Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

On 30.8.2024 at 8:22 PM, VifteKopp said:

Din og min opplevelse av filmen har endret seg.

Feks. i Alien er xenomorphen og det krasjlandede romskipet og space jockeyén, noe skremmende uforståelig og obskurt som vi aldri får helt grep om hva er. 

Så noen tiår senere kommer Prometheus og Covenant og overforklarer alt sammen.

Neste gang man ser Alien er ikke filmen ladet med den samme mystikken. 

Neste gang man ser Alien har man også allerede sett Alien en gang, det vil også prege opplevelsen.
Men det er ikke et fenomen du må overbevise meg om, jeg annerkjenner hvordan man mener en oppfølger kan ødelegge en original, jeg forstår det foreslåtte fenomenet.
Poenget mitt er at det er make-believe, man kan gjøre hva man vil med informasjonen en (såkalt) oppfølger kommer med, filmen man i utgangspunktet likte har ikke endret seg.
Folk liker fremdeles Godfather 1 & 2 godt, selv om denne logikken skulle tilsi at 3-eren ødela filmene, Robocop 1 er en like fornøyelig satire som alltid, selv om oppfølgerne utviklet seg mer mot copaganda.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Neste gang man ser Alien har man også allerede sett Alien en gang, det vil også prege opplevelsen.
Men det er ikke et fenomen du må overbevise meg om, jeg annerkjenner hvordan man mener en oppfølger kan ødelegge en original, jeg forstår det foreslåtte fenomenet.
Poenget mitt er at det er make-believe, man kan gjøre hva man vil med informasjonen en (såkalt) oppfølger kommer med, filmen man i utgangspunktet likte har ikke endret seg.
Folk liker fremdeles Godfather 1 & 2 godt, selv om denne logikken skulle tilsi at 3-eren ødela filmene, Robocop 1 er en like fornøyelig satire som alltid, selv om oppfølgerne utviklet seg mer mot copaganda.

 

RoboCop det må jo være Verhoeven? Den minner veldig om filmene hans som fleiper litt med fascisme og rare helte roller.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Det jeg sliter med i Aliens er castingen og corny skuespill…. Jenta og Bishop/android og kanskje ripley/Sigourney spiller ok. soldatene ødelegger..

Det er vel kanskje poenget at Ripley skal være geniet og soldatene dumme jarheads..

Men i så tilfellle er manus veldig simpelt, vi krever litt mer av Alien franchise enn en Van damme film…

I Resurrection spiller Sigourney forferdelig og det samme de andre skuespillerne..

Soldatene i Aliens er da kule de…særlig hun soldatdama, men de andre og…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Det jeg sliter med i Aliens er castingen og corny skuespill…. Jenta og Bishop/android og kanskje ripley/Sigourney spiller ok. soldatene ødelegger..

Det er vel kanskje poenget at Ripley skal være geniet og soldatene dumme jarheads..


Bingo ;) Ikke geni, men hun spiller en troverdig person som er ytterst godt kvalifisert. Hun er bare tilfeldigvis attraktiv og kvinne. Hun tillater seg også å være feminin og sårbar. En av de beste feministiske karakterene som noen ganger er skrevet, i min oppfatning.
 

1 minute ago, Entern said:

Soldatene i Aliens er da kule de…særlig hun soldatdama, men de andre og…


"Yo Vasquez, have you ever been mistaken for a man?"
"No... have you?"

😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (50 minutter siden):


Bingo ;) Ikke geni, men hun spiller en troverdig person som er ytterst godt kvalifisert. Hun er bare tilfeldigvis attraktiv og kvinne. Hun tillater seg også å være feminin og sårbar. En av de beste feministiske karakterene som noen ganger er skrevet, i min oppfatning.
 


"Yo Vasquez, have you ever been mistaken for a man?"
"No... have you?"

😄

Enig i alt sammen :) digget Vasquez 🥰

Gouldfan skrev (35 minutter siden):

De spiller ikke bra, og er veldig ensformige.

Uenig!

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det er helt greit, folk har forskjellig smak.

Jepp 😊👍

Jeg mener, det finnes en fantasy blogger, som jeg respekterer, med gode og innsiktsfulle syn på mangt, som presterer å mene at Conan the Destroyer er en bedre film enn Conan the Barbarian 😲🫣🤯

Smaken er som baken osv 😀

Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

Jepp 😊👍

Jeg mener, det finnes en fantasy blogger, som jeg respekterer, med gode og innsiktsfulle syn på mangt, som presterer å mene at Conan the Destroyer er en bedre film enn Conan the Barbarian 😲🫣🤯

Smaken er som baken osv 😀

De husker jeg ikke, men jeg husker jeg likte den med Arnold der vi ser hele livet fra barn til voksen Conan...

Den er min favoritt. Men husker ikke hvordan den går.. annet enn starten.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

De husker jeg ikke, men jeg husker jeg likte den med Arnold der vi ser hele livet fra barn til voksen Conan...

Den er min favoritt. Men husker ikke hvordan den går.. annet enn starten.

Conan the Barbarian :) 

Conan får en kompis og en kjæreste og drar for å redde en prinsesse som er hjernevasket av en trollmann/kultleder som er samme godgutten som drepte familien og stammen til Conan :) 

Nydelig film, det den mangler i dialog og (stort sett) skuespill tar den igjen i klipping, kostymer og design, og ikke minst musikken som er noe av det beste som er lagd av filmmusikk synes jeg :) 

Men du må unnskylde meg, jeg har vært blodfan i over 30 år :blush:

(Selv om den er langt mindre tro mot Conan novellene enn Hobbiten filmene er mot Hobbiten boka 😆)

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

De spiller ikke bra, og er veldig ensformige.

Er vel litt meningen at de skal være sånn.

Soldater rett fra brainwashing i bootcamp er ofte veldig høye på seg selv, og føler seg nok ganske så "im on the top of the world, baby!"

(Uten at jeg vet hvor mye erfaring disse soldatene har sånn i farta.)

 

Edit; Du merker jo hvor fort holdningen deres endrer seg.😂

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

RoboCop det må jo være Verhoeven? Den minner veldig om filmene hans som fleiper litt med fascisme og rare helte roller.

Ja, stemmer det er Verhoeven, altså bare originalen, oppfølgerne forsøker, men feiler i ulik grad i å gjenskape satiren, og begynner etterhvert å lage noe som ligner på copaganda

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Ja, stemmer det er Verhoeven, altså bare originalen, oppfølgerne forsøker, men feiler i ulik grad i å gjenskape satiren, og begynner etterhvert å lage noe som ligner på copaganda

Frank Miller var vel involvert i en av dem?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Entern said:

Frank Miller var vel involvert i en av dem?

Ja, det er laget en comic basert på det originale scriptet hans, og fra hva jeg kan se er det en av gangene hvor studioet gjorde rett i å blande seg og redigere (det virker ikke som Miller forstår Robocop), selv om filmen likevel ikke er noe særlig å skryte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 minutter siden):

Ja, det er laget en comic basert på det originale scriptet hans, og fra hva jeg kan se er det en av gangene hvor studioet gjorde rett i å blande seg og redigere (det virker ikke som Miller forstår Robocop), selv om filmen likevel ikke er noe særlig å skryte av.

Miller er ganske opp og ned da uansett. Genialitet og idioti er liksom totalt blandet sammen i den mannens output (mer av det siste de siste åra da 😕).

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 1.9.2024 den 2:18 PM):

Neste gang man ser Alien har man også allerede sett Alien en gang, det vil også prege opplevelsen.
Men det er ikke et fenomen du må overbevise meg om, jeg annerkjenner hvordan man mener en oppfølger kan ødelegge en original, jeg forstår det foreslåtte fenomenet.
Poenget mitt er at det er make-believe, man kan gjøre hva man vil med informasjonen en (såkalt) oppfølger kommer med, filmen man i utgangspunktet likte har ikke endret seg.
Folk liker fremdeles Godfather 1 & 2 godt, selv om denne logikken skulle tilsi at 3-eren ødela filmene, Robocop 1 er en like fornøyelig satire som alltid, selv om oppfølgerne utviklet seg mer mot copaganda.

Man kan ikke velge hvordan man føler. 

Og noen oppfølgere har større tilbakevirkende kraft enn andre. Gudfaren 3 er en skuffende avslutning på trilogien, ja, men det er (såvidt jeg erindrer) ingenting i filmen som retroaktivt påvirker det som skjedde i 1-ern og 2-ern. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har sett Terrifier 2 her? Det var spesielt én grusom scene hvor Art (morderen) lemlester og delvis flår en ung kvinne på det groveste, og så heller salt og klor på henne bare for å være jævlig. Mens hun lever. Jeg sier som Birger Vestmo: Er det egentlig lov å vise dette på kino? Jeg er ikke spesielt sart av meg, men den scenen var nesten over grensen til spekulativ og pervers. Noen som har sett noe verre? Jeg har ikke sett a Serbian Film, og ikke vil jeg heller. Det nærmeste jeg kommer i jævelskap er kanskje franske Martyrs og til dels Hostel 1.

Lenke til kommentar

Terrifier 2 var fantastisk. Jeg så den på kino uten å vite noe som helst hva jeg gikk til (så aldri den første). En av de beste kino-opplevelsene jeg har hatt. Den var både morsom, skikkelig voldelig, men også en god dryss med nostalgi til gamle slashere. Som du sier er det noe av det groveste jeg har sett, men på en måte der man kan le litt av det. A Serbian Film føltes bare jævlig ut å se og ikke noe jeg ville anbefalt noen å se. Terrifier 2 ble en fulltreffer for meg.

Gleder meg til Terrifier 3, håper den kommer på kino her i Oslo! :D 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Begge Terrifier-filmene, og All Hallows' Eve, er helt fantastiske, og jeg gleder meg virkelig til treeren. Ja, det er veldig brutalt, men det er jo så over the top, tegneserieaktig og sprøtt at det er umulig å ta det seriøst. Blir herlig komisk!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...