Döden Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Filmen er selvstendig ja. Den er likevel også en del av Leones "trilogi" om amerikansk historie; Once Upon a Time in the West, A Fistful of Dynamite og Once Upon a Time in America. 9485742[/snapback] Duck, you sucker! Apropos: En haug av Leones filmer blir vist på Cinematéket (Trondheim) fremover, inkludert overnevnte titler. For fullt program; klikk. A-kort er kjøpt, og brukt flittig. Twin Peaks: FWWM og Eraserhead i kveld! Forstyrrelse ohoj! Det blir flott. Grindhouse- og noir-kveldene på Rosendal var krem, flere som dro nytte av disse oppsetningene? 9486051[/snapback] Takk for tipset, Za. Fikk nok ikke sett Lynch på Cinematéket, gitt. Hadde vært koselig med et gjensyn med Eraserhead nå som jeg har sett Twin Peaks ørten ganger. Det har fått meg til å like... eller kanskje elske Lynch. Rosendal? Nein. Fortell mer. Nå ble jeg nysgjerrig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Ble faktisk kvalm når jeg så Judgment at Nuremberg. Hadde jeg spist frokost før jeg så den ville den nok kommet opp igjen. Jeg hadde visse fordommer mot en film som er en fiksjon, med utgangspunkt i rettssakene etter 2.verdenskrig. Jeg foretrekker i utgangspunktet at slike filmer baserer mer på aktuelle hendelser (Patton o.l). Men det er ikke relevant for denne filmen. Budskapet, kontrastene, dillemmaene og skuespillet gjør dette til et mesterverk. Blottet for propaganda og politisk korrekthet så blir man introdusert for realiteten som menneskeheten ble utsatt for, paradoksalt nok gjennom denne fiksjonelle filmen. Det rører med så mye følelser at jeg rett og slett er sliten, var ikke helt forberedt på dette her. Den bringer frem samme følelse som etter Schindlers List og Requiem for a Dream. Nesten som jeg er litt skuffet over at ingen i denne tråden har anbefalt den eller nevnt den. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 I dag fikk jeg The Treasure of the Sierra Madre i posten, og kjøpte The Pursuit of Happiness (hvorfor har de skrevet det feil i tittelen) og Shooter (tittelen minner meg om han typen i Happy Gilmore). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 og kjøpte The Pursuit of Happiness (hvorfor har de skrevet det feil i tittelen) 9492955[/snapback] Det er du som har skrevet feil tittel, ikke de (Det er gjort bevisst av dem). Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Ja, men det er irriterende. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Du får nå i hvert fall kose deg med Bogart. "All over Hollywood, they are continually advising me 'Oh, you mustn't say that. That will get you in a lot of trouble' when I remark that some picture or writer or director or producer is no good. I don't get it. If he isn't any good, why can't you say so? If more people would mention it, pretty soon it might start having some effect." Det er vanskelig å like Bogarts karakterer, jeg finner de lite sjarmerende. Men man kan ikke annet enn å like slike uttalelser som dette, som han kom med. Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Gleder meg litt til Shooter også, har selv veldig mye kostymedrama og sovjetisk sci-fi osv. i det siste, blir greit med en actionfilm også. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 og kjøpte The Pursuit of Happiness (hvorfor har de skrevet det feil i tittelen) 9492955[/snapback] Det er du som har skrevet feil tittel, ikke de (Det er gjort bevisst av dem). 9493050[/snapback] Han må nesten se filmen for å forstå det Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Er det en type som heter Happy eller noe? Nå ble jeg nysgjerrig. Trodde tittelen kom fra en del av den amerikanske grunnloven jeg? Med skrivefeil. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Hvordan kan det egentlig ha seg at Jim Carrey ikke engang har blitt nominert til Oscar? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Hvordan kan det egentlig ha seg at Jim Carrey ikke engang har blitt nominert til Oscar? 9493488[/snapback] Det bare er slik. Det kommer an på hvem som nominerer, og han har vel ikke vært i så mange store filmer (ikke drep meg om jeg tryner her altså... ) Endret 14. september 2007 av IQ Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Tror det kanskje er fordi komedie ikke pleier å få skuespillernominasjoner (ikke den typen han pleier å lage i allfall), og at han ikke har fått etablert seg som dramaskuespiller enda. Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Det folk ser i Jim Carrey er vel for det meste et gummi-fjes, noe jeg ikke tror holder til en Oscar. Selv syns jeg karen er hysterisk morsom Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Tror det kanskje er fordi komedie ikke pleier å få skuespillernominasjoner (ikke den typen han pleier å lage i allfall), og at han ikke har fått etablert seg som dramaskuespiller enda. 9493523[/snapback] Han har etablert seg godt som dramaskuespiller med filmene Eternal Sunshine of the Spotless Mind og The Truman Show. Begge filmene burde gitt han en nominasjon. Han er muligens den største stjernen til den yngre generasjon filmseere og det er ikke bare grunnet hans fantastiske komiske roller. De klarte å gi han en Raspberry nominasjon (værste nye filmstjerne), noe som var skammelig. Er det forakten for MTV-generasjonens valg av preferanser som ødelegger for han? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Han er muligens den største stjernen til den yngre generasjon filmseere 9493613[/snapback] Men det er vel bare gamlinger som bestemmer hvem som får Oscar? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jim Carrey blir ikke verdsatt godt nok, tror de fleste forbinder han kun med Ace Ventura-filmene. Noe som er litt trist, med tanke på de gode rollene han har spilt(selvom han har spilt i mest komedier). Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Men det er vel bare gamlinger som bestemmer hvem som får Oscar? 9493642[/snapback] Kan vel trøst seg med at det vel egentlig ikke er en eneste en (i hvert fall etter 1950) som fysisk får en Oscar. Den avtalen man må inngå for å motta den betyr jo i praksis at man ikke eier statuetten. Merkverdig nok. Edit: Det er for ordens skyld skuespillerandelen av de nærmere 6000 som stemmer frem skuespillere som blir nominert (de består vel av rundt 1400 skuespillere, eller noe i den dur). I runde to av nominasjonen stemmer alle medlemmene. Endret 14. september 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Jim Carrey vil nok få en Oscar etterhvert. Akkurat nå er de opptatte av å gi Oscars til legendene som akademiet i sin tid overså. Noen mente det var trist at Scorsese ikke fikk den før TD, personlig synes jeg det er mer flaut fra akademiets side at de ikke så ham for hva han var i hans storhetstid og ventet til nå med å gi den. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 (endret) Jim Carrey vil nok få en Oscar etterhvert. Akkurat nå er de opptatte av å gi Oscars til legendene som akademiet i sin tid overså. Noen mente det var trist at Scorsese ikke fikk den før TD, personlig synes jeg det er mer flaut fra akademiets side at de ikke så ham for hva han var i hans storhetstid og ventet til nå med å gi den. 9493866[/snapback] Er vel mer aktuelt at han får Oscar på samme grunnlag som Bob Hope fikk sine (æresoscars). Man får ikke Oscar for å spille komedie med mindre man heter Jack Nicholson. Det er vel en ganske gylden regel, med få unntak. Edit: De så nå hva Scorsese var, han ble jo nominert. Det er jo noen tusen som stemmer frem vinnerne, så det skal litt til for å samkjøre en "sympatiOscar". Endret 14. september 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Han skulle ha vunnet for åpningsscenen i Raging Bull alene. Scorsese altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå