Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (På 4.9.2024 den 7:19 PM):

Jeg forstår som sagt mekanismen bak når folk føler de får filmen sin ødelagt, jeg foreslår bare at man kan isolere filmen man liker fra de andre, og føler ikke jeg har mer å si om det.
Du må gjerne ignorere mitt råd slik jeg ignorerer filmer dersom de oppleves som ødeleggende for tidligere filmer jeg likte.

GoT er vell et prakteksempel på dette, er den desidert beste serien jeg har sett, selv om jeg synes slutten var elendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har vært med på disse "hemmelige" billett-slippene hos Odeon før? Klart å gjette hva de skal vise?

image.png.aaea3a87f954632b83374a2af817a58d.png

Kapret meg billetter til neste visning. Litt gøy å ikke vite hva det er. Kan jo sikkert spå litt basert på hva som har premiere ikke så lenge etter den datoen, men aner jo ikke hvor lenge før denne førpremieren er så fortsatt litt usikkert for min del. Billig er det uansett.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Skrotleif said:

https://p3.no/filmpolitiet/2024/08/10-filmer-host-2024/

Må si denne filmhøsten ser skikkelig stusselig ut. Et par filmer jeg helt sikkert kommer til å se, men ikke noe jeg virkelig gleder meg til. Er det noe annet interessant på vei som ikke er med på denne lista? 

Av de på den listen der er det vel kun Anora og kanskje Gladiator 2 jeg kommer til å gidde å se. 

Lenke til kommentar
Skrotleif skrev (1 time siden):

Ikke noe fantastisk høst/vinter foreløpig nei. Ut av de som er der så er jeg interessert i Anora og Gladiator 2, men Terrifier 3 topper lista for min del. I tillegg så kommer det jo The Apprentice, Smile 2 (første var overraskende bra), Red One (ser så dum ut at den må jeg se), Heretic, og noen andre filmer jeg enda ikke har fått sjekket noe info på. Er vel kun Terrifier 3 jeg er garantert å se på kino så lenge den settes opp her, resten blir muligens streaming.

Nosferatu gleder jeg meg til, men vet ikke om den rekker å ha premiere i år.

Kommer jo noen filmer direkte på streaming også. Wolfs om noen dager på Apple TV+, resten husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hva slags oppfølgere elsker dere?

Jeg så nettopp traileren til Trainspotting 2 og kom til å tenke på det. Som trailer i seg selv synes jeg det er et mesterverk mot originalen. Jeg er nok veldig preget av at jeg var veldig ung da originalen kom og jeg har andre veldig gode minner knyttet til tiden som utvekslingsstudent da jeg så toern, men fader for en heder til originalfilmen det føltes som. Veldig gøy.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Hva slags oppfølgere elsker dere?

Jeg så nettopp traileren til Trainspotting 2 og kom til å tenke på det. Som trailer i seg selv synes jeg det er et mesterverk mot originalen. Jeg er nok veldig preget av at jeg var veldig ung da originalen kom og jeg har andre veldig gode minner knyttet til tiden som utvekslingsstudent da jeg så toern, men fader for en heder til originalfilmen det føltes som. Veldig gøy.

Jeg er også svært glad i originalen og den har masse affeksjonsverdi for meg.
Det som er kult med oppfølgeren er jo at de valgte å lage en oppfølger til den originale filmen, ikke filmatisere boken som fulgte fortsatte der hvor Trainspotting slapp, altså annerkjenne hvordan filmen utviklet seg til en egen ting frigjort fra boken den baserte seg på, og at oppfølgeren må hensynsta dette.
Personlig synes jeg oppfølgeren bare var ok, men jeg likte hvordan produksjonen forstod oppgaven.

Ellers finnes det vel en litt halvkjedelig konsensus om gode oppfølgere, hvor man nevner Terminator 2, Mad Max-serien, LOTR (om de i det hele tatt kan regnes som oppfølgere til hverandre?) Top Gun, Gudfaren, Ramis Spiderman (og de animerte), Nolans Batman, et variert knippe av diverse Marvel-produksjoner, Paddington, noen av Star Wars filmene(?), Toy Story, Dawn of the Dead, Harry Potter, Rocky, Alien, Evil dead, sikkert de John Wick-filmene og Dune også.

Og selv om de ikke nødvendigvis innebærer den største filmopplevelsen koser jeg meg med den nye Planet of the apes-serien, jeg synes det er særlig gøy at de fyller ut tiden som skjer der hvor Charlton Heston og crewet hans er i det sorte hullet i orginalfilmen, også liker jeg at de beholder det klassiske Hollywood episk eventyr-film aspektet.

Grease 2 er nokså fornøyelig, og 1986-filmatiseringen av Little Shop of Horrors overgår 1960-versjonen med god margin.
Den siste Puss in Boots var også gøy, uten at jeg kanskje egentlig har sett noen av de andre.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (17 timer siden):

Jeg er også svært glad i originalen og den har masse affeksjonsverdi for meg.
Det som er kult med oppfølgeren er jo at de valgte å lage en oppfølger til den originale filmen, ikke filmatisere boken som fulgte fortsatte der hvor Trainspotting slapp, altså annerkjenne hvordan filmen utviklet seg til en egen ting frigjort fra boken den baserte seg på, og at oppfølgeren må hensynsta dette.
Personlig synes jeg oppfølgeren bare var ok, men jeg likte hvordan produksjonen forstod oppgaven.

T2 er ikke nødvendigvis et mesterverk av en film nei, men den står høyt i kurs hos meg personlig bare på ren og skjær affeksjonsverdi. De visste godt å spille på affeksjonsverdien på en god måte med T2 vs T1 så jeg biter jo rett på der.

edit: Jeg vet ikke med deg, men i kommentarfeltet på YouTube på det som er «choose life»-scenen fra T2 så hadde noen skrevet: “This scene is so painful to see, specially when you were a teenager when the first Trainspotting came out and now you are over 30. You can feel the pain of life.” 

Litt overdrevent sagt på noen vis, men på en rar måte skjønte jeg veldig godt hva hen mente.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (7 timer siden):

The Substance er noe av det sjukeste jeg har sett på kino noensinne. Vil tørre å strekke det så langt som å si at dette er kunst 😎 Ikke noe for sarte sjeler og en karrierehøydare av Demi Moore…

Takk for tipset, ikke fått med meg den men så veldig interessant ut. Skal som jeg får men en tur på kino for å se den.

Ellers er det lagt ut billetter til "førpremiere" på Terrifier 3 på Odeon i Oslo natt til 2. november. Andre steder i verden er vel premieren 11. oktober, så håper jeg klarer å unngå spoilers, men det er i alle fall den eneste visningen jeg har funnet på den filmen hittil. Hvis noen ser at andre kinoer i Oslo viser filmen før den datoen så si gjerne i fra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere som har sett Speak No Evil? Det må være den mest WOKE filmen som har kommet ut i år.

Svak mann som er helt ubrukelig i krise-scenarioer, en kone som er woke, vegeterianer og "sterk og selvstendig kvinne".

En datter som har fått puter sydd under armene og får det som hun vil.. Fy faen for noe søppel.

Programmeringen gjennom filmer og serier er bare blitt helt insane. Hjernevaskingen er åpenbar. Hollywood er blitt totalt woke. Denne filmen overgikk faktisk Disney's The Little Mermaid som castet en mørkhudet kvinne for hovedrollen som havfruen.

Endret av Adrax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (På 3.10.2024 den 4:06 PM):

The Substance er noe av det sjukeste jeg har sett på kino noensinne. Vil tørre å strekke det så langt som å si at dette er kunst 😎 Ikke noe for sarte sjeler og en karrierehøydare av Demi Moore…

Denne ser jeg frem til! :) 

Skal se den alene på kino i løpet av uken siden samboer ikke hadde tålmodighet til å vente på meg. Hun reagerte vel også litt på at denne ikke hadde 18-års grense.

Er terskelen for 18-års grense høy i Norge? 

Jeg så nylig Maxxxine på kino. Ingen stor film, men allikevel severdig og overraskende fornøyelig satt til 80-tallet i LA. Den hadde nok vold til at jeg tenkte den kanskje kunne vært 18 år, men var 15 år på den også. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 3.10.2024 den 11:55 PM):

Ellers er det lagt ut billetter til "førpremiere" på Terrifier 3 på Odeon i Oslo natt til 2. november.

Det er vel natt til Kinoens dag, som er fast første lørdagen i november. Skjer veldig mye på kinoene da. Sett det blant annet skal være maraton LoTR, Star Wars (første triologien) og begge Dune-filmene

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (8 timer siden):

Denne ser jeg frem til! :) 

Skal se den alene på kino i løpet av uken siden samboer ikke hadde tålmodighet til å vente på meg. Hun reagerte vel også litt på at denne ikke hadde 18-års grense.

Er terskelen for 18-års grense høy i Norge? 

Jeg så nylig Maxxxine på kino. Ingen stor film, men allikevel severdig og overraskende fornøyelig satt til 80-tallet i LA. Den hadde nok vold til at jeg tenkte den kanskje kunne vært 18 år, men var 15 år på den også. 

Så denne sammen med guttungen på 17 - han lar seg sjelden bli bergtatt av film - men han snakker nå om at han vil gå en gang til med kompiser siden det er noe av det villeste han har sett på kino 😅 Nei - ikke sånn terrifier vilt men sånn seriøst mind fuck vilt 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (10 timer siden):

Det er vel natt til Kinoens dag, som er fast første lørdagen i november. Skjer veldig mye på kinoene da. Sett det blant annet skal være maraton LoTR, Star Wars (første triologien) og begge Dune-filmene

Ja litt synd at det er overlapp der og at de andre ikke blir aktuell da. Hadde vært kult å se originale star wars på kino. Aldri gjort det før. Fikk heldigvis halv pris på terrifier 3 da.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Adrax said:

Flere som har sett Speak No Evil? Det må være den mest WOKE filmen som har kommet ut i år.

Svak mann som er helt ubrukelig i krise-scenarioer, en kone som er woke, vegeterianer og "sterk og selvstendig kvinne".

En datter som har fått puter sydd under armene og får det som hun vil.. Fy faen for noe søppel.

Programmeringen gjennom filmer og serier er bare blitt helt insane. Hjernevaskingen er åpenbar. Hollywood er blitt totalt woke. Denne filmen overgikk faktisk Disney's The Little Mermaid som castet en mørkhudet kvinne for hovedrollen som havfruen.

Jeg så den danske orginalen. Grei film, men mannen var en pudding av dimensjoner, ja. Det servile paret gjorde også noen hårreisende dumme avgjørelser som irriterte vettet av meg. Vet ikke om jeg vil kalle den woke (har ikke sett remaken), men den setter spørsmålstegn ved underdanighet og handlingslammelse på en provoserende måte. Noget urealistisk avslutning også. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...