Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Gi en god beng i læreren og skriv to oppgaver du. Et særemne for din egen del og et som du gir til han. Eller enda bedre, gi han begge to.

Da får du enda mer kunnskap, læreren din får sikkert mer kunnskap og du får virkelig vist din brennende lidenskap for film.

Det er selvfølgelig avhengig av at du har tid til det :)

9487632[/snapback]

Ville du personlig gjort det? Idéen er god, men ca. ugjennomførbar.

Personlig skal jeg skrive om Tarantino. :)

Er nordmenn bønder og idioter? - På nettprat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville du personlig gjort det? Idéen er god, men ca. ugjennomførbar.

Personlig skal jeg skrive om Tarantino. :)

9487754[/snapback]

Jeg har personlig gjort det. Men det var innen litteratur og ikke film. Men andre ting måtte selvfølgelig ofres.

Men når man har en interesse og ønsker å lære om noe så blir det så dumt å la vær bare fordi læreren ønsker noe annet. Det virker for meg som om Xtra virkelig har lyst til å skrive om en regissør. Så hvorfor ikke? Om han ikke har tid nå, så kanskje senere? Om læreren ikke er interessert, så send den gjerne til meg. Jeg vil gjerne lære mer.

Ikke la lærere drepe lidenskap og interesser. Det skjer alt for ofte. Men det største hinderet er selvfølgelig at det kun er 24 timer i døgnet. Som alltid.

Lenke til kommentar
Det største hinderet er vel egentlig læreplanen. Men så vidt jeg har forstått åpner den nye reformen for litt mer, blant annet oversatt litteratur.

9487816[/snapback]

Stemmer. Klassen min er den eneste som får lov til å skrive om film, da læreren er litt mer åpen for neste års læreplan.

Lenke til kommentar
Ser ut som jeg får bruk for cuns "mise-en-scène"-snakk og lignende, gitt. :wee:

9487466[/snapback]

Det er som oftest da man får bruk for det, ja. ^^

Jeg så forresten Misery i dag, en film jeg neppe hadde sett om de ikke viste den i timen. Den ser mye eldre ut enn den er, jeg trodde den var fra tidlig 80-tallet, men filmen er knallgod. Dirty birdy.

Lenke til kommentar

Takk for støtten, men da vi skal ploge i nynorsk (gjøre oss ferdig med nynorsk i løpet av 1. semester), blir det en del innleveringer og eksamen i sidemål, pluss annet av prøver og slikt, og da blir det ikke særemne x2.

Jeg har lyst til å lære mer om de store regissørene, men det får da bli et selvstudium ved en annen anledning. ;)

Stardust ser rimelig interessant ut, rt.com og på imdb.com.

Lenke til kommentar
Det eringen utopi da det finnes mange filmer der ute hvor de som har gitt pengene ikke har blandet seg inn i det kreative. Problemet med staten er at de er satt til å lage samfunnets lover og regler. De skal ikke bruke felleskassen til å bruke kultur til å forme folkets meninger. Det åpner kun for indoktrinering av samfunnets borgere.

Se på Chaplin. Det var ikke Hollywood som skremte han ut av USA, men politikere. Se på Paul Newman og hva han anser som sin største triumf.

Så se på de siste kulturministerne vi har hatt. Giske og Haugland. De har nå midlene til å forme kulturen til å representere hva de selv ønsker. Man får ikke bredde ut av slikt. Det blir ikke bredde om jeg eksempelvis kun er for den kulturen jeg selv ønsker. Jeg ønsker bredde og jeg ønsker at verdens kreative sjeler kan få utfolde seg uten statlig innblanding. :)

9486725[/snapback]

Jeg forstår frykten for statlig innblanding, men kan som sagt ikke se problemet i praksis. Hvor mye politikk er innblandet i f.eks. Uno? Saken med Chaplin var en stygg en. HUAC bidro til å endre Hollywood for godt (mange vil si til det bedre, de gikk tross alt fra total kontroll til mer markedsorientert). Se på Iran, der staten visstnok har full kontroll. Allikevel blir det lagd filmer som kritikerne og filmviterne blir meget begeistret av. Å arbeide innenfor rammer er ikke alltid nødvendigvis negativt, men jeg forstår som sagt problemet.

Har sett Inland Empire i dag. Aner ikke hva man skal si om en sånn film, men den hjalp antakelig ikke på å bli friskere (jeg er småsjuk).

