Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Har nok vært en del diskusjon om dette ett par ganger, men hva syntes dere om transformers? Den ble for det meste slaktet av avisene :cry: , selv om jeg digget den. synes liksom ikke den må bli slakta bare fordi at sjølve hovedhistorien ikke er så veldig god.

Om zombiefilmer, jeg synes det er helt greit. Så den totalt urealistiske land of the dead (det var den der de gikk over vannet ikke sant?), men den var grei nok. Resident evil er det vel mange som digga også <3 Eneste er vel at slike filmer ofte slutter med at bare en overlever, eller at en fyr forråder resten av gjengen. Og så er det ofte typisk på personen hvem som dør først.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På en annen side er vel ikke de i 28 Days/ Weeks Later zombier?

9142950[/snapback]

De er infisert av et virus som gjør dem til noe som kan defineres som "levende døde", altså zombier.

9143050[/snapback]

Men de spiser ikke mennesker, noe zombier har en lei tendens til å gjøre. De er strengtatt heller ikke døde, men infisert av ett virus, som du sier. Så "tradisjonelle" zombier er de ihvertfall ikke. Heller en merkelig avart som liker å løpe mye og fort.

Lenke til kommentar
Har nok vært en del diskusjon om dette ett par ganger, men hva syntes dere om transformers? Den ble for det meste slaktet av avisene  :cry: , selv om jeg digget den. synes liksom ikke den må bli slakta bare fordi at sjølve hovedhistorien ikke er så veldig god.

9143165[/snapback]

Jeg syns effektene i den var ekstremt gode, det skal filmen ha skryt for. Som profesjonelle filmer flest, var det ikke mye å utsette på produksjonskvaliteten, men filmer er mer enn bare ren stil. For at filmer skal fungere best for meg, må formen på dem være designet sånn at mentale brikker i hodet mitt blir satt på riktig plass, så det føles bra. Transformers er som en hul porselensdukke. Den er fin å se på, men så fort du begynner å leke litt med den går den i stykker. Filmen har absolutt ingen god form og det er trist.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig og ikke minst tidkrevende å sette fingeren på hva som er galt med formen i en film på en tilfredsstillende måte. Jeg kan uansett nevne at ingenting ved filmen føltes nytt eller forfriskende på noen som helst måte (med et heftig unntak i effektene). Historien og måten å fortelle historien på er oppbrukt og brukes kun som togskinner for effekttoget. Filmen ga meg ingen åpenbaringer om verden, annet enn at dataanimasjonen var jævlig bra (effektene igjen). Snart kommer vel Dotten og sier at filmen er lagd for pur moro og at jeg ikke skal se så alvorlig på den. Greit det, men filmen hadde strengt talt fungert bedre hvis mentale brikker hadde blitt veiledet bedre. F.eks å bruke antydninger og narrative virkemidler på en måte som lurer seeren eller får ham til å tenke litt selv.

Lenke til kommentar

Ah, jaja, har ikke sett så veldig mange filmer så disney-hollywood slutten og sånn er ikke oppbrukt for meg ennå XD

Uansett, siden jeg er innpå det, hva synes dere om harry potter filmen? Jeg har lest boka, men du må huske ganske mye for å forstå alt. Man blir liksom kasta inn og ut av scener og får ikke med seg/glemmer viktige elementer siden alt går så fort. Tross alt måtte de forme en 900siders bok om til en film.

Endret av gormers
Lenke til kommentar
Uansett, siden jeg er innpå det, hva synes dere om harry potter filmen? Jeg har lest boka, men du må huske ganske mye for å forstå alt. Man blir liksom kasta inn og ut av scener og får ikke med seg/glemmer viktige elementer siden alt går så fort. Tross alt måtte de forme en 900siders bok om til en film.

9143297[/snapback]

Jeg syns den var bra. Fikk tårer i øynene opptil flere ganger. Jeg har ikke lest boka eller noen av bøkene, for den saks skyld, men føler at jeg fikk med meg det mest vesentlige allikevel. Det viktigste i historien er vel tatt med i filmen, selv om smådetaljer antakelig er endret. Det er godt forståelig at endringer av smådetaljer irriterer de som har lest og forelsket seg i bøkene, men det gjør ikke noe for oss andre uinnvidde.

Har nettopp sett A Clockworks Orange. Og det var en del ting på slutten jeg ikke skjønte helt. Noen som kan forklare meg litt kort hva som skjedde helt tilslutt?

9143316[/snapback]

Frisk opp minnet mitt (i spoilertags), det er lenge siden jeg så den filmen. Altså, forklar meg det overfladiske som skjedde.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes den var bra jeg og, men det var vel det at jeg viste alt som kom til å skje som gjorde at jeg ikke ble så fanget i filmen. Likevel syntes jeg at det som var tatt med, og endret på gjorde seg godt, og filmen var bra ellers. Kameratene mine likte den ikke da >_<. De synes fortsatt at spider man 3 er en av de beste noensinne XD

Lenke til kommentar
Frisk opp minnet mitt (i spoilertags), det er lenge siden jeg så den filmen. Altså, forklar meg det overfladiske som skjedde.

