Nicholson og Tom Hanks høyere. Ser ikke Jim Carrey på listen, så fysj. Og hvor i all verden er Mel Gibson og Bruce Willis???? Og Travolta?

Enten har de dødd i løpet av kvelden eller så har noen hacket seg inn og endret på listen.

Men det er vel muligens for mainstream til å komme med.

Lenke til kommentar
Her er en liste med de 100 beste nålevende skuespillerne, med rangering av deres beste roller:

Snip...

EDIT: Personlig ville jeg hatt Jack Nicholson på 1., Al Pacino på 2. og Robert De Niro på 3.

9517305[/snapback]

1. Pacino

2. De Niro

3. Nicholson...

Skuffende langt nede Denzel Washington kom :hmm:

Lenke til kommentar

Guy Pearce har vel kun hatt to-tre kjente roller? Skandale at multitalentet Bale er utelatt, tross alt beste skuespiller av sin generasjon. Pacino er hakket mer legende enn De Niro og skulle sett bi-rolle-folk som Hofman, Macy og Hurt lengre opp. Og hvor faen er Willis og Carrey?

Nei, man kan aldri bli enige om noen lister, så blir nyttesløst å diskutere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...