Lenke til kommentar
Jeg forstår frykten for statlig innblanding, men kan som sagt ikke se problemet i praksis.

I praksis er den der allerede. I praksis får VG momsfritak, men ikke Se&Hør (seriøst, noen som ser forskjellen på de to?). I praksis får dans momsfritak, men ikke stripping. I praksis får en regissør som skildrer kjærlighet støtte, men ikke en som skildrer sex. I praksis er det nå aktuelt å kvotere inn kvinner i hovedrollene, gudene vite hvilken andre forslag de vil fremme?

Du er en kunstner. Du ønsker å være en regissør. Hva om du vil lage en La Haine type film, men budskapet du ønsker å fremme er så politisk ukorrekt og kanskje så sjokkerende at du bare kan glemme å få støtte fra staten?

Staten har brukt pengeboken til å påvirke og tvinge kulturpersonligheter siden tidenes morgen, spør de fire store (synd de er død), spør Hamsun (ikke så synd han er død) og håp at du selv ikke kommer i en posisjon at du ønsker å lage en film som er politisk ukorrekt (spør Rocco, han lever (dessverre?)).

Historien forteller oss en ting og det er at staten vil benytte kulturen til å forme budskap de selv ønsker, enten bevisst eller ubevisst. De får muligheten til dette ved å gjøre kunstnere økonomisk avhengig av dem. Det er så mye lettere enn å begynne å forby ting. Du blir avhengig av statens støtte og historien kan vitne om at du vil ha en stor risiko for at du må tilpasse din kreativitet til det staten og kommunen ønsker. Det er det som er skremmende med at de som er satt til å lage landets lover og regler skal få muligheten til å indirekte endre dine og andre sine verk.

Det hele går tilbake på følgende sitat, fra staten selv:

Mediene avgjør ikke bare hva vi ser av verden, men langt på vei også hvordan vi ser den. Idégrunnlag, bruk av ulike begreper, presentasjon og ikke minst utvalg av informasjon er med på å avgjøre hvordan verden blir oppfattet. Mediene spiller også en viktig rolle i utvikling og formidling av sosiale verdier.

Det er viktig at vi på ingen måte gir staten mulighet til å kunne få kontroll over akkurat dette. Jeg frykter staten mer enn folk som Murdoch, fordi privatpersoner ikke lager landets lover og regler, men myndighetene gjør det.

I USA finner vi jo det værste av begge sorter. Kulturpersonligheter som blir politisk forfulgt (Chaplin og Newman, som nevnt) og kulturpersonligheter som blir instruert av kapitalister med dollartegn i øynene (Singer og Sean Connery er vel eksempler på akkurat dette, var vel derfor sistnevnte fikk nok av Hollywood).

Jeg er fullstendig klar over at jeg er for en politikk på området som vil gjøre meg enda fattigere når jeg tar ungene mine med på kino, da de som er interessert i film selv må ta det meste av regningen. Jeg kan, med denne politikken, sikkert selv bare glemme å tro at jeg noensinne kan livnære meg av min lidenskap. Men det er den beste måten å sikre kunstnerisk integritet og ikke minst ytringsfrihet. Så slipper kunstnere å bli redskapen til politikere. Det er ille nok når de blir redskapen til rikinger.

Kunst bør heve seg over politikk. :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår frykten, som sagt, men som vi alle også har forstått, er jeg uenig :wee:

Wam & Vennerød fikk jo støtte av staten selv om de lagde filmer som var kritiske til "sosialdemokratihelvetet!!". Jeg nevner nok en gang Iran, som er et vidunderlig eksempel.

For min del er det ikke så farlig hvem som støtter, så lenge det faktisk blir lagd noe. Vi lever i et såpass åpent samfunn at det ikke er noe problem her (heller ikke i USA, det er så mange flotte eksempler på indiefilmer osv der). Det er til og med interessant å se på nazistiske propagandafilmer på skolen. Noen av dem er groteske, men de av f.eks. Riefenstahl inneholder mye god stil og form.

Et av mine sentrale prinsipper er å gjøre mitt beste, uansett hvilke grusomme rammer som måtte omringe meg. Jeg er ikke likegyldig til politikk, men er i hvert fall innstilt på å gjøre det beste ut av det, mens jeg eventuelt jobber for å bedre situasjonen på et annet plan :p

Lenke til kommentar
Det er til og med interessant å se på nazistiske propagandafilmer på skolen. Noen av dem er groteske, men de av f.eks. Riefenstahl inneholder mye god stil og form.

