Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Men, Dotten. Du gav den jo bare 5/10, hvorfor all skryten først nå?

Jeg har vært Transformers-nerd helt siden jeg var liten (får skylde på venners storebrødre da jeg egentlig er et par år for ung), men ble en smule skuffet av filmen. Det var sååå nesten, men så klarte Bay/manusforfatterne å ødelegge mye av opplevelsen ved å legge inn et par helt ubrukelige scener/kommentarer.

9149380[/snapback]

Det var tegnefilmen ;)

En film som kun var brukt for å kvitte seg med de etablerte karakterene for å gjøre plass til nye (for å selge nye leker). Elsket tegnefilmen som liten pjokk, men nå er den ikke lenger det samme. Desverre. Men jeg har da fortsatt minnene fra den gang so long long ago ^^

Nettopp sett siste film av Bay som jeg ikke hadde sett, The Island. En god film, som bare gjorde meg mer imponert av Bay, men også enda mer forelsket i to av favorittskuespillerne mine; Djimon Hounsou og Sean Bean.

Sistnevnte var en av de desidert beste i prestasjoner når det kom til LOTR. Synd vi ikke fikk sett mer til han. David Wenham (Faramir) imponerte også i LOTR. To skuespillere som jeg syntes kom litt i skyggen av hovedpersonene. Faramir og Boromir var to av de mest interessante karakterene i det eventyret og langt mer interessang og spennende enn Frodo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg skulle likt å sett hva Tolkien-fanatikerne rundt i verden hadde sagt hvis de viste mere av Faramir og Boromir enn Frodo og Sam :p Tror ikke Peter Jackson hadde levd nå, for å si det slik.

"Hey, disse to karene, de er for lite med i boka, la oss gi dem..EN ROMANSE. Boromir kan bli forelsket i..Arwen. Ja! Da får vi et sjalusidrama mellom Aragorn og Boromir. Myyye bedre historie enn Tolkien sin! Mere Hollywood, lizzm! Også kan Faramir få følelser for Gollum! JAAAArallralleralle"

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Hehe, jeg skulle likt å sett hva Tolkien-fanatikerne rundt i verden hadde sagt hvis de viste mere av Faramir og Boromir enn Frodo og Sam :p Tror ikke Peter Jackson hadde levd nå, for å si det slik.

"Hey, disse to karene, de er for lite med i boka, la oss gi dem..EN ROMANSE. Boromir kan bli forelsket i..Arwen. Ja! Da får vi et sjalusidrama mellom Aragorn og Boromir. Myyye bedre historie enn Tolkien sin! Mere Hollywood, lizzm! Også kan Faramir få følelser for Gollum! JAAAArallralleralle"

9150660[/snapback]

Nå var de nå mye mer med i boken da. Langt mer. Forholdet mellom brødrene, de "indre demonene" i begge, den ene seiret over dem, den andre feilet. Faramir er en av de største heltene i hele boken, sammen med Sam.

Faramir ble jo også involvert i en romanse i boken (hintes kjapt til i filmen).

Som fan av boken savnet jeg mer av Faramir. Han og Sam er to av de virkelige heltene i historien, men det kommer ikke så klart frem i filmen.

Lenke til kommentar

Hehe ja det var derfor jeg nevnte romanse ;) Har lest boken noen ganger jeg og ser du.

Har en utgave der alle 3 bøkene er i en stor innbundet hardcover m/ masse appendixes på slutten.

De kunne sikkert laget alle filmene 3 timer lengre og fortsatt ikke fått med alle detaljene. Tom Bombadil f.eks.

Kom til å tenke på Bram Stoker's Dracula (F.F. Coppola).

Der har Coppola bare lagt inn et helt NYTT subplot der Dracula og Mina blir forelsket og danser sammen og masse tull og vas i London, før Jonathan kommer tilbake fra Transylvania, som ikke nevnes med et ord i boka. For han syns visst ikke den orginale historien var bra nok for Hollywood. Men det er fortsatt den eneste Dracula-filmen som følger plottet i boka noenlunde korrekt. Bare litt nytt "fyllstoff".

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

The Island er grei nok. Begynner relativt bra, men blir bare verre og verre.

Men dessverre er det ganske ille når alt som er interessant med filmen er kopiert rett fra en annen film (utenom Scarlett Johansson da).

Som om ikke den latterlige produktplaseringen er ille nok.

Lenke til kommentar
Som om ikke den latterlige produktplaseringen er ille nok.

9150878[/snapback]

Strengt talt så bør filmer som satser på realisme (generelt sett, snakker ikke om The Island) bedrive langt mer produktplassering. Spesielt reklame. I The Island smilte jeg godt når den store MSN logoen viste seg på "informasjonssentralen". Normalt i en slik film ville slikt ikke vært der, men alle som beveger seg rundt i den virkelige verden vet at slike logoer ser man alle steder. Telenor sin logo er eksempelvis å spore på "internettsentraler" i Bergen by.

Så lenge det er litt logikk bak, så er det greit nok. Værre blir det i en serie som Smallville, hvor en "fattig" student får råd til splitter ny bil hver sesong. Bilen er selvfølgelig produktplassert.

Men stort sett skjønner jeg ikke hvorfor dette irriterer. Produktplasseringen i The Island syntes jeg ikke slo Transformers (men sistnevnte har jeg sett flere ganger, så lettere å få med seg). Transformerende X-Box, Mountain Dew og Nokia slår det meste. :green:

I kveld skal jeg se Cliffhanger. God 90-talls action som det er noen år siden jeg har sett nå.

Lenke til kommentar
Strengt talt så bør filmer som satser på realisme (generelt sett, snakker ikke om The Island) bedrive langt mer produktplassering. Spesielt reklame. I The Island smilte jeg godt når den store MSN logoen viste seg på "informasjonssentralen". Normalt i en slik film ville slikt ikke vært der, men alle som beveger seg rundt i den virkelige verden vet at slike logoer ser man alle steder. Telenor sin logo er eksempelvis å spore på "internettsentraler" i Bergen by.

9152550[/snapback]

Jeg skjønner hvis dette ikke plager folk. For min del gir det bare filmen en fryktelig cheesy følelse.

Men å ha det der for å skape realisme er et fryktelig argument. Man trenger ikke mye tankekraft for å lage en falsk reklame.

Det verste eksempelet på produktplassering jeg har sett, er forresten når Will SMith får joggeskoene sine i 'I, Robot'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...