Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Tenkte at det kunne være interessant å vise en liste over hvilke filmer vi skal se i FILM2001 - Film og fortolkning i høst:


  •  
  • Paradise Now (Hany Abu-Assad 2005)
     
  • Jordbærstedet (Ingmar Bergman 1957)
     
  • Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry 2004)
     
  • Raiders of the Lost Ark (Steven Spielberg 1981)
     
  • The Man Who Knew Too Much (Alfred Hitchcock 1956)
     
  • The Shining (Stanley Kubrick 1980)
     
  • Alien (Ridley Scott 1979)
     
  • The Texas Chainsaw Massacre (Tobe Hooper 1974)
     
  • Seven (David Fincher 1995)
     
  • Den Brysomme Mannen (Jens Lien 2006)
     
  • Sleepy Hollow (Tim Burton 1999)
     
  • Big Fish (Tim Burton 2003)
     
  • THX-1138 (George Lucas 1970)
     
  • Lady In The Water (M. Night Shyamalan 2006)
     

Vi så den uthevede filmen i dag. Mange spennende filmer i vente :)

9398675[/snapback]

Av de har jeg sett Sleepy Hollow, Raiders of The Lost Ark, Seven og The Shining :)

 

Sleepy Hollow var... sær, ikke verdens beste film. Men det er jo Tim Burtons da :)

 

The Texas Chainsaw Massacre, er den bedre en remaken? Ikke filmatisk sett, men mer grøsset og skrekken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte at det kunne være interessant å vise en liste over hvilke filmer vi skal se i FILM2001 - Film og fortolkning i høst:

*znip*

 

Hvordan var Smultronstället? (Jordbærstedet)

 

Vurderer å ha Bergman som særemne, men er filmene hans veldig vanskelig å forstå? Bør du ha en del forkunnskaper om film for å være i stand til å analysere filmene på en verdig måte?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Var jo faktisk ganske mye "normal" film der, hadde faktisk forventet meg litt mer sære små franske filmer som det lukter hvit-løk og gammel ost av. Er som du sier mye moro i vente der.

9399060[/snapback]

Ja, tenke seg til! Det må ha skjedd en glipp et eller annet sted. Jeg trodde filmvitenskap skulle utdanne folk til å bli snørrhovne besserwissere som utelukkende ser på svart-hvitfilm fra før 1960.

 

Neida, tenkte faktisk det samme selv, om at det var overraskende mange "normale" filmer (mainstream, kanskje?) på pensum i år. Der hvor tidligere emner har tatt for seg historie og eksempler på ulike stiler til forskjellige tider (derav nødvendigheten av å ha med obskure filmer fra andre tids- og stilepoker), går Film og fortolkning (eller Fiksjonsfilm og Film og følelser, kjært barn har mange navn) ut på forholdet mellom seer og film: Altså med fokus rettet mot følelser. Kognitiv filmteori kalles det på fagspråket, og er den teorien som er dominerende innen filmvitenskap i dag. Det er faktisk ganske spennende (har f.eks. en hel pensumbok dedikert til skrekkfilm). Én ting kan vi alle være enige om: Film er ph-fett :cool:

 

Ser de har dratt inn Lady in the Water for å vise hvordan det ikke skal gjøres også...

9399060[/snapback]

Er ikke sikkert vi får sett den, dessverre. Emnet skal visstnok vare én uke mindre enn i fjor :shrug:

 

Hvordan var Smultronstället? (Jordbærstedet)

 

Vurderer å ha Bergman som særemne, men er filmene hans veldig vanskelig å forstå? Bør du ha en del forkunnskaper om film for å være i stand til å analysere filmene på en verdig måte?

9399082[/snapback]

Smultronstället var en god film, men en smule kryptisk. Hvis jeg tenker mer over den, kommer jeg sikkert til å forstå mer av tema og budskap. Men det orker jeg ikke nå. Jeg har bare sett to Bergman-filmer (den andre er Det Sjunde Innseglet (den er liksom det mest typiske å se av ham, tydeligvis)), og begge har vært rimelig tunge og kryptiske.

 

Det er alltid greit med (for)kunnskaper om film når man skal analysere dem, for da kan man lettere finne eksempler og bevis til grunnene man bygger opp tesen sin med. Analyse av film er et av de viktigste temaene vi lærer om i filmvitenskap (du kan lese litt mer om det her) og det er slettes ikke lett eller selvsagt. På VGS-nivå stiller de sikkert ikke så strenge krav til analysen uansett (og du har vel analyser av norskdikt osv friskt i minne ennå, forhåpentligvis? Det har nemlig ikke jeg :whistle:)). Det er med andre ord bare å forsøke å analysere Bergman-filmer. Det er den beste læremåten.

Lenke til kommentar

Nei, de krever nok ikke at analysen skal være "top notch", men jeg tenkte det er greit å kunne litt basics på forhånd.

 

Forøvrig enig med de andre at de fleste filmene der var rimelig "mainstream".

 

Smultronstället og Paradise Now er nok unntakene.

Lenke til kommentar
cun: Det ser ut som fjoråret handlet om viktige, gode, historiske filmer, mens det nå handler om de mest underholdende - i ihvertfall til en viss grad.

9399801[/snapback]

Mm. Det handler om filmer som gir oss mest mulig følelser: Spenning, skrekk, romantikk, sentimentalitet, glede etc :)

 

Gleder meg til neste fredag, da blir det Eternal Sunshine of the Spotless Mind <3

Lenke til kommentar
cun: Det ser ut som fjoråret handlet om viktige, gode, historiske filmer, mens det nå handler om de mest underholdende - i ihvertfall til en viss grad.

