Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Passion har en del gode øyeblikk, filmatisk sett. Historien lider av at mangel på karakteroppbygging og en antagelse fra første øyeblikk om at Jesus er good guy. Slike shortcuts liker jeg ikke, selv om det er snakk om verdens mest kjente fiktive menneske. Som en ren filmatisering av akkurat den bibelhendelsen, derimot, så er den ikke så gale.

9415976[/snapback]

Vi får kalle en spade for en spade...

Filmen er til tider bra laget den, trenger ikke å være relgiøs for å synes filmen er bra. Eventyr for de voksne...

9415990[/snapback]

Rart at folk tror på Sokrates og Platon og en del ting som skjedde før kristus, men et like godt dokumentert tilfelle av en mann som kanskje eller kanskje ikke var overdrevet blir plutselig fiktivt? Man trenger ikke tro på Jesus som frelser for å tenke seg til at han sannsynligvis eksisterte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rart at folk tror på Sokrates og Platon.

9416021[/snapback]

Det eneste disse gutta er beskylt for er vel å være et par hakk smartere en resten av sine medmennesker på samme tid...

Når det kommer til Jesus så snakker vi om en mann som tydligvis skal ha gått på vannet, gjort om vann til vin osv... Så jeg velger å kalle mannen for en fiktiv karakter, beskrevet av en forfatter/historie forteller som har tatt seg et glass vin eller to for mye mens han skrev/fortalte historie videre.

Lenke til kommentar
Rart at folk tror på Sokrates og Platon.

9416021[/snapback]

Det eneste disse gutta er beskylt for er vel å være et par hakk smartere en resten av sine medmennesker på samme tid...

Når det kommer til Jesus så snakker vi om en mann som tydligvis skal ha gått på vannet, gjort om vann til vin osv... Så jeg velger å kalle mannen for en fiktiv karakter, beskrevet av en forfatter/historie forteller som har tatt seg et glass vin eller to for mye mens han skrev/fortalte historie videre.

9416063[/snapback]

Husk nå at Bibelen er jo historier fortalt fra munn til munn da. Du utvider alltid historien litt hver gang du forteller den på nytt. Ikke sant, de fleste går fra å si at torsken var 50 gram stor til 1,5 kg ;)

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om Jesus, men det er faktisk vitenskaplig bevist at han eksisterte, om ikke som Guds sønn, så var han vaffal en fyr i Israel rundt år 0. Og ville ting som at han gikk på vannet o.l. stemmer jo selvfølgelig ikke, men ikke glem at Jesus selv fortalte masse billedhistorier fulle av symbolisme, man skal ikke se bort ifra at mange av skildringene i bibelen er nettopp dette (også var det jo også mange ville heltehistorier ute og gikk på den tiden også, mange her hjemme også. F.eks var visstnok Olav den hellige så hardbarka at han tok seg en joggetur på årene (mens skipet seilte) mens han var ute på sjøen). Dessverre er det mange som tar bibelen helt bokstavlig, og derfor er det jo endel skumle religiøse fanatikere ute og går. Blant annet så jeg et program om en religiøs kult i Sørstatene som trodde at Djevelen faktisk bodde en meter under bakken, og derfor gravde derfor ikke brønner o.l.

Ang. Blood Diamond:

Syns ikke det var så dumt jeg heller. Han kunne fått en mye mer forutsigbar skjebne.

9414864[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

HÆ? Jeg synes absolutt dette var den mest forutsigbare. Den usympatiske egoisten som gradvis glir over til og bli en kjernekar å topper det hele med den ultimate usjølviske handling.

9414968[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg satt jo ikke akkurat og måpte da det skjedde, men jeg forventa en litt annen slutt. Men er helt enig i det du sier forøvrig.

Ser ut til at NRK3 kjører sterkt på filmer. Snatch idag (Mandag], Heat på ons, Boogie Nights på fredagen, ikke verst :)

9415080[/snapback]

Forbannet, jeg kjøpte Boogie Nights i dag.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Man kan si hva man vil om Jesus, men det er faktisk vitenskaplig bevist at han eksisterte [...]

9418135[/snapback]

Dette blir off-topic i en filmdiskusjon, men man kan aldri bevise noe vitenskapelig. Det man driver med i vitenskap er å motbevise teorier. Så lenge en teori ikke har blitt motbevist, er det den som er gjeldende.