9143340[/snapback]

Obs! Inneholder spoiler om filmen A Clockworks Orange

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Etter at Alex kastet seg ut av vinduet for å ta selvmord og havner på sykehus så begynner det å bli litt diffust for meg. Sykepleieren som viser han de bildene. Hvorfor gjør hun det og hva har det med at han skal bli frisk? Og når direktøren kommer på besøk til han helt tilslutt. Hvilke personer er det han mener er en fare mot han, og hvilken avtale er det han inngår med Alex?
Lenke til kommentar
Jeg trenger litt hjelp her, så nemlig akkurat "If..." (1968), og jeg prøver og jeg har skjønt såpass mye at dette er en ganske "billedlig"/metaforfylt film. Det jeg derimot har problemer med er å forstå hva likheten mellom scenene i svart-hvitt. Hvorfor er akkurat disse scenene i andre farger enn andre? Jeg finner på en måte ingen fellesnevner :hmm:

9142953[/snapback]

Tror de måtte ty til svart-hvitt fordi de ikke hadde råd til fargefilm. Så det er nok ingen metaforer involvert. ;)

Lenke til kommentar
Hah. My Name is Bruce har kommet seg inn på top 250 :wee:

http://imdb.com/title/tt0489235/

9144009[/snapback]

Et lite spørsmål.

Hvor ofte oppdateres twofifty.org?

Har sett flere filmer kommet seg inn på top 250, men jeg finner ikke de på twofifty.org :hmm:

9144134[/snapback]

Akkurat når det passer webmaster. Som regel må man vente noen måneder mellom hver gang han orker å oppdatere. Skikkelig latterlig.

Lenke til kommentar
Hah. My Name is Bruce har kommet seg inn på top 250 :wee:

http://imdb.com/title/tt0489235/

9144009[/snapback]

Wow... Jeg har alltid visst at jeg kommer til å elske den filmen, men jeg trodde ikke den noen gang ville oppnå en slik status. :dontgetit:

Bare 2k stemmer så langt da. Kanskje den synker etter hvert.

EDIT: Ojoj, her var en ny westernfilm jeg ikke har fått med meg før, 3:10 to Yuma.

Regissert av James Mangold (Identity, Walk The Line, Cop Land og Girl Interupted), og Stuart Beattie - som skrev Pirates-trilogien - står bak manuset. I rollelisten Christian Bale, Russel Crowe og Peter Fonda. Virker spennende. :yes:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Tror de måtte ty til svart-hvitt fordi de ikke hadde råd til fargefilm. Så det er nok ingen metaforer involvert. ;)

9144375[/snapback]

Jøss, i følge imdb var det visst akkurat slik det henger sammen. Hvis det derimot hadde vært snakk om symbolikk, hadde nok ikke svaret ligget på trivia på imdb. Forsåvidt så funket bruken av svarthvitt utmerket til hva de prøvde på; å forvirre ;)

So they decided to shoot those scenes in monochrome, and, when he saw the dailies, Anderson liked the way that it "broke up the surface of the film", and decided to insert other monochrome scenes more or less at random, to help disorient the viewer as the film slipped from realism to fantasy.
Lenke til kommentar
Obs! Inneholder spoiler om filmen A Clockworks Orange

Etter at Alex kastet seg ut av vinduet for å ta selvmord og havner på sykehus så begynner det å bli litt diffust for meg. Sykepleieren som viser han de bildene. Hvorfor gjør hun det og hva har det med at han skal bli frisk? Og når direktøren kommer på besøk til han helt tilslutt. Hvilke personer er det han mener er en fare mot han, og hvilken avtale er det han inngår med Alex?

9143710[/snapback]

"Psykologens" funksjon er å vise at Alex kan tenke "slemme" ting uten at behandlingen han fikk gir ham traumer lengre. Hva "frisk" betyr i denne filmen betyr så mangt.

"Direktøren" representerer regjeringen som forfatteren prøvde å styrte med det iscenesatte selvmordet til Alex. Han prøver å gjøre det beste ut av situasjonen for sin egen del, nå som han ser at Ludovico-behandlingen var et alvorlig feilgrep, og viser gavmildhet og velvilje overfor Alex. Pressen fokuserer på dette, og "glemmer" at de egentlig burde kritisert ham (regjeringen) for å ha startet eksperimentet i første omgang. Han feier også det politiske budskapet til forfatteren under teppet, og avviser hele opptrinnet som en "terroristhandling". Selvfølgelig for å styrke sin egen posisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...