9399801[/snapback]

Mm. Det handler om filmer som gir oss mest mulig følelser: Spenning, skrekk, romantikk, sentimentalitet, glede etc :)

 

Gleder meg til neste fredag, da blir det Eternal Sunshine of the Spotless Mind <3

9399817[/snapback]

 

Bortsett fra å se film. Hva gjør man ellers på filmvitenskap?

Har tenkt litt på å muligens søke på det etter videregående, men vet ikke hva jeg kan bruke det til senere.

Lenke til kommentar

Lurer også på hva man skal bruke all denne kunnskapen til..filmanmelder?

Det er litt som at jeg kan alt om vintage synther, men kan ikke bruke det til noe som helst annet enn hobbyen min (vintage synther).

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Bortsett fra å se film. Hva gjør man ellers på filmvitenskap?

Har tenkt litt på å muligens søke på det etter videregående, men vet ikke hva jeg kan bruke det til senere.

9399873[/snapback]

 

Leste du innlegget jeg lenket til tidligere? Her

 

Vi er på forelesninger hvor de forteller om filmhistorie, teorier osv. Så leser vi om det samme. Tilskuerposisjoner, hva er film?, maskuline fremstillinger i film, montasjebevegelsen i Sovjetunionen på 20-tallet, økonomiske mekanismer i Hollywood, dokumentar og fremstilling av virkelighet, klippemetoder og -stiler, hvordan man kan føle noe for noe man veit ikke er ekte osv. Dette er bare noen av emnene og problemstillingene man får servert og må jobbe med kritisk og analytisk :)

 

Lurer også på hva man skal bruke all denne kunnskapen til..filmanmelder?

Det er litt som at jeg kan alt om vintage synther, men kan ikke bruke det til noe som helst annet enn hobbyen min (vintage synther).

9399897[/snapback]

Nå kan vel også du innrømme at film er hakket mer generelt og anvendelig i forskjellige situasjoner enn en vintagesynthesizer?

Endret av cun
Lenke til kommentar
cun: Det ser ut som fjoråret handlet om viktige, gode, historiske filmer, mens det nå handler om de mest underholdende - i ihvertfall til en viss grad.

9399801[/snapback]

Mm. Det handler om filmer som gir oss mest mulig følelser: Spenning, skrekk, romantikk, sentimentalitet, glede etc :)

 

Gleder meg til neste fredag, da blir det Eternal Sunshine of the Spotless Mind <3

9399817[/snapback]

 

Si fra hvordan den var da. :)

Lenke til kommentar

Jojo, men altså, jeg ser ikke hva slags utbytte du har av denne filmvitenskapen annet enn å briefe med til kompiser. Og attpåtil betale titalls tusen for det? Hvilke jobber får man etter endt studie? Hva tjener man på å bli dritflink i å analysere Bergman-filmer til døde?

Lenke til kommentar

På Facebooks gruppe for filmvitenskap har et par stykker skrevet om hvilke jobber de har fått:

 

Har jobbet siden jeg var ferdig på master som timelærer på HiL på film og fjernsynsfag. Går nå inn i 100% stilling som Høyskolelektor fram til jul.

 

og

 

Jobber nå med filmdistribusjon i Filmoptimistene og med booking for Kosmorama Trondheim Internasjonale filmfestival. Men det skal legges til at jeg også har en jobb ved siden av som personalkonsulent. Jeg synes det er veldig gledelig å se at av de jeg gikk sammen med er en god del i en eller annen film/kultur relatert stilling.

 

Og som athorb skrev:

 

Masterstudiet i filmvitenskap er særlig egnet for deg som sikter deg inn mot en akademisk karriere eller mot undervisningssektoren (medier og kommunikasjon).

 

Andre karrieremuligheter er filmarkiv, filmjournalistikk og filmformidling (kino, filmbyråer etc), og annet kulturarbeid.

 

Det er dette som står om jobbmuligheter på ntnu.no/ vaffal.

Noen som vet om noen flere, evt. mer konkrete yrker som man kan få med denne utdannelsen?

9400003[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke dette som sarkastisk eller noe altså, cun. Jeg er bare interessert, håper du skjønner det :)

 

Jeg kan alt mulig om vintagesynther ja, men det er gratis tilegnet info (hvis man ser bort fra at jeg har brukt 70-80000 på synther da). Jeg kunne sikkert blitt en fin kurator på en synth museum, eller selger i en musikkforretning. Men det har ingenting med yrket mitt å gjøre sånn ellers.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Nå er jo dette en utdannelse på et høyere nivå. Det er ikke helt rettferdig å sammenlikne det med hobbyinteresser. Etter en bachelorgrad i filmvitenskap kan man gå videre på minst tre andre mastergrader som har direkte tilknytning til studiet. Disse dreier seg som regel om kultur, forskning og formidling. Selv er jeg mest interessert i sistnevnte. Kunne godt tenke meg å drive med filmformidling av noe slag. Skal ærlig talt innrømme at jeg ikke har noen langsiktig plan med å gå på filmvitenskap. For alt jeg veit kan jeg stå fullstendig arbeidsløs om tre år. Men jeg følger heller det jeg er interessert i på et høyere nivå enn å jobbe i kassa på Rimi resten av livet :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men jeg følger heller det jeg er interessert i på et høyere nivå enn å jobbe i kassa på Rimi resten av livet :cool:

9400203[/snapback]

 

Nå kan du jo ende opp som Rimi-ansatt som følge av at du følger din lidenskap, men nonetheless så er jeg fullstendig enig :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...