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper#P...ophy_of_Science

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Søren ta NRK.

Vi som har kabel-tv fra Canal Digital får ikke den... men hva vil NRK3 fokusere på? Mer film og serier?

9418534[/snapback]

Vi har (digitalt)kabeltv fra CanalDigital. Vi fikk brev i posten om at kanalene snart ville bli tilgjengelige. Når jeg kommer hjem fra trening vil NRK3 være på plass.

Lenke til kommentar
Søren ta NRK.

Vi som har kabel-tv fra Canal Digital får ikke den... men hva vil NRK3 fokusere på? Mer film og serier?

9418534[/snapback]

uhm... kabel fra canal digital? hvis du tenker på sånn med en dekoder så har du nok det, du må bare tune den inn, det finner du ut her HER .

:)

The Mist traileren var rå. :ohmy:

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg:

• Manhattan
    Sunshine
    Solyaris
    The Proposition
    Yojimbo
    Once Upon A Time in America
    Infernal Affairs
    For A Few Dollars More
    Little Miss Sunshine
    Cool Hand Luke
    True Romance
    Oldboy
    Annie Hall
    Hot Fuzz

Også kommer Ladri di Biciclette og Stalker i posten snart.

Hvilken synes dere jeg burde se først? Den eneste jeg har sett av dem er Sunshine.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Hmm... da så. Får vel nevne det til faderen.

Kunne gjerne tenkt meg en kanal med mye film, da jeg har aldri hatt Canal+ film kanalene ;)

Noen som har en link til de ekstra kanalene man får ved å oppgradere til en digital dekoder? (fant det ikke på canaldigital.no)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
I dag fikk jeg:

• Manhattan
    Sunshine
    Solyaris
    The Proposition
    Yojimbo
    Once Upon A Time in America
    Infernal Affairs
    For A Few Dollars More
    Little Miss Sunshine
    Cool Hand Luke
    True Romance
    Oldboy
    Annie Hall
    Hot Fuzz

Også kommer Ladri di Biciclette og Stalker i posten snart.

Hvilken synes dere jeg burde se først? Den eneste jeg har sett av dem er Sunshine.

9418693[/snapback]

True Romance er best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er resten av Kevin Smith filmene annerledes fra Clerks? (I) Kan ikke si jeg likte Clerks noe særlig, selv om han fikk mye gjort med et minimalt budsjett.

(5/10)

9419045[/snapback]

Det kommer litt an på hva du ikke likte. Alle ViewAskew-filmene har (nesten) samme særpreg og mange av karakterene går igjen. Mallrats, Chasing Amy og Clerks 2 er de beste (ved siden av Clerks, selvsagt).

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg likte Clerks noe særlig, selv om han fikk mye gjort med et minimalt budsjett.

(5/10)

What!

Cat Admiring Bitter Customer: Cute cat. What's his name?

Randal Graves: Annoying customer.

Cat Admiring Bitter Customer: [grabs pack of cigarettes] Fuckin' dickhead.

Jay: I feel good today, Silent Bob, we're gonna make some money, then you know what we're going to do? We're gonna go to that party, and we're gonna get some pussy, and I'm gonna fuck this bitch, and fuck this bitch, I'll fuck ANYTHING THAT MOVES! What the fuck you lookin at, I'll kick yo fuckin ass! Shit yeah. Doesn't that fucker owe me 10 bucks? You know, fuckin tonight, we're gonna rip off that fucker's head, and take out his fuckin' SOUL. Hey, what's up baby, what's up, sluts?

Dante Hicks: I'm not even supposed to be here today!

Randal Graves: This job would be great if it wasn't for the fucking customers.

Jay: Yeah, Silent Bob, your a rude motherfucker, you know that? But you're cute has hell. I could go down on you, suck you, line up three other guys and make like a circus seal.

[Jay makes a rude head gesture and car horn honks]

Jay: Ewww, you fucking faggot, I HATE guys. I LOVE WOMEN!

Veronica Loughran: Hi, Randal.

Randal Graves: Thirty-seven?

Dante Hicks: Shut up!

Etc, etc, etc, etc

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...