Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Så nettop Shaun of the Dead, liker vanligvis ikke zombie-filmer, men denne var virkelig god :thumbup: (Liker slike parodier :p)

9400222[/snapback]

Ja denne er fantastisk. :lol: Skal det ikke komme ut en oppfølger etterhvert? Eller roter jeg? Mener å huske å ha sett det en plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Masterstudiet i filmvitenskap er særlig egnet for deg som sikter deg inn mot en akademisk karriere eller mot undervisningssektoren (medier og kommunikasjon).

Andre karrieremuligheter er filmarkiv, filmjournalistikk og filmformidling (kino, filmbyråer etc), og annet kulturarbeid.

Det er dette som står om jobbmuligheter på ntnu.no/ vaffal.

Noen som vet om noen flere, evt. mer konkrete yrker som man kan få med denne utdannelsen?

9400003[/snapback]

Da spørs det om det ikke er noe for meg. Tror ikke lærer er et yrke for meg.

Kanskje det kan være noe jeg kan ta som privatist en gang i fremtiden.

Men har tenkt en del på hva som skjer etter videregående (selv om jeg har 2 år igjen). Hvis det ikke blir studier blir det mest sannsynlig folkehøyskole eller noe sånt. Og da tenkte jeg på noe med film siden broren til en kamerat av meg gikk på en slik skole i Drammens området tror jeg. Tror skolen het Danvik.

Så lurte jeg på om det er noen her inne som vet om flere slike skoler? Gjerne noen i Trondheim området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

9400272[/snapback]

Ta en bachelorgrad som privatist? Jaha..

Lenke til kommentar

Det virker som et studie med praksis innenfor film kan være noe for deg? Filmskolen i Lillehammer kan jo være et alternativ, kanskje? Men der er det antakelig uhyre vanskelig å komme inn. Det finnes andre skoler rettet mot praksis rundt omkring i landet, men det har jeg ikke ork til å søke etter nå.

Lenke til kommentar

9400272[/snapback]

Ta en bachelorgrad som privatist? Jaha..

9400307[/snapback]

Ehh...

Er ikke så dreven på det feltet så er helt sikkert bare tull det jeg skrev.

Cun:

Er ikke akkurat ute etter et studie der jeg studerer for å bli noe innen film. Men på en måte et lite friår som jeg kan tenke meg litt om hvis jeg ikke bestemmer meg før jeg er ferdig på videregående. Og da tenker jeg en folkehøyskole som har litt fokus på film eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Det virker som et studie med praksis innenfor film kan være noe for deg? Filmskolen i Lillehammer kan jo være et alternativ, kanskje? Men der er det antakelig uhyre vanskelig å komme inn. Det finnes andre skoler rettet mot praksis rundt omkring i landet, men det har jeg ikke ork til å søke etter nå.

9400318[/snapback]

Det er en vurderingskommisjon som står for opptaket til skolen, og de ser først og fremst etter motivasjon, du må "ville" film, og så praksis/erfaring med filmproduksjon. Det er opptaksprøver og personlige intervjuer. De fleste studentene her er rundt 26-27 år, de har annen høyere utdanning før de søker hit. Flere har gått andre filmskoler, en god del har gått på The European Film College i Ebeltoft, Danmark. Her er det et internasjonalt miljø, og de opparbeider deg et nettverk som kan være viktig. Her får du bred erfaring med alle sider ved filmproduksjon. Ellers har ganske mange studenter her gått på Nordland kunst- og filmskole i Kabelvåg. Se nettsidene for disse skolene www.efc.dk og www.kunstfilm.no

Neste opptak er februar 2009.

Lykke til!

Lenke til kommentar

9400318[/snapback]

Hvis jeg husker riktig, tar de inn 6 regissører hvert 2. år. I tillegg er man på langt nær garantert jobb eller suksess ved å eksaminere derfra, og må som andre sier ha gode referanser/"reel"/motivasjon. Volda og København var vel skolene nordmenn dro til før Lillehammer kom på banen, de eksisterer fortsatt.

Lenke til kommentar
Noen her som har sjekket ut traileren til Beowulf ? Syns den nesten ser litt CG ut, tilogmed på skuespillerne.. Men ser fremdeles veldig spennende ut :D

9401381[/snapback]

Sakset fra wiki;

The film is an adaptation of the Anglo-Saxon epic poem Beowulf and was made using a special technique of digitally enhanced live action.

Fra en annen side;

But what’s got everyone excited is not the CGI but Angelina Jolie’s steamy scene in the movie where she steps out of water completely nude and full-frontal.

While the boobs here really are partly computer effects in play - the entire look was modelled with real actors performing the sequences.

Så spørsmålet blir vel ja, det er modellert etter henne.'

Førøvrig tror jeg Beowulf kan bli bra :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Da har jeg endelig sett Se7en. Fantastisk god film, en av de beste jeg har sett!

Anbefales til alle her som ikke har sett den.

9401792[/snapback]

Så den i kveld. Seriøst, jeg grein på slutten! Pleier aldri å gråte av slike filmer, men denne tok knekken på meg. Filmen befinner seg på topp 20 her, og Morgan Freeman er best!

Lenke til kommentar
Da har jeg endelig sett Se7en. Fantastisk god film, en av de beste jeg har sett!

9401792[/snapback]

Tror stort sett det var kun deg igjen som ikke har sett den :)

9402602[/snapback]

Ja.

Er litt treg når det kommer til å se skikkelig gode filmer. Grunnen er vell at når jeg oppdager noen må jeg skaffe de på DVD får å få sett de. Da tar det litt lengre tid. :)

Lenke til kommentar

9401792[/snapback]

Tror stort sett det var kun deg igjen som ikke har sett den :)

9402602[/snapback]

Jeg har heller ikke sett den, men den ligger her hjemme i DVD-hylla til pappa. :p

Lenke til kommentar

9401792[/snapback]

Så den på skolen forleden.

9402194[/snapback]

På skolen?!

Tror ikke lærerene våre hadde turt å vist den... De turte så vidt å vise Pianisten, og de gikk 4-5 jenter ut av rommet halvveis i filmen. :ermm:

Lenke til kommentar

Så også Se7en på skolen en gang i tida, etter en hard avstemning hvor de sutrete Snatch og Pulp Fiction-folka til slutt tapte.

Oh, savner de dagene, selv om film egentlig er dritt å se på skolen. Hadde en tidligere filmanmelder som lærer så fyren fyrte opp film annehver uke, selv om de ikke hadde noen verdens ting med pensum å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...