9488335[/snapback]

Du bør se på disneyfilm fra krigen. Det var ikke bare tyskerne som hadde propaganda. Det er et skummelt apparat når staten setter i gang for å forme publikums oppfatning av virkeligheten.

Og nå fikk jeg lyst til å se Good Morning, Vietnam igjen :wee:

Lenke til kommentar

The Usual Suspects skal sees totalt uten forventninger, hvis ikke så driver man å leter etter alt som kan være et hint til "den fantastiske twisten på slutten".

Hvordan visste dere at twisten skulle bli slik?

Det er relativt synlig når det gjenstår rundt 10-15 minutter, men ikke helt fra starten. (mener jeg)

9477366[/snapback]

Det følger oppskriften. Det bare sa "klikk" og konturene av det hele (og spesielt hvem) ble ganske så klare etterhvert. Selv tittelen på filmen er et forsøk på å villede og ikke noe nytt for alle som har lest (og sett) store krimgåter av de store mesterne.

Om man liker The Usual Suspects så kommer man til å elske Witness of the Prosecution. Der er ikke bare historien bedre, men selv Spacey blir overgått av den fenomenale prestasjonen til Charles Laughton. I filmens siste minutter vil man verdsette mer enn bare hans prestasjon også. En film med mer sjarm og mindre "rullebånd" enn The Usual Suspects. I tillegg var Wilder en bedre regissør enn Singer (men sistnevnte er jo fortsatt ung og viser potensiale).

Krim vil jeg alltid foretrekke i bokformat, men enkelte ganger så makter film å komme med noen perler.

Den gangen jeg virkelig ble lurt trill rundt var i The Sixth Sence (selv om det ikke akkurat er krim det vel satses på der?). Satt gjennom hele filmen og irriterte meg over at jeg merket noe, men ikke klarte å sette fingeren på det. Madammen ble selvfølgelig ikke lurt (hun leser jo tre krimbøker i uken, så hun er ekspert til å avsløre slikt), men personlig så ble jeg litt paff på slutten. The Prestige var en film som hadde mer enn en twist, så når jeg satt og godtet meg over troen på at jeg tok den ene twisten tidlig i filmen, så kom den med nok en twist. Slikt liker jeg.

Og når jeg først snakker om The Prestige, er det virkelig det som tryllekunstnerne strebet etter, som er en kunstners motivasjon? Prestisjen og mottagelsen (hans bitterhet over å måtte stå under scenen og ikke kunne motta applausen var jo et viktig moment)?

Lenke til kommentar
Det er til og med interessant å se på nazistiske propagandafilmer på skolen. Noen av dem er groteske, men de av f.eks. Riefenstahl inneholder mye god stil og form.

9488335[/snapback]

Du bør se på disneyfilm fra krigen. Det var ikke bare tyskerne som hadde propaganda. Det er et skummelt apparat når staten setter i gang for å forme publikums oppfatning av virkeligheten.

Og nå fikk jeg lyst til å se Good Morning, Vietnam igjen :wee:

9488397[/snapback]

18-disney-derfeuhrer-inside.jpg

:!:

Kom forresten over det bildet her. Gjentar Disney seg? :wee:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
disney.jpg
Lenke til kommentar
disney.jpg

9488780[/snapback]

Wow, det var veldig likt! Jeg har hørt at man kan brukte bakgrunner om og om igjen, kanskje de har gjort noe av det samme, bare brukt hele bilder også malt dem litt om igjen med digitale virkemidler? Det er litt morsomt at de lar det gå noen tiår mellom hver gang de bruker noe på nytt da. :D

Lenke til kommentar
disney.jpg

9488780[/snapback]

Wow, det var veldig likt! Jeg har hørt at man kan brukte bakgrunner om og om igjen, kanskje de har gjort noe av det samme, bare brukt hele bilder også malt dem litt om igjen med digitale virkemidler? Det er litt morsomt at de lar det gå noen tiår mellom hver gang de bruker noe på nytt da. :D

9488806[/snapback]

Ja, er utrolig stilig hvis de faktisk gjør det med vilje :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...